مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت : تاکنون 756 میلیون متر مکعب آب پشت سد سفید رود ذخیره شده و داده ها حاکی از ذخیره مطلوب آب در مخزن سد آیت الله بهجت (ره) شهر بیجار است .

به گزارش مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای گیلان؛ مهندس وحید خرّمی رئیس هیأت مدیره و  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به مطلوب بودن وضعیت آبگیری سدهای مخزنی در گیلان و اعلام این خبر گفت: ورودی آب به سد سفیدرود در حال حاضر ۹۴ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۶ متر مکعب بر ثانیه است.

مهندس خرّمی با اشاره به آبگیری ۷۰ درصدی سد سفیدرود اضافه کرد: این سد به عنوان بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تأمین می‌کند که روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ضمن اشاره به اهمیت سد شهربیجار بعنوان دیگر سد بسیار مهم گیلان نیز تصریح کرد: سد شهربیجار تأمین کننده آب آشامیدنی ۷۰ درصد جمعیت گیلان است که تاکنون ۹۶ میلیون متر مکعب آب در مخزن خود ذخیره کرده است.

رییس هیأت مدیره آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه ورودی و خروجی این سد ۶ متر مکعب بر ثانیه است، افزود: سد شهربیجار با ۹۲ درصد آبگیری در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

گفتنی است: سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت) در ۳۵ کیلومتری شهر رشت و بر روی رودخانه زیلکی با آب بسیار مناسب به لحاظ کیفی واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۹۰.۵ متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج آن ۱۱ متر می باشد حجم کل مخزن، یکصد و پنج میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.

لازم به ذکر است: سد مخزنی شهربیجار (آیت الله بهجت) نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تأمین آب شرب دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

  • منبع خبر : شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان