با فراگیر شدن کرونا به فاصله دو ماه از اعلام رسمی پیدایش آن، به نظر می‌رسد اقتصاد جهانی بیش از پیش تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. بی سابقه ترین سقوط هفتگی بازارهای جهانی در 12 سال اخیر، افت 10 دلاری قیمت نفت و کاهش برآوردها از نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال 2020 از آن جمله اند.

نگرانی درباره رکود در آمریکا و منطقه یورو، ارزش سهام ها در بازارهای بورس را در مسیر ثبت بدترین هفته از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ قرار داد. بر این اساس بازارهای بورس جهان در سقوطی دوباره شاهد از دست رفتن ۵ تریلیون دلار از ارزش سهام خود بودند که از بحران مالی ۲۰۰۸ بی سابقه است. گزارش رویترز می افزاید که شاخص جهانی MSCI دو روز قبل ۳٫۳ درصد افت کرد. این شاخص در هفته گذشته میلادی ۸٫۹ درصد با کاهش مواجه شده است که بیشترین میزان کاهش از نوامبر ۲۰۰۸ به شمار می‌رود. بورس وال استریت آمریکا نیز از این مسئله در امان نماند. شاخص اس اند پی ۵۰۰، ۴٫۴۲ درصد افت کرد که بیشترین درصد کاهش از آگوست (مرداد-شهریور) ۲۰۱۱ به شمار می رود. شاخص صنعتی داو جونز نیز ۱۱۹۰٫۹۵ واحد افت کرد که بیشترین میزان در تاریخ این شاخص است. کار به جایی رسیده که در مبارزه با اثرات اقتصادی این بیماری بر آمریکا و نیز تقویت رشد اقتصادی، احتمالاً بانک مرکزی این کشور تا ماه آینده میلادی به کاهش نرخ بهره
اقدام خواهد کرد.
از سوی دیگر، از اروپا خبر می رسد که بازارهای سهام با افت بزرگی مواجه شدند. به گزارش بی بی سی شاخص بهای سهام در بورس لندن ۳ درصد پایین آمد و بازار سهام درآلکان و فرانسه نیز تقریباً به این میزان افت کردند.
در آسیای شرقی نیز خبرگزاری فارس گزارش کرد شاخص نیکی ژاپن ۲٫۵ درصد به علت افزایش نگرانی درباره لغو بازی های المپیک افت کرد. ارزش سهام استرالیا نیز ۳ درصد افت کرد و به پایین ترین میزان در ۶ ماه گذشته رسید. سهام های کره ای هم افت ۱٫۴ درصدی را ثبت کردند.
افت همزمان و سوال برانگیز نفت و طلا در بازار
با درگیر شدن اقتصادهای دنیا در مسئله کرونا و افت فعالیت های اقتصادی، قیمت نفت نیز روند قابل توجه نزولی را در روزهای اخیر به ثبت رسانده است. بر این اساس، داده‌های بازار نفت (به نقل از tgju.org) نشان می دهد که هر بشکه نفت برنت از ۵۹٫۳ دلار در روز یکم اسفندماه امسال تا بعد از ظهر دیروز حدود ۱۰ دلار افت کرده و به حدود ۴۹٫۵ دلار رسیده است. این میزان کاهش از مرداد ماه ۱۳۹۶ بی سابقه است. نفت تگزاس نیز با تقریباً همین میزان افت در بازه زمانی یادشده از حدود ۵۴ دلار به بیش از ۴۴ دلار در هر بشکه عقب نشینی کرد، اما طلا که انتظار می رفت با استقبال سرمایه گذاران و رشد قیمت مواجه شود، دیروز نسبت به دو روز قبل حدود ۵۵ دلار افت داشت. گفته می شود فروش سرمایه گذاران برای نقد کردن سود روزهای قبلی طلا، از جمله دلایل این افت ارزش بوده است. با این حال، رویترز تاکید کرده است که به دلیل نگرانی های فزاینده از شیوع ویروس کرونا همچنان تقاضای بالایی برای خرید این فلز ارزشمند وجود دارد.
احتمال افت رشد اقتصاد جهانی به صفر درصد
با این اوصاف، هم اینک چشم انداز رشد اقتصاد کل دنیا تیره تر شده است. ایسنا به نقل از فوربس گزارش داد که انتظار می رود ویروس کرونا رشد اقتصادی دنیا را بین ۰٫۲ تا ۰٫۳ درصد کاهش دهد. رقمی که پیشتر، صندوق بین المللی پول آن را ۳٫۳ درصد پیش بینی کرده بود. ایرنا نیز به نقل از اسکای نیوز پیش بینی کرد که اگر سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا را بحران بین‌المللی اعلام کند، رشد اقتصاد جهانی به صفر درصد خواهد رسید.

https://marjaonline.ir/

  • منبع خبر : آخرین خبر