آیا در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا خبری از نمایندگان ایران نخواهد بود؟

مهمترین موضوع فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته تصمیمی است که به محرومیت تیمهای ایرانی از میزبانی در لیگ قهرمانان اشاره داشته. تصمیمی که بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال، در گفت و گو با خبرنگار فوتبالی اینگونه در موردش توضیح داده است:” جلسه‌ای تشکیل نشده بلکه afc از طریق ایمیل از کمیته اجرایی نظرخواهی کرده و تا فردا ساعت ۵ بعداز ظهر تکلیف آن نظرخواهی مشخص خواهد شد” از طرف دیگر خبرگزاری فارس اعلام کرده فدراسیون فوتبال تا ظهر فردا منتظر تصمیم نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره میزبانی تیمهای ایرانی خواهد بود و در صورتی که محرومیت تیمهای ایرانی از میزبانی قطعی شود، آنوقت هر چهار نماینده ایران از لیگ قهرمانان کنار خواهند کشید.
سوالی که اینجا به وجود می‌آید این است که آیا واقعا کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گرفتن چنین تصمیمی، هیچ جلسه ای برگزار نکرده؟ اگر چه سرپرست فدراسیون فوتبال چنین ادعایی دارد اما به نظر می‌رسد که اخبار منتشر شده درباره اینکه فدراسیون از سه روز قبل در جریان تصمیم AFC بوده را نباید به راحتی تکذیب کرد و قطعا مسئولان برگزاری رقابتهای لیگ قهرمانان برای آنکه بخواهند چنین تصمیم مهم- و البته ناجوانمردانه‌ای- بگیرند قطعا هفته گذشته جلسه ای با حضور اعضای کمیته مسابقات داشته‌اند. شنیده‌های فوتبالی حاکی از آن است که تصمیم قطعی گرفته شده و تیمهای ایرانی شانس میزبانی از حریفانشان را نخواهند داشت. موضع نمایندگان ایران هم که مشخص است.
کناره گیری از لیگ قهرمانان جریمه چقدر خواهد داشت؟
اگر قرار به این باشد که کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی تیمهای ایرانی را بگیرد، تصمیم چهار نماینده ایران کناره‌گیری از این مسابقات است. اتفاقی که قطعا جرایمی برای باشگاهها به همراه خواهد داشت. با توجه به آنکه چهار نماینده ایران، در فاصله کمتر از یکماه از شروع اولین مسابقه‌شان، از حضور در لیگ قهرمانان کناره‌گیری خواهند کرد، جریمه‌ای ۲۰ هزار دلاری انتظار تیمهای ایرانی را خواهد کشید و این احتمال وجود دارد که کمیته انضباطی AFC جرایم دیگری هم برای تیمهای ایرانی در نظر بگیرد. این نکته ای است که در توئیت حامد افضلی مسئول بین‌الملل باشگاه استقلال هم دیده می‌شود و او نوشته:” جرایم مالی و محرومیت ۲ الی ۳ ساله فقط دو نمونه از عواقب کنار کشیدن از لیگ قهرمانان هستش. اگر ایران ۲ سال نماینده ای نداشته باشه باعث میشه رنکینگمون به شدت بیاد پایین و شاید در تعیین سهمیه سال های بعد فقط ۱ یا نهایتا ۲ سهمیه( غیر مستقیم) داشته باشیم.”
محرومیت فقط مربوط به پلی‌اف است؟
در بین تمام اخبار نگران‌کننده‌ای که از مقر afc به تهران مخابره شده، شاید تنها خبر نسبتا خوب( البته اگر اسمش را بشود خبر خوب گذاشت) این است که محرومیت میزبانی فقط مربوط به رقابتهای پلی‌اف است و در مرحله گروهی، نمایندگان ایران مشکلی برای میزبانی از حریفانشان نخواهند داشت. یک کانال تلگرامی که اخبارش تا حد زیادی قابل استناد است، درباره این موضوع نوشته:” به احتمال فراوان تصمیم وزارت ورزش و مدیران در جلسه فردا بر این خواهد بود که بازیهای استقلال و شهر خودرو در مرحله پلی آف در کشور ثالث برگزار شود اما همزمان نیز وزارت ورزش و مسئولین تمام سعی خود را خواهند کرد که تا قبل از شروع مرحله گروهی که حدود ۲۵ روز دیگر است با رایزنی و ایجاد لابی رأی کنفدراسیون آسیا را برگردانند تا حق میزبانی تیمهای ایرانی حفظ شود.در همین زمینه قرار است وزارت ورزش دو باشگاه استقلال و شهر خودرو را در تأمین هزینه میزبانی پلی آف در کشور ثالث که حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار دلار در هر بازی خواهد بود تا حد امکان کمک کند.”
میزبانی تیم ملی هم در خطر است؟
اگر چه مدیران فدراسیون فوتبال اعتقاد دارند که تصمیم احتمالی AFC درباره گرفتن میزبانی از تیمهای ایرانی، فقط مربوط به لیگ قهرمانان است اما این نگرانی وجود دارد که تیم ملی هم نتواند از یکی از حریفان خود در تهران میزبانی کند.
داستان از این قرار است که تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گرفتن میزبانی از تیمهای ایرانی به خاطر حریف بحرینی شهرخودرو در پلی‌اف بوده که گفته برای بازی به ایران نخواهد آمد وگرنه و طبق توئیت حامد افضلی مسئول بین الملل باشگاه استقلال، الکویت هیچ مشکلی برای سفر به ایران نداشته است. حالا گفته می‌شود تیم ملی بحرین که ۱۵ خرداد سال آینده باید در تهران و در مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف تیم ملی ایران برود، قصد دارد به ایران نیاید و از طریق لابی‌هایش در آسیا، فیفا را مجبور کند که بازی با ایران در کشور ثالث برگزار شود. خبری نگران کننده که اگر چه فدراسیون آن را رد کرده اما بد نیست از الان به فکر مقابله با نقشه احتمالی بحرینی‌ها باشد تا مبادا یک نمره منفی دیگر در کارنامه مدیران فوتبال و ورزش ایران ثبت شود. رییس ای اف سی هم که شیخ سلمان آل خلیفه بحرینی است که به محرومیت ایران رضایت داده است. او در ماجرای بازی نمایندگان ایران و عربستان در زمین ثالث، طرف عربستان را گرفت و کاملا ردپای عربستان در ناامن جلوه دادن ایران برای میزبانی مشخص است! بهتر است او را به جای شیخ سلمان آل خلیفه، شیخ سلمان آل سعود بنامیم! https://marjaonline.ir/

  • منبع خبر : آخرین خبر