هوای شرجی و گرما گیلانیان را بی‌تاب کرد؛ هشدارهای هواشناسی نیز نشان از فزونی گرما داشت تا خبر رسید رکورد مصرف برق گیلان زده و صدور پیامک‌های هشدار مکرر شد. اینک دستگاه‌های متولی با ارسال این پیامک‌ها از مردم می‌خواهند در مدیریت مصرف برق همکاری کنند تا شرایط تحمل بغرنج‌تر نشود.

به گزارش پایگاه خبری مرجع انلاین به نقل از ایرنا، رشت در روزهای اخیر به‌طور پی در پی دمای بیش از ٣۵ درجه را تجربه کرده و در برخی نقاط استان دمای هوا از این هم فراتر رفت. رطوبت هوا شرایط تحمل را سخت‌تر می‌کند و پیش‌بینی هواشناسی حاکی از ماندگاری هوای شرجی و گرما داشت و گواه آن اعلام شکسته شدن رکورد مصرف برق در سال ۱۴۰۲ طی روزهای اخیر با افزایش ۱۰ درصدی است.
افزایش دمای احساسی(تاثیر توام رطوبت و دما)، افزایش مصرف حامل‌های انرژی (آب و برق)، گرمازدگی، احتمال خسارت به محصولات باغی و کشاورزی، خطر احتراق از مخاطرات فعالیت این سامانه عنوان می‌شود و روابط عمومی برق منطقه‌ای گیلان نیز با ارسال پیامک‌های متوالی از مردم خواسته است با صرفه‌جویی در مصرف برق خدمتگزاران خود را در تامین برق مطمئن و بدون خاموشی یاری دهند.
گیلان بدلیل اقلیم و شرایط شرجی وضعیت سختی را در گذران روزهای تابستان طی می‌کند و مدیران حوزه برق استان با تاکید بر عبور از روزهای دشوار و گرمای ماندگار پیش‌رو از دستگاه های دولتی و مردم می خواهند مدیریت مصرف برق را مورد اهتمام قرار دهند.

احتمال ثبت بالاترین رکورد مصرف برق در پی افزایش دمای هوا

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان ضمن قدردانی از همراهی و مشارکت مردم در مدیریت مصرف برق از آنان خواست با توجه به گرمای شدید هوا و احتمال ثبت رکورد بالای مصرف برق در استان، اهتمام به موضوع مدیریت مصرف انرژی را بیش از همیشه اعمال نمایند.
محمد تقی مهدی زاده اظهار کرد: بر پایه پیش‌بینی مراکز جهانی هواشناسی این هفته گرم‌ترین هفته ایران در طول سال‌های اخیر است و بسیاری از کلان شهرها دمای بالای ۴۰ درجه را تجربه خواهند کرد.
وی افزود: با توجه به مدیریت اعمال شده در مصرف برق ادارات و نیز تعامل با صنایع و مشترکین کشاورزی تاکنون حتی یک مورد خاموشی نوبتی برای مشترکین خانگی اعمال نشده است و امیدواریم با مشارکت مردم شریف استان درمدیریت مصرف برق، پایداری شبکه ها همچنان تداوم یابد.
مهدی زاده خاطر نشان کرد: ساعت پیک مصرف در استان در طول روز ۱۱ تا ۱۷ و در شب ۱۸ تا ۲۳ است؛ مشترکین می‌توانند با اعمال راهکارهای ساده از جمله قرار دادن درجه کولر روی ۲۴ درجه (دمای آسایش)، عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف، خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده حداکثری از روشنایی روز از خاموشی‌های احتمالی جلوگیری کنند.
مهدی زاده تاکید کرد: هیات وزیران بخشنامه ای را تصویب کردند که بر اساس آن ادارات باید ۳۰ درصد مصرف انرژی برق خود را در ساعات اداری و ۶۰ درصد در ساعات غیر اداری نسبت به مصرف سال ۱۴۰۰ کاهش دهند و اگر این صرفه جویی توسط ادارات انجام نشود شرکت توزیع برق ملزم به قطع برق این ادارات است.
وی ادامه داد: براساس رصد دقیق صورت پذیرفته بوسیله کنتورهای هوشمند، برق ادارات پرمصرفی که نسبت به این شیوه نامه بی‌توجه بوده‌اند با صدور اخطار قبلی و همچنین هماهنگی استانداری قطع شده است و این روند کنترل همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

برق ۳۰ دستگاه اداری گیلان قطع شد

برق مشترکان پرمصرف گیلان کنترل می‌شود

آماده باش اکیپ های عملیاتی برق گیلان

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان همچنین از آماده باش اکیپ‌های عملیاتی برق استان خبر داد و گفت: پایش و نظارت کامل مصرف برق در استان با هماهنگی امور دیسپاچینگ و فوریت‌های برق بصورت روزانه در حال انجام است.
مهدی زاده افزود: تمامی نیروهای عملیاتی این شرکت و حتی پیمانکاران طرف قرارداد در آماده باش ۲۴ ساعته قرار گرفته اند و هم اکنون در کل استان بیش از ۱۷۰ اکیپ عملیاتی با تجهیزات و امکانات لازم برای واکنش سریع در صورت وقوع ناپایداری شبکه های برق آماده خدمت رسانی به هم‌استانی ها و مشترکین این شرکت هستند.

 

هشدار برق منطقه ای گیلان نسبت به مدیریت مصرف

روابط عمومی شرکت برق منطقه ای گیلان نیز با ارسال پیامک های مکرر نسبت به مدیریت مصرف برق در استان هشدار داد.
در متن این پیامک آمده است: هموطن! گرم ترین هفته کشور در طول ۱۱ سال اخیر را در دمای آسایش(۲۴ درجه) سپری نماییم.
مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان تاکید کرد: روزهای گرم تابستان و شرایط سخت و دشوار صنعت برق آغاز شده و با توجه به ناترازی تولید انرژی برق با مصرف انتظار می رود مشترکان فهیم استان در مصرف انرژی برق مثل گذشته مدیریت کنند.
بهمن داراب زاده ابراز امیدواری کرد: امسال نیز با همدلی و مشارکت مشترکان و اعمال مدیریت مصرف در ادارات استان چون سال گذشته شاهد قطعی برق نباشیم.
گیلان بدلیل اقلیم و شرایط شرجی شرایط سختی را در گذران روزهای تابستان طی می کند و مدیران حوزه برق استان با تاکید بر شرایط دشوار برق از دستگاه های دولتی و مردم می خواهند مدیریت مصرف برق را مورد اهتمام قرار دهند.
هدف از برنامه های مدیریت مصرف، خوب مصرف کردن و اجتناب از بد مصرف کردن است لذا بر اساس توصیه‌های انجام شده کارشناسان در این راستا از مردم خواسته شده درجه کولر منزل و محل کار خود را روی ۲۴درجه و بالاتر تنظیم کنند.
همچنین برای جلوگیری از خاموشی های احتمالی توصیه شده است که از استفاده همزمان لوازم برقی پرمصرف مانند کولر گازی، ماشین لباسشویی، اتو، جاروبرقی و دیگر وسایل برقی خودداری شود.
در همین راستا استفاده از روشنایی طبیعی توصیه شده و استفاده از لوازم پر مصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، جارو برقی در ساعات پیک(۱۱تا۱۷ و ۱۸ تا ۲۳) منع شده است.

  • منبع خبر : ایرنا