مدیرعامل و رئیس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: امسال ۴۸۶ هزار تن کالا در بندر کاسپین تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال قبل ۷۹ درصد رشد یافته است.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از ایرنا- عیسی فرهادی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ افزود: سال گذشته در این زمان ۲۷۱ هزار تن کالا از این بندر بارگیری و تخلیه شد.

وی تعداد کشتی‌های داخلی وارده به بندر کاسپین را ۱۹ فروند و کشتی‌های داخلی صادره از بندر کاسپین را ۹ فروند اعلام کرد و افزود: تعداد کشتی‌های خارجی وارده به این بندرطی این مدت ۱۰۱ فروند و کشتی‌های خارجی صادره هم ۴۱ فروند بوده است.

وی در ادامه با اشاره به ورود بیش از ۹ میلیون و ۱۸۵ میلیون نفر به فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی گفت: ورود گردشگران به منطقه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش یافت. با توجه به استقبال کم نظیر گردشگران از منطقه و افزایش حضور آنها در فاز تجارت و گردشگری این منطقه پیش بینی می‌شود میزان گردشگران وارده به منطقه تا پایان امسال به مرز ۱۰ میلیون نفر برسد که این مهم در صورت تحقق آن از زمان تأسیس منطقه تاکنون بی سابقه خواهد بود.

وی اضافه کرد: میزان صادرات از مسیر منطقه آزاد انزلی ۲۶۳ هزار تن به ارزش ۲۵۲ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزشی ۱۹ درصد رشد داشت، هزار و ۲۸۷ هزار تن کالا نیز از مسیر منطقه به ارزش هزار و ۲۳۵ میلیون دلار (۳۳ درصد رشد) وارد شد.

فرهادی تراز تجاری منطقه آزاد انزلی طی یازده ماهه سال ۱۴۰۱ را مثبت ۵۳۰ میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: امسال ۱۵.۹ میلیون دلار صادرات حاصل از تولید کالا و خدمات به خارج، ۵۶۴ میلیون دلار صادرات مجدد، ۱۱.۴۴ میلیون دلار واردات مواد اولیه و ماشین آلات کارخانجات، ۱.۴۷ میلیون دلار واردات جهت مصرف در منطقه و ۳۷.۳۳ میلیون دلار واردات کالای همراه مسافر در منطقه آزاد انزلی انجام شده است.

سازمان منطقه آزاد انزلی دارای ۱۴۹ واحد تولیدی با میزان اشتغالزایی مستقیم برای حدود چهار هزار نفر در ۲ شهرک صنعتی و خارج از آن است و هم‌اکنون مراحل احداث سومین شهرک صنعتی منطقه در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین با مساحت ۵۰ هکتار در دست انجام است که علاوه بر افزایش ۲ برابری وسعت صنعتی منطقه، ضریب اشتغالزایی و واحدهای تولیدی را به چند برابر افزیش می‌دهد.
منطقه آزاد تجاری، صنعتی انزلی، تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است. قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای همسود CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده این منطقه شده است.

  • منبع خبر : ایرنا