استاندار گیلان : با تقویت و توسعه زیرساخت ها در حوزه منابع انسانی و عمرانی ، می توان سهم گیلان در صادرات کالا را افزایش داد.
به گزارش مرجع آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ؛ استاندار گیلان در نشست توسعه صادرات غیر نفتی که در بندر انزلی برگزار شد ، با اشاره به لزوم تقویت و توسعه زیرساخت‌های صادرات و واردات کالا در بنادر گیلان گفت : در ۹ ماهه منتهی به آذر امسال ، ۷۷ درصد  از شاخص در نظر گرفته شده صادرات از گیلان به ارزش بیش از ۴۶۱ میلیون دلار تحقق یافته است.
ارسلان زارع با اشاره به موقعیت استراتژیک بنادر گیلان و لزوم تقویت و توسعه زیرساخت ها در حوزه منابع انسانی و عمرانی می توان سهم گیلان در صادرات کالا افزایش داد ، اضافه کرد: باید تلاش شود در فرصت باقی‌ مانده تا پایان امسال شاخص پیش بینی شده صادرات محقق شود.
وی یکی از مهمترین ماموریت های بنادر گیلان به خصوص بنادر کاسپین و انزلی را تامین کالای اساسی از قبیل روغن و غلات عنوان کرد و عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ، بیش از ۸۸ هزار تن گندم از طریق این بنادر ترخیص و ۳ هزار تن دیگر نیز در دست ترخیص است.
استاندار گیلان استقرار آزمایشگاه در بنادر گیلان را موجب افزایش سرعت خدمات به تجار و بازرگانان دانست و تاکید کرد : استقرار این آزمایشگاه در بنادر گیلان موجب جذب بیشتر تجار از گیلان و استان های مجاور و در نتیجه رونق بیشتر بنادر گیلان خواهد شد.
ارسلان زارع خواستار بهره گیری بیش از پیش از ظرفیت اتحادیه گمرکی اوراسیا با توجه به موقعیت استراتژیک بنادر گیلان شد و افزود : در حال حاضر عمده محصولات صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ، مواد غذایی ، میوه ، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی است.
وی با اشاره به فعالیت واحدهای تولیدی فناور و صادرات محور ، اضافه کرد :  باید از ظرفیت قانونی اتحادیه گمرکی اوراسیا برای صادرات محصولات تولیدی واحدهای صنعتی بهره مند شویم و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز تا ۲ روز آینده باید گزارشی از صادرات محصولات کشاورزی و ارزیابی برای کاهش آسیب دیدگی محصولات در بنادر ارائه دهد.
ابوالقاسم یوسف نژاد ناظر گمرکات گیلان هم با اشاره به رشد عملکرد گمرکات گیلان گفت : از ابتدای امسال تاکنون صادرات کالا از گمرکات  گیلان در مقایسه با مدت مشابه پارسال ، ۸۳ درصد به لحاظ وزنی و ۷۸ درصد به لحاظ ارزش رشد داشته است.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان نیز به پایش مستمر کارت بازرگانی تجار اشاره کرد و گفت : امسال پایش کارت بازرگانی در مقایسه با پارسال ، ۴۰ درصد افزایش داشته است.
فرهاد دلق پوش یادآور شد: در ۹ ماه گذشته ، ۵۵ کارت بازرگانی جدید صادر و ۱۳۲ کارت تمدید شد.
اسماعیل میرغضنفری فرماندار بندر انزلی این بندر را جزو مهم ترین بنادر کشور برای تامین کالاهای اساسی دانست و از دستگاه های اجرایی خواست برای افزایش هماهنگی ها بین ادارات ، قوانین پیچیده اداری را تسهیل کنند.
در پایان این نشست استاندار گیلان از روند خدمات رسانی در گمرک انزلی بازدید کرد.
  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان