ظهر روز هشتم اسفندماه ، مرکز جامع نگهداری، درمان اعتیاد و کاهش آسیب ماده ۱۶ بانوان بهزیستی استان گیلان با حضور مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور و سایر مسئولین استانی و شهرستانی در شهرستان رشت افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی بهزیستی گیلان،« آریا طوفانی » معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان گیلان در ابتدای آیین افتاح این مرکز ضمن خیر مقدم و قدردانی از تلاش های کلیه مسئولین دستگاه های ذیربط در جهت افتتاح مرکز ماده۱۶ بانوان و با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی در راستای نگهداری و درمان بیماران این مرکز اظهار داشت: اگرچه افتتاح چنین مراکزی اقدامی موثر در کاهش ناهنجاری اجتماعی است اما باید امیدوار باشیم روزی فرا برسد که این مراکز تبدیل به کارگاه های اشتغالزایی در جهت کاهش ناهنجاری های اجتماعی و توسعه آبادانی کشور شود.

وی در ادامه ایجاد برنامه های فرهنگی و اشتغال برای بانوان را از اولویت های مهم فرایند پس از درمان برشمرد و گفت: یکی از مهترین عواملی که باعث درمان کامل و عدم برگشت بهبود یافتگان به اعتیاد می شود ، اطمینان خاطر نسبت به مسائل اقتصادی و مشارکت در برنامه های فرهنگی است و این موارد می بایست برای بانوان بیشتر محقق شود زیرا در آیین و فرهنگ دینی ما زنان جایگاه ویژه ای در محور توسعه خانواده و جامعه دارند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان گیلان در پایان سخنانش، خواهان حمایت و همراهی ویژه مسئولین دستگاه های ذیربط نسبت به رفع مشکلات مرکز ماده ۱۶ بهزیستی گیلان شد و ابراز امیدواری کرد تا این مرکز نیز مثل مرکز ماده ۱۶ آقایان به بهترین شکل ممکن به کار خود ادامه دهد.

در ادامه این مراسم«رحیم نظری» مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمانهای مردم نهاد ستاد مبارزه با موادمخدر کشور نیز اذعان داشت: حلقه مفقوده در مراکز ترک اعتیاد ، مبحث اشتغال در حین درمان است.

وی با تاکید بر ایجاد شرایط اشتغالزایی برای بیماران دچار اعتیاد در مراکز درمان اعتیاد خاطر نشان کرد: به منظور تحقق مبحث مراقبت پس از درمان و به واسطه ایجاد اشتغال برای بیماران دچار اعتیاد در مراکز ، از ظرفیت های خیرین نیکوکار استفاده کردیم تا فرد معتاد طی فرایند درمان در مرکز ماده ۱۶ ، کسب و کار و اشتغالزایی خود را راه اندازی کند.

نظری همچنین اشتغالزایی برای فرد معتاد را سبب آسودگی خاطر او پس از خروج دانست و گفت: اشتغالزایی و ایجاد کسب و کار توسط فرد بهبود یافته از بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند طلاق ، دوری ازخانواده ، پرخاشگری و سایر موارد جلوگیری خواهد کرد و این به منزله موفقیت در امر درمان است.

در ادامه این مراسم «کریم تقی زاده»معاون دادستان عمومی و انقلاب استان گیلان با بیان اینکه در فرایند کاهش آسیب های اجتماعی، انتظار از دستگاه های ذیربط بیشتر است عنوان کرد: موضوعی که باید بصورت جدی پیگیری شود مراقبت پس از درمان و تمهیدات بعد از خروج بیماران است و اگر به این مهم توجه نشود تمامی کارها بی اثر خواهند شد.

وی همچنین به مخاطرات آسیب های اجتماعی در جامعه اشاره کرد و افزود : اگر تدابیر لازم در خصوص آسیب های اجتماعی اتخاذ نشود باید شاهد همه گیری و در برگرفتن این مشکل نسبت به اکثریت آحاد و اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان باشیم.

در بخشی دیگر از این مراسم نیز«حسین مصطفی پور»معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان بر ایجاد بستر مناسب برای تحکیم بنیان خانواده در پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد تاکید کرد و گفت: اولین مجموعه ای که از اعتیاد صدمه می بیند خانواده است که در این راستا می بایست برنامه های فرهنگی اجتماعی بیشتری برای تحکیم بنیان خانواده ها در نظر گرفت.

وی نقش خانواده ها را در فرایند درمان بیماران دچار اعتیاد بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: خانواده ها با حمایت و ایجاد انگیزه می توانند تاثیر بسیاری در روند درمان بیماران خود داشته باشند و می توان با انجام مشاوره های روانشناسی بین فرد معتاد و خانواده بسیاری از مشکلات درمان را برطرف کرد.

مصطفی پور از دستگاه هایی که در مباحث مربوط به اعتیاد دغدغه مند هستند تشکر کرد و افزود: در بحث جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر مردان، در استان گیلان اقدامات مناسبی صورت گرفته و انتظار می رود که بازهم دستگاه های مربوطه پای کار باشند تا دیگر شاهد حضور هیچ معتاد متجاهری در سطح شهر و استان نباشیم.

دکتر«حمیدرضا امام پناهی» فرماندار شهرستان رشت نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد که در پی افتتاح مرکز درمان اعتیاد ماده ۱۶ استان گیلان در شهر رشت اتفاقات خوبی رقم بخورد و باعث کاهش ناهنجاری های اجتماعی شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طبق دستور استاندار گیلان پیگیر مسائل هستیم تا بتوانیم خدمات این مراکز را به کل استان و شهرستان انتقال دهیم تا انشاالله بیماران دچار اعتیاد طی انجام مراحل کامل درمان به آغوش گرم خانواده بازگردند.

در پایان این مراسم سرهنگ «علی احمدپور» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گیلان نیز گزارشی از اقدامات نیروی انتظامی در خصوص مقابله با توزیع موادمخدر ارائه کرد و گفت: طبق آمار اعلام شده، استان گیلان یکی از استان های پرمصرف در استعمال مواد مخدر است و تأسیس چنین مراکزی مطمئنا اقدام مناسبی در جهت کاهش آمار اعتیاد است.

وی در ادامه مبحث پیشگیری و درمان در مقوله اعتیاد را موضوعی مهم برشمرد و اضافه کرد: نیروی انتظامی در حوزه مقابله با مواد مخدر مشکلی ندارد اما باید توجه داشت که در سال جاری کشفیات مواد مخدر در استان گیلان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این موضوع زنگ خطری برای عموم جامعه است.

شایان ذکر است مرکز جامع نگهداری و درمان ماده۱۶ بانوان استان گیلان با ظرفیت ۵۰ نفر تحت نظارت سازمان بهزیستی به بهره برداری رسید و پیش از این نیز در هفته دولت سال جاری، مکان جدید مرکز نگهداری و درمان ماده۱۶ آقایان با افزایش ظرفیت از ۵۰ نفر به ۲۵۰ نفر با حضور استاندارگیلان ، مدیرکل بهزیستی استان و سایر مسئولین در شهرستان رشت افتتاح شده بود.

  • منبع خبر : بهزیستی گیلان