آیین افتتاح ساختمان یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن استان گیلان با حضور مشاور ویژه معاون وزیر راه وشهرسازی وفرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین ومسکن کشور و جمعی از مسئولین استانی، در اداره کل راه و شهرسازی گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (گیلان)، هادی رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به وظیفه مهم دولت در راستای حفظ بیت المال گفت: راه و شهرسازی به عنوان یکی از نهادهای دولتی وظیفه حفظ و نگهداری از سرمایه های عظیم ملی راه و املاک را برعهده دارد.

وی افزود: یگان حفاظت سازمان ملی زمین ومسکن به استناد ماده ۲۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی ج.ا.ایران مصوب مقام معظم رهبری وفرماندهی محترم کل قوا وتصویب ستاد کل نیروهای مسلح  وبا توجه به نظر هماهنگ وزارت کشور وفراجا با رعایت قوانین ومقررات مرتبط به وزارت راه وشهرسازی وسازمان ملی زمین ومسکن برابر با دستور العمل تشکیل یگان حفاظت در دستگاه های اجرایی ایجاد وابلاغ گردید که با تصویب این دستور العمل یگان حفاظت مجاز به انجام برخی از وظایف فراجا در چارچوبی که در رابطه با حفاظت از اراضی ملی ودولت مشخص شده، است.

رحمانی با اشاره به اهمیت فعالیت های یگان حفاظت سازمان ملی زمین ومسکن در استان، گفت: اراضی تحت پوشش یگان حفاظت در استان از یک سو بدلیل پراکندگی ، اهمیت دار بودن، وگاها صعب العبور بودن مناطق وبطور کلی منافع حاصل از زمین  به لحاظ جغرافیایی واقلیمی خاص ، کانون توجه گردشگران از اقصی نقاط کشور و نتیجتا مورد توجه فرصت طلبان خرد وکلان، قرار گرفته و این امر موجب گسترش این پدیده وجرائم مرتبط با آن در سطح استان شده است که با تشکیل یگان حفاظت در ادارات کل وشهرستانها، توانسته ایم اقدامات پیشگیرانه وبسیار موفقی را داشته باشیم وروزانه شاهد اقدامات موثر یگان حفاظت در صیانت از بیت المال در سراسر استان هستیم.

وی با بیان اینکه فعالیت این یگان از سال ۹۶ آغاز شد، خاطر نشان کرد:اراضی تحت پوشش یگان حفاظت در استان گیلان در ۱۷ شهرستان ،۲۹ شهر و۵۲ نقطه فعال است که با همکاری یگان حفاظت وهمسو سازی دستگاه های دخیل امر، با اجرای دقیق برنامه جامع حفاظت وبهره گیری از امکانات سازمانی ، شاهد گسترش چتر حفاظتی یگان در سراسر استان هستیم.

رحمانی با ارئه آماری از رفع تعرض ۲۰۸ هکتار از اراضی ملی خبر داد وگفت: از این  موارد ۶۳ مورد اجرای احکام و۱۴۵ مورد رفع آنی صورت گرفت.

وی همچنین تعداد کل پرونده تشکیل شده را بالغ بر ۱۷۲۰ پرونده عنوان کرد وافزود: از این میزان ۱۵۱۱ پرونده حقوقی و۲۰۹ پرونده کیفری است.

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان در پایان از شهروندان ومسافرین خواست، در خرید املاک واراضی دقت لازم را داشته باشند وضمن بررسی تثبیت مالکیت اسناد، استعلامات لازم را از دستگاه مربوطه بعمل آورند.

لازم به ذکر است درپایان این مراسم ازنیروهای یگان حفاظت اداره کل راه وشهرسازی گیلان بخاطر عملکرد مثبت در حفاظت از اراضی ملی استان تجلیل بعمل آمد.

  • منبع خبر : راه و شهرسازی گیلان