بر اساس مصوبه هیات محترم وزیران و بر مبنای دستورالعمل خرید راهبردی مربوطه ، خدمات ناباروری در تعهد سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و زوجین نابارور از مرحله تشخیص تا درمان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه خواهند بود .

دکتر میرهاشم موسوی اظهار داشت: بر این اساس، ضروری است، زوجین نابارور ابتدا در مدیریت درمان استان، تشکیل پرونده داده و سپس نسبت به دریافت خدمت از مراکز مجاز ارائه کننده خدمات ناباروری، اقدام کنند.
وی در مورد نحوه مراجعه بیمه شدگان برای دریافت این خدمات گفت: زوجین نابارور (خانم های زیر ۴۵ سال) با مراجعه به مراکز مجاز درمان ناباروری نسبت به دریافت گواهی پزشک مبنی بر ناباروری اقدام کنند و با در دست داشتن گواهی صادره برای تشکیل پرونده به مدیریت درمان استان مراجعه و سپس نسبت به ادامه سیر درمان اقدام کنند.
موسوی افزود: هزینه داروهای مورد نیاز در درمان ناباروری از سال ۱۳۹۲ بر اساس تفاهم نامه مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی سازمان تامین اجتماعی به زوجین نابارور پرداخت شده است.
وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی همواره خدمات پاراکلینیکی و تشخیصی مانند سونوگرافی، هیستروسکوپی، هیستروگرافی، لاپاراسکوپی های تشخیصی، توبوپلاستی و آزمایشات تشخیص طبی و هورمونی را به زوجین نابارور ارائه می کرده است.
موسوی اضافه کرد: این سازمان علاوه بر موارد ذکر شده، اعمال جراحی مربوط به درمان نازایی مانند واریکوسل، آندومتریوز، تخمدان پلی کیستیک، چسبندگی های داخل شکمی و غیره را نیز تحت پوشش داشته است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین در خصوص نحوه پذیرش و رسیدگی به نسخ و اسناد مراکز طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی از تاریخ یکم دی ۱۴۰۰ گفت: اسناد بستری مراکز دولتی و دانشگاهی و غیردانشگاهی طرف قرارداد، صرفا به ‌صورت مکانیزه قابل پذیرش است.
موسوی افزود: در صورت عدم دسترسی به سامانه سپاس، کلیه مراکز غیردانشگاهی می‌توانند اسناد بستری را از طریق API به سامانه رسا ارسال کنند.
وی ادامه داد: فرایند رسیدگی به اسناد بستری مورد اشاره و همچنین فرایند پذیرش و رسیدگی به اسناد بستری که به واحد خسارت متفرقه ارائه می‌شود، طبق روال مرسوم انجام می‌گیرد.
موسوی با بیان اینکه نسخ تجویزی تمامی پزشکان و درمانگران طرف قرارداد در بخش سرپایی، صرفا به شکل الکترونیک قابل پذیرش و پرداخت خواهد بود، گفت: مدیریت درمان استان با در نظر گرفتن شرایط محیطی و مشکلات احتمالی موجود برای پزشکان در نسخه نویسی الکترونیک می‌تواند تا اطلاع ثانوی تا حداکثر ۲۰ درصد از عملکرد ماهیانه پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد را به صورت نسخ کاغذی پذیرش، محاسبه و پرداخت کند.
وی خاطرنشان کرد: خدمات ارائه ‌شده (نسخه‌پیچی) توسط موسسات طرف قرارداد اعم از داروخانه، آزمایشگاه، مراکز تصویربرداری، پزشکی هسته‌ای و غیره صرفا در صورت ثبت و ارسال الکترونیک توسط واحد مذکور قابل پذیرش، محاسبه و پرداخت خواهد بود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: پذیرش نسخ کاغذی در مواقع قطع برق و اینترنت و همچنین وقوع هرگونه بحران و بلایای طبیعی با تایید مدیریت درمان استان و به طور محدود، بلامانع خواهد بود.

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان