بر اساس گزارش شرکت آب منطقه‌ای گیلان درحال حاضر ۳۴۵ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان دهنده کاهش ۶۰ درصدی است.

به گزارش مرجع انلاین به نقل از ایرنا معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان روز چهارشنبه ۴ اسفند ماه اظهار داشت: هم اکنون تقریباً ۳۴۵ میلیون متر مکعب آب پشت سد سفیدرود ذخیره است که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش را در آبگیری نشان میدهد.

محمد جواد خانی‌پور با اشاره به تامین آب ۱۷۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان افزود: اگرچه این کاهش ۶۰ درصدی در سد سفیدرود وجود دارد اما انتظار می رود با ورود آب بارشهای زستانه با توجه به پوشش برفی و همچنین بارش‌های بهنگام در حوضه سفیدرود رود این میزان جبران شود.

وی با بیان اینکه در سالهای اولیه آغاز راه اندازی سد سفیدرود ظرفیت آن یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بود، اضافه کرد: با رسوب‌هایی که طی سالها در این سد جمع شد اکنون گنجایش آن به یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر ضرورت عمل کشاورزان به توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: علاوه بر استفاده از منابع آب در دسترس برای آماده‌سازی اراضی کشاورزی با توجه به میزان ذخیره سد، ناگزیر به نوبت‌بندی آب نیز هستیم.

خانی پور گفت: برای تامین آب  مورد نیاز شالیزارها علاوه بر استفاده از سد سفید رود از تجهیز و تعمیر و  راه اندازی حدود ۹۱۰ دستگاه پمپ ، ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ ، ساخت و آبگذاری  ۳۷۰ سردهنه خاکی با محوریت مناطق سنتی آبخور و لایروبی ۵۰۰ کیلومتر از انهار برای استفاده بهینه آب استفاده می کنیم.

وی افزود: در حال حاضر برای ۱۴ شهرستان از ۱۷ شهرستان پیمانکار برای لایروبی انتخاب شده است که در برخی شهرستان‌ها وارد مرحله اجرایی شده و بقیه شهرستان‌ها هم در روزهای آینده آغاز می‌شود. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه لایروبی تمامی انهار در یک مرحله امکان‌پذیر نیست، گفت: لایروبی با اولویت انجام می شود که برای امسال ۵۰۰ کیلومتر هدف‌گذاری شده است.

خانی پور با بیان اینکه در گذشته بسیاری از لایروبی انهار توسط مردم انجام می‌شده است، افزود: در حال حاضر بیشترین تلفات آب در بین مزارع است زیرا لایروبی انهار انجام نمی شود  و آب به طور صحیح در بین مزارع به پایین‌دست انتقال پیدا نمی کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان اظهار داشت: امسال با توجه کمبود منابع آب،  سال بسیار سخت آبی را در پیش داریم بنابراین کشاورزان ضمن مشارکت و همکاری با دستگاه‌های ذیربط ، توصیه ها را جدی بگیرند تا بتوانیم از این مرحله نیز با موفقیت عبور کنیم. سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند. این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

  • منبع خبر : ایرنا