قیمت نفت؛

در پی عدم تغییر سیاست نفتی اوپک پلاس همچنین انتشار گزارش‌هایی از افزایش رشد اقتصادی در برخی کشورها به ویژه اقتصادهای توسعه یافته‌ای مانند آمریکا و چین، امید به رشد اقتصادی سایر کشورها و گذار سریع از وضعیت موجود، افزایش یافت که در نتیجه آن قیمت نفت به بیشترین رقم یک سال اخیر خود رسید؛ نزدیک ۶۰ دلار. در آخرین روز از معامله بازارهای جهانی، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال، نفت خام امریکا و سبد نفتی اوپک به ترتیب ۵۹٫۴۵ دلار، ۵۶٫۷۹ دلار و ۵۸٫۲۵ دلار قیمت‌گذاری شدند که نشان از بهبودی نسبی شرایط پس از افتی شدید در سال گذشته میلادی و پس از شیوع کرونا در جهان بود.

افزایش قیمت نفت اوپک به ۵۸ دلار در حالی است که اردیبهشت سال جاری، قیمت سبد نفتی تولیدکنندگان این کارتل نفتی بین ۲۵ تا ۳۰ دلار بود. هر چند حضور جوبایدن در کاخ سفید و سیاست‌هایش در قبال تولیدکنندگان نفت شیل را نباید در افزایش قیمت نادیده گرفت. با این وجود به نظر می‌رسد موثر بودن واکسن‌های فایزر و مدرنا در برابر نوع جهش یافته انگلیسی و امیدواری نسبت به واکسیناسیون گسترده تا اواخر سال جاری میلادی نیز از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته معاملاتی بوده‌اند. هر چند این افزایش قیمت به دلیل رسیدن تقاضا به پیش از کرونا نیست و پیش بینی‌ها نیز نشان می‌دهد با وجود افزایش ۵٫۵ میلیون بشکه‌ای تقاضا روزانه نفت در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته، هنوز فاصله زیادی با تقاضا نفت پیش از شناسایی کووید ۱۹ وجود دارد. تقاضا روزانه نفت در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز اعلام شده بود. با وجود آنکه اوپک تغییر چندانی را در تقاضا نفت برای سال ۲۰۲۱ درنظر نگرفته و آن را حوالی ۹۳ میلیون بشکه نفت می‌داند، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارشی که ابتدای بهمن سال جاری منتشر شد، میانگین تقاضا روزانه نفت در جهان را ۹۶٫۶ میلیون بشکه برآورد کرد که نسبت به گزارش قبلی‌اش ۲۸۰ هزار بشکه در روز کمتر است.  چهارشنبه هفته گذشته نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس برای بررسی احتمالات و امکان تغییر سیاست‌های نفتی برگزار شد. هر چند در این نشست اشاره‌هایی به تغییر سیاست‌های درپیش گرفته شده اوپک پلاس نشد و قرار بر ادامه روند تولید اعضای حاضر در پیمان کاهش تولید برای ماه فوریه است، اما عربستان کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌ای خواهد داشت که بسیار زیاد تلقی می‌شود. در بیانیه‌ای که در پایان این نشست منتشر شد، اعضا تاکید کردند که با وجود نامعلوم بودن چشم‌انداز اقتصادی و تقاضا برای نفت در ماه‌های آینده به دلیل نامشخص بودن رفتار ویروس، اما توزیع واکسن هر چند کند، می‌تواند عامل مثبتی برای بهبود شرایط باشد. از این رو انتظار می‌رود که تقاضا برای نفت نیز قدری تقویت شود. در قسمت دیگری از این بیانیه، کمیته به کشورهای عضو پیمان توصیه کرد که « با توجه به شرایط مبهم بازار مراقب و انعطاف پذیر باشند و به تعهدات‌شان پایبند بمانند.»
اویل پرایس پیش بینی کرده با توجه به اقدام اوپک پلاس در ادامه‌دار بودن کاهش تولید و البته افت ذخایر نفتی در پالایشگاه‌های چین و هند، سطح عرضه فعلی بتواند مازاد تقاضا ایجاد کند. در این صورت قیمت‌ها نیز در آینده‌ای نه چندان دور افزایش می‌یابد. هر چند ورود نفت کشورهای تحریم شده مانند ایران، ونزوئلا و لیبی به بازارهای جهانی می‌تواند قدری ازافزایش قیمت پیش بینی شده را خنثی کند. گلدمن ساکس بر این باور است که قیمت هر بشکه نفت برنت تا اواسط سال ۲۰۲۱ به بیش از ۶۵ دلار می‌رسد؛ ۵ دلار و ۵۵ سنت بیشتر از قیمت روزجمعه نفت در بازارهای جهانی.  تحلیلگران معتقدند عملکرد دولت بایدن در برابر مشکلات اقتصادی نشات گرفته از کرونا همچنین کاهش همکاری با تولیدکنندگان نفتی می‌تواند بازارها را در آینده تغییر بیشتری دهد و حتی به سمت ثبات قیمتی بیشتری ببرد.

  • منبع خبر : اعتماد