مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در آستانه هفته پاسداشت کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: کرونا مانع از برگزاری شانزدهمین دوره نمایشگاه بزرگ کتاب استان شده است.

به گزارش مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی افزود: نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان مطالبه عمومی بود که هر ساله به اشتیاق مردم این سرزمین با حضور صدها ناشر برجسته کشور و استان برگزار می‌شد، اما امسال بر اساس اتخاذ تصمیم کشوری و در راستای اهمیت سلامت مردم این نمایشگاه برگزار نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه زمانی به فرزانگی و سعادت دست می‌یابد که مطالعه، کار روزانه‌اش باشد، گفت: کتاب عمری دوباره است و هیچ لذتی به گفته مونتسکیو – متفکر فرانسوی – با لذت مطالعه برابری نمی‌کند؛ لذا اگرچه کرونا مانع برگزاری یک نمایشگاه شد اما می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد و از این دوران منع رفت و آمدها در بحران ویروس برای رسیدن به لذت والای مطالعه بهره جست.

رئیس کارگروه رسانه و فضای مجازی گیلان با بیان اینکه نمی‌دانیم کرونا تا چه زمانی ماندگار است، اظهار داشت: متأسفانه علاوه بر مسافرت‌ها، مشارکت پائین شهروندان در استفاده از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی استان را تهدید می‌کند؛ عادی‌انگاری شرایط از سوی شهروندان از یک سو و حضور مسافران از سوی دیگر سرایت ویروس کرونا را آسان‌تر می‌کند و با توجه به امکانات حوزه بهداشت و درمان گیلان به ما آسیب خواهد زد.

فاضلی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی پویش‌هایی با موضوع ارتقای سطح مراقبت‌های فردی و جلوگیری از سفرهای غیر ضرور به استان گیلان، افزود: این موضوع باید در سطح جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود.

وی با تأکید بر ضرورت فعالیت دوباره رسانه‌های استان برای جلب مشارکت شهروندان برای مقابله با کرونا تأکید کرد: رسانه‌ها با اهتمام بر محتوا سازی آموزشی – بهداشتی در مورد صدمات عادی انگاری کرونا تولید محتوا کنند.

پانزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان در آبان‌ماه سال گذشته با حضور ۴۰۰ ناشر داخلی و خارجی در ۲۰۰ غرفه در رشت برگزار شد و مورد استقبال ۷۵ هزار نفر از شهروندان این استان قرار گرفت.