ورود به حریم رودخانه ها مخاطره آمیزاست.

به گزارش مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گیلان؛ مهندس وحید خرّمی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در جلسه ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان که در محل اداره کل مدیریت بحران استان با حضور مقامات استانی برگزار شد، اظهار داشت؛ بسیاری از راههای دسترسی و زیرساخت هایی نظیر آب، برق، گاز، تلفن و پل ها در بستر رودخانه ها واقع شده اند که لازم است دستگاههای مرتبط نسبت به ایمن سازی و حفاظت آن اقدام نمایند.

وی نزدیک شدن به حریم رودخانه ها را بسیار خطرناک توصیف کرد و افزود: رعایت بستر ۲۵ ساله رودخانه ها بسیار ضروری است و باید بستر رودخانه ها را آزاد کنیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با  تأکید بر آزاد سازی بستر ۲۵ ساله رودخانه ها تصریح نمود: رودخانه را نمی توان از محل زندگی مردم دور کرد زیرا رودخانه قابل جابجائی نیست و این ما انسانها هستیم که باید با طبیعت سازگار باشیم و از رودخانه فاصله قانونی بگیریم .

 مهندس خرّمی در خصوص عوامل دخیل در سیلابها اظهار داشت: عدم آبخیزداری در بالا دست رودخانه باعث آورد رسوبات فراوان به همراه سیلاب در مسیر رودخانه می شود و علیرغم اینکه مسیرها را از قبل لایروبی می کنیم ، مجدداً مسیر از رسوب پر می شود.

وی تأکید نمود: تلاش برای حفظ کف رودخانه ها و انجام عملیات آبخیزداری دو مقوله مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و اشاره کرد؛ در بسیاری از رودخانه هایی که در بالادست آن تخریب کمتر منابع طبیعی اتفاق افتاده و آبخیزداری انجام گرفته، شاهد بروز سیلابهای ویرانگر نیستم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر ایمن سازی پل ها افزود: رودخانه در حالت سیلابی از مسیر خود خارج نمی شود و فقط در صورتیکه پل های ساخته شده ظرفیت آبگذری سیلابها را نداشته باشند، با ورود تنه درختان ، مصالح  و سنگ باعث مسدود شدن پل و خارج شدن سیلاب از مسیر طبیعی رودخانه می شود.

مهندس خرّمی با تأکید بر حفظ بستر طبیعی رودخانه گفت: مهمترین راهکار در جهت کاهش خسارتها در سیلاب ، آزادسازی بستر ۲۵ ساله و دوری از حریم رودخانه است و افزود: اعتبارات  استانی ساماندهی رودخانه ها جوابگوی حجم بالای این کار نیست و فقط براساس بند«و» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۹۹ ، پروژه های حفاظتی با مصالح مازاد رودخانه با نظر علمی مشاور ذیصلاح ، طی فرآیند قانونی قابلیت اجرائی دارد.

شایان ذکر، موارد مطروحه توسط مهندس خرّمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان مورد تأیید و تأکید مسئولین حاضر در جلسه قرار گرفت.

  • منبع خبر : شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان