فرماندار رشت با بیان این مطلب که بازیافت یکی از مهمترین گام ها در حفظ منابع طبیعی و تفکیک از مبدا زباله نخستین قدم در این زنجیره می باشد، اظهار داشت: در مقام مقایسه از میان خانه، مدرسه، ادارات و دیگر اماکن؛ مدرسه در زمینه آموزش هنجارهای پسندیده از جایگاهی مهمتر برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، دکتر حمیدرضا امام پناهی صبح روز یکشنبه مورخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ در مراسم اختتامیه اولین دوره آموزش تابستانه تفکیک از مبدا زباله ویژه دانش آموزان که با هدف شناخت انواع زباله و چگونگی تفکیک آنها در سالن کتابخانه مرکزی خشکبیجار برگزار شد، گفت: راه اندازی چرخه استفاده از مواد دور ریختنی، مزایای بسیاری برای محیط زیست و جامعه انسانی دارد.

وی افزود: باید با جداسازی زباله از مبدا، در مسیر زندگی پاک حرکت کنیم.

امام پناهی با اشاره به این مطلب که نهادینه شدن یک هنجار پسندیده مانند مدیریت پسماند در بین دانش آموزان و نوجوانان می تواند به عنوان یک مهم روزانه، آغازگر تحول در دیدگاه جامعه نسبت به زباله باشد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع که دانش آموزان امروز ساکنین آینده خانه ها و نسل بعدی شاغلین ادارات بوده و با تشکیل خانواده الگوی رفتاری فرزندان قرار خواهند گرفت؛ از میان خانه، مدرسه و ادارات؛ مدرسه مهمترین مکان برای آموزش و نهادینه کردن فرهنگ و رفتارهای پسندیده اجتماعی میباشد.

فرماندار رشت با یادآوری این نکته که همه ما در جبران سهل انگاری و خطاکاری های گذشته مسئولیت برابر و مشترک داریم، افزود: امروزه جداسازی زباله از مبدا به عنوان اولین حلقه از زنجیره بازیافت، فرایند ساده‌ای است که می‌تواند به عادتی سودمند برای نسل‌های آینده تبدیل شود.

وی با اشاره به حرکت خوبی که از شهرداری خشکبیجار آغاز شده، خاطرنشان کرد: بازگشایی مدارس پس از دو سال تعطیلی ناخواسته، می‌تواند ظرفیت قابل ملاحظه‌ای برای به ثمر نشستن فعالیت‌های فرهنگی در اختیار متولیان قرار دهد.

فرماندار رشت با اشاره به این موضوع که دولت، حامی نگاه انقلابی و عملگرا در حل مسائل می باشد، اظهار داشت: ساماندهی لندفیل، تکمیل و راه اندازی تصفیه خانه شیرابه و بهره‌گیری از کارخانه کود آلی، سه جبهه مقابله با معضل چند دهه ای پسماند در سراوان است و تعهد مردم به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا، ضامن موفقیت این تلاش‌ها خواهد بود.

گفتنی است در ادامه این مراسم، با حضور سرپرست اداره کل دفتر امور شهری استانداری و معاون هماهنگی امور عمرانی  فرمانداری رشت، از ایستگاه شماره یک تحویل زباله خشک خشکبیجار بهره برداری شد.

  • منبع خبر : فرمانداری شهرستان رشت