به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه بررسی طرح های درآمدزایی روستایی دهیاری ها و شرکت تعاونی دهیاری که با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و سرپرست شعب پست بانک استان برگزار شد؛ با تاکید بر این مطلب […]

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، دکتر حمیدرضا امام پناهی در جلسه بررسی طرح های درآمدزایی روستایی دهیاری ها و شرکت تعاونی دهیاری که با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و سرپرست شعب پست بانک استان برگزار شد؛ با تاکید بر این مطلب که تمرکز امکانات گوناگون در شهر ها موجب مهاجرت و خالی شدن روستاها از نیروهای جوان، تحصیل کرده و فعال خواهد شد، اظهار داشت: باید با توانمندسازی دهیاری‌ها و روستا نشینان زمینه های شکوفایی روستاها، شکل‌گیری مهاجرت معکوس و جلوگیری از آسیب های حاشیه نشینی فراهم گردد.
 فرماندار رشت با اشاره به ضرورت ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری ها و دستیابی به خودکفایی مالی با اجرای طرح های درآمدزا، گفت: برای موفقیت در بازدهی طرح های درآمدزایی، شناسایی ظرفیت و قابلیت های خاص هر روستا در بخش های خدمات و تولید و حتی امکان معرفی یک محصول محوری برای روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است.
 وی افزود: هم اکنون برخی از روستاها با معرفی یک محصول تولیدی خود مانند تولیدی خاص در حوزه صنایع دستی، در سطح کشور شناخته شده و از نقاط هدف گردشگری می باشند.
 امام پناهی با اشاره به زمینه های متنوع فعالیت‌ اقتصادی و ایجاد کسب و کار در سطح روستاها، گفت: دهیاری ها باید با ارائه ایده ها و طرح های پولساز، زودبازده و با سرمایه کم؛ در صدد کارآفرینی و دستیابی به خودکفایی مالی باشند.
 وی افزود: مجموعه طرح های درآمدزایی شامل دو دسته کلی طرح های اشتغالزایی مانند بوم گردی و گردشگری روستایی، تولید انواع محصولات کشاورزی و دامپروری و صنایع جانبی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی، تولید و عرضه البسه محلی، احداث زمین چمن مصنوعی و همچنین طرح خرید ماشین آلات می شوند.
 فرماندار رشت ادامه داد: زمین های تحت تملک دهیاری ها می تواند بستری مناسب و کمکی شایان در اجرای طرح های درآمدزایی و برخورداری از مزایای درآمدی پایدار برای توسعه همه جانبه روستاها باشند.
 مدیرکل دفتر روستایی استانداری نیز اظهار داشت: در قالب تفاهم نامه فیمابین پست بانک و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها برای پرداخت تسهیلات بانکی به طرح های درآمدزایی دهیاری ها، در نظر است تا دهیاری ها با اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی و مالی، ضمن دستیابی به استقلال درآمدی، زمینه توسعه هرچه بیشتر روستاها را فراهم آورند.
پیرعلایی افزود: معرفی ظرفیت و پتانسیل روستاها و اجرای طرح‌های درآمدزایی موجب دلگرمی و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری خواهد شد.
 وی خاطرنشان کرد: ساکنین شهرها و گردشگران دو بازار هدف عمده در اجرای طرح‌های تولیدی و خدماتی روستایی می باشند.
  • منبع خبر : فرمانداری شهرستان رشت