جلسه روز گذشته شورای عالی بورس با دو مصوبه مهم شامل پذیره‌نویسی زمان نهایی بورس املاک و انتخاب یک نماینده ویژه برای پیگیری موضوع بازگشایی نماد «آکنتور» به پایان رسید. موضوع داغ روز گذشته بازار یعنی افزایش دامنه نوسان به 10 درصد در جلسه روز گذشته جایی نداشت.

پذیره نویسی زمان نهایی بورس املاک و انتخاب نماینده ویژه برای پیگیری موضوع بازگشایی نماد کنتورسازی، از مهمترین مصوبات دیروز جلسه شورای عالی بورس بود.
حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار  گفت: شورای عالی بورس دیروز آخرین وضعیت راه اندازی بورس املاک و مستغلات و امتیازات را بررسی کرد. در این زمینه مقرر شد تا هیات موسس، اساسنامه را تنظیم و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کند تا در صورت تایید نهایی، پذیره نویسی این بورس از مهرماه آغاز شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی موضوع بازگشایی نماد کنتورسازی را دومین مصوبه دیروز شورای عالی بورس بیان و ابراز کرد: آخرین وضعیت این شرکت نیز به شورا گزارش و مقرر شد تا انجام اقدامات لازم برای بازگشایی نماد این شرکت از سوی سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و سازمان تامین اجتماعی سرعت گیرد.

دبیر شورای عالی بورس تصریح کرد: در همین راستا، یکی از اعضای شواری عالی بورس به عنوان نماینده ویژه انتخاب شد تا در کنار سازمان بورس و اوراق بهادار، پیگیر  این موضوع باشد تا هرچه سریعتر، نماد این شرکت در بورس بازگشایی شود.

دو دستاورد جدید سازمان بورس
حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین تصریح کرد: کارگروه های اندیشه ورزی فضاهایی هستند که توسط فعالین بازار اداره می شوند. در واقع یک هسته اندیشه ورزی مرکزی شکل می گیرد و تحت آن هسته مرکزی، پنج هسته اندیشه ورزی دیده می شود که شامل هسته فناوری و آی تی، مدیریت بازار و ارزیابی ریسک، رسانه ها فضای مجازی و حقوقی، توسعه بازار بدهی و تامین مالی می شوند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اعضای کارگروه ها، در جلسات حضور دارند و در فضای مجازی به تبادل اندیشه می پردازند و تمامی فعالان بازار می توانند عضو این فضا شوند. به این ترتیب، پس از جمع بندی مباحث مطرح شده این موضوعات به کارگروه های اندیشه ورزی ارسال و با توجه به موضوع، جمع بندی انجام شده و در هسته مرکزی مطرح می شوند. نظرات نهایی هم در نهایت در دستور کار هیات مدیره، شورای عالی بورس و بعضا هیات وزیران مطرح شده و تصمیمات جدیدی برای بازار سرمایه اخذ می شود.

قالیباف اصل همچنین در خصوص شرکت های سهامی عام پروژه محور، گفت: تاسیس این شرکت ها در راستای تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری به تصویب رسید.
وی ادامه داد: مقرر شده تا تامین سرمایه ها و سهامداران عمده پروژه های خود را در قالب یک شرکت سهامی عام در سازمان به ثبت برسانند. پس از ثبت شرکت ها به عنوان سهامی عام، سهامدار عمده می تواند ۵۰ الی ۶۰ درصد از سرمایه خود را به بازار وارد کند و بلافاصله پس از پذیرش در فرابورس و بازگشایی نماد، معامله صورت می گیرد.

دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه محور گام مهمی در تامین مالی پروژه های اقتصادی است خاطرنشان ساخت: نخستین درخواست را برای تاسیس این شرکت ها را نیز به سازمان ارسال شده است.

ماجرای تکذیب خبر سه شنبه چه بود
پیش تر روح اله حسینی مقدم، عضو شورای عالی بورس درباره زمزمه امروز مبنی بر بررسی افزایش دامنه نوسان شرکت های بزرگ به ۱۰ درصد در جلسه شورای عالی به بورس پرس گفته بود: طبق برنامه اعلامی ، ساعت ۱۶ امروز ، جلسه شورای عالی بورس با چند دستور جلسه از جمله پیشنهاد خرید اوراق جدید دین ، بررسی گزارش کارگروه تعاونی ، وضعیت حسابرسان رسمی ، مرکز بدهی ، چند مورد از قبل ، وضعیت بازار و … برگزار می شود.

وی ادامه داد: در مورد افزایش دامنه نوسان شرکت های بزرگ به ۱۰ درصد هم ، دستور جلسه ایی نیست ولی احتمال دارد این مورد مربوط به پیشنهاد سازمان بورس برای تغییراتی در قواعد معاملات باشد که در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس بررسی خواهد شد.

سعید اسلامی بیدگلی دیگر عضو شورای عالی بورس هم به همفکران گفت: تا این لحظه موضوع افزایش دامنه نوسان نمادهای بزرگ از ۵ به ۱۰ درصد مطرح نشده اما رییس سازمان بورس بر اساس بندی که در دستور شورای عالی بورس با عنوان “سایر” نهاده شده، اختیار دارد چنین موضوعی را خارج از دستور جلسه مطرح و درباره آن تصمیم گیری کند.

  • منبع خبر : آخرین خبر