نماینده عالی دولت در استان منابع‌طبیعی و محیط زیست را از ارکان توسعه‌ای گیلان عنوان کرد و با اعلام حمایت از توان داخلی شرکت‌های دانش بنیان و خلاقیت جوانان بومی استان همچون ساخت دستگاه  شناور دروگر سنبل آبی گفت: اقدامات مقابله‌ای برای پیشگیری از رشد این گیاه مهاجم ، ضرورت دارد.

 به گزارش مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع صبح روز (چهارشنبه) در مراسم رونمایی و الحاق دستگاه شناور دروگر سنبل آبی، در جمع خبرنگاران، منابع طبیعی و محیط زیست را از ارکان توسعه‌ای گیلان عنوان و اظهار کرد: باید باید با برنامه‌ریزی های اصولی و کارشناسانه در ابعاد مختلف، از تالاب انزلی به عنوان میراثی گرانبها صیانت و حفاظت کرد.

وی با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر عواملی از جمله گیاه مهاجم سنبل آبی منجر به ورود آسیب‌هایی به این تالاب بین‌المللی شده، گفت: اثر تخریبی و رشد تصاعدی این گیاه و دربرگیری رسوب در بخش‌هایی از تالاب ، اقدامات مقابله‌ای را ضروری کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: اقدامات مؤثری توسط اداره کل حفاظت از محیط زیست استان از جمله مقابله، پیشگیری از رشد و جمع آوری گیاه مهاجم سنبل آبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه استفاده از ماشین دروگر سنبل آبی یکی از بهترین روش‌های جمع آوری این گیاه مهاجم است، افزود: باتوجه به مشکلات واردات نمونه خارجی در تأمین قطعات و تحریم های ناشی از جنگ اقتصادی، استفاده از توان داخلی شرکت‌های دانش بنیان و خلاقیت جوانان بومی استان در دستور کار قرار گرفت.

دکتر زارع به پیگیری های لازم در جهت تأمین اعتبار مورد نیاز و استفاده از ظرفیت صنایع دریایی شهید تمجیدی اشاره کرد و گفت: این دستگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضمن خلاقیت، ابتکار و صرفه جویی قابل توجه در منابع ، با ۴۰ درصد قیمت تمام شده مشابه خارجی، تولید شده است.

وی ادامه داد: براساس آزمایش های صورت گرفته، جمع آوری گیاه سنبل آبی اثربخش است.

استاندار گیلان به توان این دستگاه و جمع آوری گیاه سنبل آبی در عمق کم اشاره و اضافه کرد: این گیاه مهاجم محدود به انزلی نیست و برای بهره‌مندی شهرستان‌های دیگر از توان و خلاقیت جوانان بومی، ساخت سه دستگاه جدید نیز از طریق انعقاد قرارداد بین اداره کل حفاظت محیط زیست با صنایع شهید تمجیدی پیگیری می شود.