مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: سد سفیدرود سال گذشته در همین زمان ۳۶۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب داشت ولی این ذخیره در حال حاضر به ۱۹۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان ؛ وحید خرّمی در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران با بیان اینکه حجم ذخیره شده در پشت سد سفیدرود تا به امروز ۱۹۰ میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: متاسفانه با حجم مطلوبی مواجه نیستیم، زیرا سال گذشته در چنین روزی، ۳۶۰ میلیون مترمکعب ذخیره داشتیم؛ البته متوسط ۲۰ سال گذشته نیز بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی سال آبی پیش رو را به مراتب سخت تر از آبی سپری شده دانست و افزود: شاهد بارش های خوبی در فصل زمستان در سطح کشور بودیم، اما پوشش برفی در حوزه آبریز سد سفیدرود بسیار نازک بوده و بین ۱۲ تا ۲۰ سانتیمتر است که بخشی از آن با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی و گرمای هوا، بخار و بخش دیگر جذب زمین می شود، زیرا طی دو سال گذشته بارش های مناسبی نداشتیم و زمین نیز تشنه است و بهترین راهکار برای عبور از شرایط کم آبی توجه کشاورزان به توصیه‌های جهادکشاورزی همچون انجام شخم زمستانه و رعایت تقویم زراعی است.

وی با بیان اینکه آبگذاری انهار غرب و شرق استان که فاقد سد هستند را شروع کرده ام، متذکر شد: لایروبی انهار نیز در دست اجرا بوده و تا اردیبهشت ماه که فصل آبگذاری است ادامه دارد؛ طبق برنامه ریزی ها باید بیش از ۵۰۰ کیلومتر از انهار را لایروبی کنیم.

خرمی از کشاورزان خواست لایروبی انهار داخل اراضی کشاورزی خود را انجام دهند که از هدررفت آب جلوگیری می کند.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ و بیش از ۹۰۰ پمپ و ۲۶۰ حلقه چاه عمیق داریم که برای فصل کشاورزی وارد مدار می شود، خاطرنشان کرد: کشاورزان حتما بیمه محصولات کشاورزی را انجام دهند.

وی از کشاورزان خواست لایروبی انهار داخل اراضی کشاورزی خود را انجام دهند که از هدررفت آب جلوگیری می کند و گفت: کشاورزان در راستای تقویم زراعی لایروبی انهار را جدی بگیرند.

خرمی تعیین آب بهای کشاورزی را در راستای قانون تثبیت آب بهای زراعی دانست که در کل کشور اجرا می شود و عنوان کرد: شبکه های مدرن سه درصد قیمت محصول برداشت شده و شبکه های نیمه مدرن دو درصد را پرداخت می کنند و برخی از اراضی نیز معاف هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان متوسط تولید برنج سفید در هر هکتار ار اراضی کشاورزی گیلان را ۱۷۵۰ کیلوگرم دانست و بیان کرد: افزایش آب بها ناشی از افزایش قیمت برنج بوده و لذا متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج محلی گیلان را ۵۳ هزار تومان در نظر گرفتیم.

  • منبع خبر : آب منطقه ای گیلان