جلسه ستاد راهبردی دومین سالانه شهر خلاق رشت شنبه ششم خرداد ۱۴۰۲ با حضور رحیم شوقی شهردار رشت، محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی، علیرضا تاج شهرستانی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی، سید حسین رضویان عضو شورا، محسن سماکچی رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا، ولی جهادی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان و تعدادی از مدیران شهری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت_  رحیم شوقی در این جلسه ضمن قدردانی از همکاری و کار مشترک سایر دستگاه ها برای برگزاری موفقیت آمیز دومین سالانه شهر خلاق اظهار داشت: برندسازی و موفقیت در آن دستاوردهای بسیار بزرگی را برای شهر رشت و استان گیلان به ارمغان می‌آورد.

شوقی با تاکید بر اینکه دومین سالانه شهرخلاق در راستای افزایش میزان ماندگاری مسافران و گردشگران ورودی به این شهر برگزار می‌شود عنوان کرد: چشم انداز ما در شهرداری رشت نهادینه سازی فستیوال خوراک رشت در سطح کشور است تا بواسطه چنین حرکتی گردشگران از زمان برگزاری این رویداد اطلاع داشته و همه ساله در آن شرکت کنند.

شهردار رشت اضافه کرد: از آنجا که توسعه و پیشرفت حلقه‌های به هم پیوسته‌ای دارند بنابراین فستیوال خوراک رشت که قرار است به شکل ملی و با حضور شهرهای خلاق ایران برگزار شود به توسعه گردشگری شهری و اقتصاد گردشگری این شهر کمک می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به احداث گذر خوراک همزمان با دومین  سالانه شهر خلاق رشت گفت : با معرفی هر چه بهتر این برند ، زمینه های جذب گردشگر و متعاقب آن رونق اقتصادی شهر فراهم می شود.

محمد حسین واثق کارگرنیا در جلسه برنامه ریزی به منظور برگزاری دومین  سالانه  شهر خلاق رشت در ساختمان شهرداری رشت با قدردانی از تمامی عوامل این مهم و همچنین مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان اظهار کرد: از زمان حضور جهانی در این جایگاه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است و از تلاش های انجام شده تقدیر و تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه برند رشت شهر خلاق خوراک یونسکو به راحتی کسب نشد افزود: خانم فاطمه قدیمی یکی از فعالان این حوزه بود که برای تحقق این برند تلاش های فراوانی انجام داد و شایسته است از افرادی که برای اعتلای نام رشت تلاش می کنند تقدیر شود تا این فرهنگ قدردان بودن بیش از پیش مورد توجه باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت به انجام برخی از سفرهای انجام شده به خارج از کشور با محوریت این برند در گذشته اشاره کرد و گفت : در دوره های پیشین شاهد انجام سفرهای مکرر با این محوریت به خارج از کشور بودیم که متاسفانه آورده مناسبی برای رشت به همراه نداشت.

کارگرنیا با تاکید به تشکیل کارگروه خاصی تحت عنوان شهر خلاق در مجموعه شهرداری رشت افزود : این کارگروه متشکل از نیروهای مربوط به شهرداری رشت و با بهره مندی از صاحب نظران این موضوع تشکیل و تمام زوایای امور با هدف بهره مندی بهتر از این برند در آن بحث و بررسی شود.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر اقدامات خوبی در موضوع شهر خلاق خوراک انجام شد بیان کرد: در مسابقات بین المللی شطرنج که به میزبانی رشت انجام شد ،برنامه های خوبی با هدف معرفی این برند صورت گرفت و در نمایشگاهی در تهران که شهر خلاق خوراک رشت نیز در آن غرفه ای در اختیار داشت، از غذاهای رشت استقبال گسترده ای انجام شد و خیلی از بازدیدکنندگان معتقد بودند که باید رشت در غرفه ای بزرگتر کارها را ارائه کند.
رئیس شورای اسلامی شهر رشت به گسترش اقدامات پیرامون برند شهر خلاق خوراک رشت اشاره کرد وگفت : پیشنهاد می کنم که در دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراک یونسکو که قرار است در تیر ماه و با حضور دیگر شهرهای خلاق کشور به میزبانی رشت برگزار می شود ،در کنار اجرای برنامه ها، نسبت به عرضه غذاهای محلی و صنایع دستی رشت نیز توجه ویژه صورت بگیرد و یقینا این یک فرصت طلایی به منظور معرفی غذاهای رشت و جذب گردشگر با این محوریت است.

کارگرنیا با بیان اینکه شورای رشت به منظور معرفی بهتر این برند با هدف جذب گردشگر و رونق اقتصادی در شهر ، با لایحه ایجاد گذر خوراک در پارک ملت رشت موافقت کرد افزود: متاسفانه پس از گذشت ماه ها هنوز اقدامی در باره احداث این گذر انجام نشده است و امیدواریم سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت هر چه سریعتر بسته سرمایه گذاری مربوط به این موضوع را آماده و با تسریع بخشیدن به امور همزمان با برگزاری دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراک این مهم نیز اجرایی شود.

وی به فعالیت رصد خانه رشت اشاره کرد و گفت : برای بهره مندی از این مرکز گروه های بومی در اولویت باشند و در حال حاضر دو انجمن نجوم در رشت مشغول فعالیت هستند که می توانیم ظرفیت و تجارب آن ها استفاده کنیم .

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید به پوشش همایش دومین سالانه رشت شهر خلاق خوراک بیان کرد: باید این برند را با بهره مندی از تمامی ظرفیت ها معرفی کنیم تا در نهایت عواید آن نصیب شهر و شهروندان عزیز شود.

علیرضا تاج شهرستانی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت هم در این جلسه پخش زنده صدا و سیما و تبلیغات محیطی برای این رویداد ملی را اثرگذار دانست و یادآور شد: در کنار برگزاری دومین سالانه شهر خلاق خوراک باید روی دیگر داشته‌ها و جاذبه‌های شهر رشت هم متمرکز شد تا شهر رشت بهتر از همیشه به همگان شناسانده شود.

تاج شهرستانی ضمن تاکید بر لزوم حفظ میراث شهر رشت در حوزه هنر آشپزی و یا موسیقی محلی افزود: با توجه به حضور میهمانان کشوری در دومین سالانه شهر خلاق خوراک رشت پیشنهاد می‌کنم برای تبلیغ ورزش محلی این خطه هم برنامه‌ای تدارک دیده شود.

سیدحسین رضویان عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه تاکنون از عنوان دهان پرکن شهر خلاق، انتفاعی برای رشت پدید نیامده است تصریح کرد: با وجود اینکه موافق برگزاری چنین رویدادهایی هستم اما پرداخت   گلخانه‌ای و همایشی به فرصت‌های توسعه شهر منجر شده تا از عنوان دهان پرکن شهر خلاق، انتفاعی برای رشت به وجود نیاید.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد: فلسفه شهرهای خلاق در دنیا پیوست سه مفهوم انسان، فرهنگ و اقتصاد است و در چنین جلساتی جای اداره فرهنگ و اتاق اصناف را خالی می‌بینم.

رضویان در ادامه اذعان کرد: آن چیز که مردم انتظار دارند اینست که از چنین عناوینی انتفاعی برای شهر و شهروند حاصل شود یعنی اگر کسی در این شهر مشغول به اقتصاد خردی است، اقتصاد خردش در مسیر  تبدیل شدن به یک اقتصاد کلان قرار بگیرد و آن که معطوف به  اقتصاد کلانی در حدود  یک شهر است فرایند رشد شهر خلاق او را به یک بستر منطقه ای و بین المللی متصل نماید.

وی افزود: مردم جای همراهی و همکاری نهاد مدیریت شهر با دستگاه هایی مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق اصناف و حتی نهاد مسئولیت سیاسی استان را کمرنگ می‌بینند.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری نیز در این جلسه ابراز داشت: شهرداری رشت و شوراهای اسلامی در حوزه شهر خلاق خوراک تلاش بسیاری انجام داده و باید دیگر دستگاه‌ها از جمله میراث فرهنگی استان گیلان هم در این مسیر همکاری لازم را داشته باشند.

سماکچی اذعان کرد: باید زیرساخت‌ها به گونه‌ای فراهم می‌شد تا بتوانیم صنایع دستی رشت به ویژه رشتی دوزی را به همه دنیا صادر کنیم و به عنوان یک شهروند از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان میخواهم نگاه ویژه‌ای به مقوله شهر خلاق خوراک، صنایع دستی و کاروانسراهای شهر رشت داشته باشد.
  • منبع خبر : شهرداری رشت