معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: بمناسبت هفته میراث فرهنگی موزه مردم‌شناسی عشایر در رضوانشهر با حضور مسئولین کشوری افتتاح می شود.

ولی جهانی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۲۸ اردیبهشت تا ۳ خرداد هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است، اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی موزه‌ها «آینده موزه ها؛ بازتوانی و بازاندیشی» است.

وی از برگزاری بیش از ۷۰ ویژه برنامه تخصصی ویژه هفته میراث فرهنگی در استان خبر داد و افزود: افتتاح موزه مردم‌شناسی عشایر در رضوانشهر با حضور مسئولین کشوری، افتتاح موزه جنگ جهانی دوم در لاهیجان، مرمت و راه اندازی موزه ابریشم ایران و … بخشی از ویژه برنامه های گرامیداشت این ایام در استان است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از مرمت هفت بنای تاریخی با کمک بخش خصوصی و دستگاه ها در سال گذشته خبر داد و گفت: ۲۵۰ بنای تاریخی در استان گیلان در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

جهانی پاکسازی از بناهای تاریخی، رونمایی از طرح های مختلف، ساماندهی و احیاء کاخ سردار امجد تالش با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان و … را از دیگر ویژه برنامه های گرامیداشت این ایام در استان عنوان کرد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه ساختمان تاریخی کلاه فرنگی رشت به عنوان موزه «رشتی دوزی» تغییر کاربری می‌یابد، افزود: این موزه در شش ماه نخست سال جاری راه اندازی و آماده بهره برداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شیلات کیاشهر یکی از مراکز عمده صیادی و تولید خاویار در سطح کشور است و موزه ملی خاویار ایران در این شهر راه اندازی خواهد شد، یادآور شد: این مجموعه تاریخی با ۱۳ بنای ثبت شده به‌عنوان موزه ملی خاویار ایران در حال راه‌اندازی است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان ادامه داد: موزه ملی حصیر در روستای فشتکه طی سه ماه اول سال به بهره برداری خواهد رسید که این مجموعه هم اکنون رشد ۹۵ درصدی دارد.

وی از مرمت و بازسازی ۳۲ بنای تاریخی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته پنج موزه در استان گیلان افتتاح شد و در این حوزه رشد ۸۰ درصدی را شاهد هستیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا