معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خطاب به مسافران اعلام کرد: مسافران پس از بازگشت از سفر، ۱۴ روز مراوده‌های اجتماعی خود را محدود نمایند تا درصورت ناقل بودن، افراد آسیب‌پذیر مبتلا به بیماری کرونا نشوند.

دکتر آبتین حیدرزاده – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت مراقبت‌های کرونایی بعد از سفرخطاب  به مسافران ، اظهار داشت : مسافران پس از بازگشت از سفر، تا چهارده روز مراوده‌های اجتماعی خود به ‌ویژه مهمانی ها را محدود نمایند تا در صورتی که ناقل بدون علامت هستند، افراد آسیب‌پذیر مبتلا به  بیماری کرونا نشوند.

وی با تاکید بر اینکه مسافران  باید پس از بازگشت از سفر پروتکل‌های ورود به منزل را حتما” رعایت نمایند، گفت : مسافرانی که از سفر بازمی گردند اگر در عرض دوهفته ( چهارده روز ) بعد از بازگشت ، دچار بیماری تنفسی”تب دار”شدند باید بصورت “خوداظهاری”، مراتب را به نزدیکترین مرکز بهداشت و درمان منطقه خود اطلاع دهند.مخصوصاً در مواردی که بیماری شدید بوده و فعالیت های روزانه فرد را مختل می نماید.

دکتر حیدرزاده در ادامه یاد آور شد : لازم است به محض برخورد با مسافری که در عرض دو هفته بعد از بازگشت یا در حین سفر خود دچار علایم بیماری مطرح کننده  MERSشده است  (تب، علایم تنفسی و یا اسهال) بدون توجه به علایم بیمار حتماً ریه های فرد،  مورد معاینه ، مشاهده و سمع دقیق قرار گیرد.

دکتر حیدرزاده با تاکید بر اینکه بخشی از علل افزایش موارد مثبت کرونا مربوط به بررسی اطرافیان بیمار است،  افزود: اگر فردی با بیمار کرونایی در تماس بود حتما باید به منظورانجام  تست به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه  نماید و تا حصول نتیجه در منزل قرنطینه شود.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه افراد بیمار باید تا چهارده روز در منزل ایزوله شوند، تصریح کرد : عدم حضور در مراکز تجمعی ، بازارها ، مهمانی ها و… می تواند در این ایام در قطع زنجیره بیماری کرونا بسیار مثمر ثمر باشد.

وی  در پایان با اشاره به اهمیت آموزش های عمومی سفر در شرایط کرونا،  به همراه داشتن ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده، دستکش بهداشتی، به حداقل رساندن تماس‌ها و حضور در اماکن عمومی از جمله رستوران‌ها ، جایگاه‌های سوخت ، استفاده از هتل‌ها و مجتمع‌های رفاهی که کدهای بهداشتی دریافت کرده‌اند را از جمله توصیه های مهم برای قبل، در حین و بعد از سفر در شرایط کرونا عنوان کرد.