استاندار گیلان، روستاها را کانون‌های ارزشمند تولید و ثروت‌آفرینی خواند و گفت: نهایت تلاش و اهتمام خود را به منظور ارتقای بهره‌مندی روستاییان از خدمات رفاهی در حوزه های مختلف، به کار گیرید.

ارسلان زارع در مراسم روز ملی روستا و عشایر، روستا را بخش اصلی حیات تاریخی جامعه دانست و با بیان اینکه مدنیت از آبادی و روستا آغاز شده، اظهار کرد: فرهنگ، اقتصاد و تاریخ ایران را نمی توان فارغ از فهم درستی از جایگاه و نقش روستا، درک کرد.

وی با اشاره به اینکه شنیدن نام روستا قبل از هر چیز صفا، صمیمیت، تدین، عشق به تلاش، تولید و کار را به ذهن متبادر می‌کند، گفت: روستا همواره محور و بستر آفرینش فرهنگ در این مرز و بوم بوده و بیشتر بزرگان و مفاخر این کشور از روستاها برخاسته‌اند.

نماینده عالی دولت در گیلان به اهمیت و جایگاه روستاها به عنوان کانون‌های ارزشمند تولید، اشتغال و ثروت‌آفرینی اشاره و خاطرنشان کرد: نقش روستا در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه ملی طی سال‌های اخیر پررنگ‌تر جلوه کرده و می توان با تلاش بیشتر فاصله ها را تا نقطه شایسته، کمتر کرد.

وی با بیان اینکه توسعه و آبادانی روستاها، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان نظام جمهوری اسلامی بوده و برخلاف قبل از پیروزی انقلاب، اینک شاهد گسترش رفاه، آبادانی و توسعه هستیم، افزود: رسیدن به توسعه روستایی، ضرورت توجه به روستاها و ارتقای بخش کشاورزی و گردشگری و فعالیت‌های وابسته به آن‌ها را در کنار مرتفع کردن مسائل و چالش‌های موجود در این حوزه، دوچندان می‌کند.

استاندار گیلان توجه ویژه به روستاییان، نقاط محروم و سخت گذر را رسالت انقلاب اسلامی عنوان و با اشاره به تلاش های جهاد سازندگی در سال‌های نخستین انقلاب و انجام اقدامات بزرگ و کارهای مهم در بخش روستا، گفت: امروز شاهد آن هستیم که بخش قابل توجهی از روستاها در شاخص بهره مندی از امکانات مهمی همچون برق، شبکه آب لوله کشی، خانه بهداشت و شبکه گازرسانی برخوردار هستند.

وی با اشاره به بهره مندی بیش از ۹۸ درصد روستاهای گیلان از نعمت برق و گاز و حدود ۸۰ درصد در حوزه تامین آب آشامیدنی و ضرورت استمرار فعالیت ها برای رشد این شاخص با بهره گیری از منابع ملی، افزود: شبکه های ارتباطی نیز در برخی از مناطق سخت گذر و کوهستانی نیازمند تقویت ایستگاه های شبکه تلفن همراه است که امیدواریم تا دهه فجر و پایان سال جاری، بخش قابل توجهی از ۳جی به ۴جی ارتقا یابند.

زارع، به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» متناسب  با شرایط اقتصادی کشور اشاره و نقش برجسته‌ توجه به روستاها در تحقق این شعار و بالندگی کشور و استان را مضاعف دانست و گفت: این مهم وظایف دستگاه ها را سنگین تر می کند و بانک ها و صندوق‌های ارائه کننده تسهیلات برای اعطای وام ارزان قیمت به روستاییان اگرچه فعال بوده اند اما باید تلاش جدی تری داشته باشند تا بتوانند از منابع در اختیار، به روستاییان تسهیلات دهند.

وی به وظیفه خطیر شوراهای اسلامی روستا و دهیاران در تبلور مردم‌سالاری دینی از طریق جلب مشارکت روستاییان و جوامع محلی در نظام تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی‌ و برنامه‌ریزی‌ در امور مربوط به سرنوشت خویش اشاره و اضافه کرد: روستاهای گیلان در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی، استعداد و قابلیت‌های فراوانی دارند که باید با اعطای تسهیلات به روستاییان و سرمایه‌گذاران ضمن حفظ معماری روستایی، شاهد رونق این مناطق و افزایش زمینه تولید و اشتغال بیشتر باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به نقش اثرگذار ایجاد صنایع مرتبط با کشاورزی همچون صنایع تبدیلی، صنایع دستی، گردشگری و اقدامات دیگر در بخش خدمات و بوم‌گردی در اقتصاد روستا و توسعه اشتغال، اظهار کرد: اگر جوانان روستایی احساس کنند که در روستاهای خود می توانند شغلی با درآمد مناسب داشته باشند، هیچگاه راضی نمی شوند که روستاها را ترک کرده و با مهاجرت در مناطق شهرها سکونت کنند.

وی به نقش ارزنده عشایر در تولید پروتئین و گوشت قرمز مورد نیاز مردم و سهم بالای آنان در حوزه صنایع دستی در کنار فعالیت های دامداری و کشاورزی اشاره کرد و افزود: امیدواریم با فروکش کردن کرونا، انگیزه بالا و پشتکار روستاییان به واسطه مواهب الهی و جاذبه های گردشگری در ایام نوروز و فصل بهار و تابستان سال آینده شاهد حضور گردشگران باشیم.

استاندار گیلان بر لزوم جبران عقب ماندگی ها توسط دستگاه های مرتبط با حوزه روستا و به ویژه دهیاران تاکید و تصریح کرد: گیلان با دو هزار و ۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار، در رده های بالای جدول کشور در این شاخص قرار دارد که ۹۸ درصد آنان از طرح هادی روستایی برخوردارند و بازنگری بخش عمده این طرح ها در سال گذشته و جاری به خوبی محقق شده و در حال انجام است.

وی اختصاص میزان ارزش افزوده واریزی به دهیاری های گیلان براساس شاخص تراکم جمعیت به جای تعداد جمعیت با توجه به اینکه گیلان سومین استان متراکم کشور است را جزو انتظارات جدی از مسئولان ملی عنوان و خاطرنشان کرد: بالغ بر یکصد پروژه عمرانی از منابع ارزش افزوده در روستاها اجرا می شود که افزایش این اعتبارات در توسعه مناطق روستایی اثرگذار است.

زارع بر لزوم حفظ کاربری اراضی روستایی در ساخت و سازها نیز تاکید کرد و با اشاره به اینکه در بازنگری طرح های هادی پیشگیری از سوء استفاده ها برای تغییر کاربری مدنظر قرار گرفته، گفت: در اجرای قانون جهش تولید برای احداث یک میلیون واحد مسکونی باید از ظرفیت مناطق روستایی نیز در کنار شهرها استفاده شود.

وی ارتقای درجه دهیاری های گیلان را یکی از اقدامات موثر صورت گرفته طی سال گذشته و ابتدای سال جاری عنوان و با تاکید بر ضرورت استمرار این مهم گفت: برخورداری دهیاران و فعالیت های تخصصی همچون آتش نشانان از آموزش، به خوبی صورت گرفته و طبق برنامه ریزی ها برای سال جاری نیز در حال انجام است.

نماینده عالی دولت در گیلان استفاده بیشتر از بستر دولت الکترونیک برای جلب اعتماد و همکاری مردم را موثر ارزیابی کرد و افزود: استفاده از سامانه مدیریت مالی دهیاری ها علاوه بر کاهش مصرف کاغذ و صرفه جویی در هزینه و وقت، منجر به افزایش نظارت ها و شفافیت می شود.

وی به تفاهم نامه های مختلف با دستگاه ها و نهادها برای احداث سه هزار واحدمسکونی روستاییان، محرومان و مددجویان روستایی کمیته امداد و افتتاح بخشی از آن ها در هفته دولت سال جاری اشاره و بر لزوم تکمیل آن ها تا پایان سال تاکید کرد.

زارع، با قدردانی از فرهنگ غنی همکاری و مشارکت روستاییان در خصوص بیمه حوادث، اجرای این طرح را منجر به پوشش بیمه ای و پرداخت خسارات در حوادث اخیر دانست و خواستار استمرار این روند توسط روستانشینان شد.

  • منبع خبر : ایسنا