شناسایی وراث قانونی و مشمولین دریافت مستمری از الزامات اولیه در پرونده مستمری های بازماندگان در سازمان تامین اجتماعی است .

به گزارش مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی استان گیلان ، مستمری بازماندگان برای پرونده های فوتی بیمه شدگان و بازنشستگان این مجموعه یکی از تعهداتی است که بمنظور پوشش بیمه ای و درمانی به خانواده بیمه شدگان و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تعلق می گیرد .

از آنجا که تشکیل پرونده و ارائه مستنداتی همچون گواهی فوت و شناسایی وراث قانونی و مشمولین واقعی دریافت مستمری از الزامات اولیه در برقراری مستمری بازماندگان است شعب تامین اجتماعی درراستای مساعدت به خانواده متوفی و انجام رسالت خود در این زمینه ، بر اساس دستورالعمل های صادره در روزهای ابتدایی پس از فوت بیمه شده یا بازنشسته با دریافت مدارک هویتی همسر و فرزندان و گواهی فوت و … نسبت به تشکیل پرونده بازماندگان اقدام می نمایند .

ازآنجا که روند انحصار وراثت و شناسایی و معرفی وراث امری زمانبر بوده و ممکن است ماهها به طول انجامد سازمان تامین اجتماعی به جهت همراهی با بازماندگان و جلوگیری از ایجاد خلل در معیشت و حذف درآمد خانواده ها در مدت کوتاهی پس از فوت اقدام به برقراری مستمری بازماندگان می نماید .

نکته اصلی دراین مرحله ، ضرورت اخذ گواهی انحصار وراثت برای تکمیل پرونده است که براساس پیش بینی های صادره ، خانواده بیمه شده یا بازنشسته متوفی تا ۹ ماه فرصت ارائه آنرا داشته و پس از آن درصورت عدم ارائه ، مستمری مربوطه معلق خواهد گردید .

مستمری بازماندگان دومین گروه از حیث جمعیت تحت پوشش برخوردارشوندگان تعهدات بلندمدت در سازمان تامین اجتماعی را داراست که جامعه هدف آن در استان گیلان لغایت خردادماه سالجاری ۳۶۲۳۶ نفر را دربرگرفته است .

اضافه شدن ۸۳۶ پرونده مستمری بازماندگان طی سه ماه نخست سالجاری بیانگر حدوداً ۲۸۰ پرونده در هر ماه است که مشمولین دریافت این تعهد میبایست بر نکته مذکور مبنی بر ارائه بموقع گواهی انحصار وراثت و تکمیل پرونده جهت جلوگیری از قطع آن توجه ویژه داشته باشند .

 

  • منبع خبر : سازمان تامین اجتماعی اداره کل گیلان