تیم ملی فوتبال ایران با پیروزی مقابل ژاپن در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا نه تنها جواز حضور در نیمه‌نهایی را کسب کرد بلکه به طلسم شکست‌ناپذیری سامورایی‌ها پایان داد.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از خبرگزاری میزان – چهل‌وهشتمین دیدار جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ انجام شد و بدین ترتیب مرحله یک‌چهارم نهایی این تورنمنت با صعود ۴ تیم برتر به مرحله نیمه‌نهایی به پایان رسید.

و اما تیم ملی کشورمان پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام روز گذشته از ساعت ۱۵ در ورزشگاه اجوکیشن با قضاوت ما نینگ‌ چینی به مصاف ژاپن رفت، تیمی که کمتر کسی فکر می‌کرد یوز‌ها بتوانند مقابل آن‌ها ایستادگی کنند. ژاپن از لحاظ آماری و همچنین ارزش نفرات برتری و اختلاف زیادی با تیم ملی داشت، اما روز گذشته گذشته شاگردان قلعه‌نویی موفق شدند با یک کامبک تمیز و تماشایی ژاپن را مقهور هنرنمایی خود کنند و راهی نیمه‌نهایی شوند.

تیم ملی ایران ابتدا مسابقه بازی چندان خوبی را به نمایش نگذاشت و ژاپن سوار بر بازی بود تا اینکه در دقیقه ۲۸ سامورایی‌ها توسط هیدماسا موریتا به گل نخست دست یافتند. پس از دریافت گل بازیکنان ایران به خودشان آمدند و کم کم به دروازه ژاپن نزدیک شدند، ایران حملات خود را ادامه داد، اما در نیمه اول راه به جایی نبرد تا اینکه در نیمه دوم در دقیقه ۵۵ روی پاس زیبای سردار آزمون، ایران توسط محمد محبی به گل تساوی رسید. تیم ملی ایران پس از رسیدن به گل نه تنها عقب نکشید بلکه حملات بیشتری را روی دروازه ژاپن انجام داد به طوری که علاوه بر موقعیت‌های خطرناک فراوان گل سردار آزمون در دقیقه ۶۵ به دلیل آفساید میلیمتری مردود اعلام شد.

اما این پایان کار نبود و فشارهای شاگردان قلعه‌نویی آنقدر ادامه داشت تا اینکه در واپسین ثانیه‌های بازی در نیمه دوم ایران با خطای مدافع ژاپن روی‌ کنعانی‌زادگان صاحب ضربه پنالتی شد که این پنالتی در دقیقه ۹۶ توسط علیرضا جهانبخش به گل تبدیل شد تا تیم ملی کشورمان با نتیجه ۲ بر یک مقابل ژاپن به پیروزی برسد و حریف قطر در مرحله نیمه نهایی شود.

 

جام ملت‌های آسیا| پرواز یوز‌ها بر فراز قلعه سامورایی‌ها؛ قلعه‌نویی در نیمه مربیان معجزه کرد

یک فکت جالب از این برد این است که تیم ملی کشورمان با صعود به مرحله نیمه نهایی با ۹ بار حضور در این مرحله به تنهایی رکورددار شد. پیش از این کره‌جنوبی با پیروزی برابر استرالیا به رکورد ۸ بار حضور در نیمه نهایی رسیده بود.

ایران در ۸ دوره قبلی، توانسته ۳ بار جواز حضور در دیدار فینال و عنوان قهرمانی را کسب کند، یعنی در هر ۳ حضورش در فینال موفق به کسب عنوان قهرمانی شده‌است. در ۵ مسابقه نیز ایران در بازی نیمه نهایی تن به شکست داده و از رسیدن به بازی پایانی بازمانده است.

از سوی دیگر تیم ملی ایران برای نخستین بار در تاریخ جام ملت‌های آسیا برابر ژاپن به پیروزی رسید تا طلسم این ناکامی هم شکسته شود.

ایران در این مسابقه علی‌رغم اینکه مالکیت را به سامورایی‌ها واگذار کرد، اما با ۱۷ شوت به سمت دروازه ژاپن که ۴ تای آن داخل چارچوب بود مقابل ۸ شوت ژاپن که تنها ۲ تای آن داخل چارچوب بود پیشتاز بودند. ژاپنی‌ها ۵۸ و ایرانی‌ها ۴۲ درصد صاحب توپ و زمین بازی بودند.

بازیکنان ایران ۱۷ و بازیکنان ژاپن ۸ شوت به سمت دروازه‌ها شلیک کردند که ۴ شوت ایرانی‌ها و ۲ شوت ژاپنی‌ها در چهارچوب بود. بازیکنان ایران ۲۲۵ پاس با دقت ۷۲ درصد و بازیکنان ژاپن ۳۶۱ پاس با دقت ۸۲ درصد بین هم رد و بدل کردند.

تیم ملی ژاپن در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با عملکرد فوق‌العاده خود همه را به تحسین واداشت. آن‌ها با شکست آلمان و اسپانیا در گروه مرگ به عنوان صدرنشین راهی دور حذفی شدند. پس از جام جهانی و در راستای آماده‌سازی جام ملت‌ها، ژاپن با تیم‌هایی، چون اروگوئه، کلمبیا، پرو، آلمان، ترکیه و کانادا دیدار کردند.

در سوی دیگر تیم ملی ایران پس از نتایج ناامید کننده در جام جهانی، با تیم‌های درجه ۲ و ۳ جهان همچون روسیه، کنیا، قرقیزستان، افغانستان و بلغارستان بازی کرده که این بازی‌ها بار فنی و فشار خاصی روی تیم ملی وارد نکرده است.

به طور کلی ژاپن یک سرو گردن از تمام تیم‌های آسیایی بالاتر نشان می‌داد و روی کاغذ شانس اصلی قهرمانی آسیا محسوب می‌شد، اما تیم ملی ایران با ستار‌ه‌هایش موفق شد غرور را به مردم ایران هدیه دهد و پس از کری‌های هواداران ژاپن با ارایه یک بازی هوشمندانه و غیرتمندانه غول آسیا را شکست دهند.

اما ۲ تیم ژاپن و ایران برای نوزدهمین بار در تاریخ مقابل یکدیگر قرار گرفتند. در ۱۸ تقابل قبلی آن‌ها در رقابت‌های رسمی و غیر رسمی نیز ۶ برد برای ایران، ۶ برد برای ژاپن و ۶ تساوی ثبت شده بود که دو تیم برای نخستین بار در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا به مصاف هم رفتند که با برد یوز‌ها همراه شد و ایران مقابل ژاپن به رکورد جدیدی رسید و با ۷ پیروزی برابر سامورایی‌ها پیشتاز شدند.

ملی‌پوشان ایران در این بازی با غیبت طارمی شاید امید زیادی به پیروزی نداشتند چراکه تمام آمار علیه ایران بود. آن‌ها پیش از این دیدار برابر سوریه با یک برد سخت پا به این مرحله گذاشته بودند و با توجه به زمان استراحت کمی که داشتند اکثر هواداران و فوتبال دوستان بر این عقیده بودند که بازیکنان نمی‌توانند در این بازی مقابل ژاپن پیروز شوند، اما آن‌ها با یک بازی منطقی موفق شدند جواب منتقدین را به خوبی بدهند.

حال چهار تیم اردن، کره جنوبی، قطر و ایران به نیمه نهایی صعود کرده‌اند که در این بین اردن و کره در ورزشگاه احمد بن علی باید مقابل هم بازی کنند و قطر و ایران در ورزشگاه الثمامه به مصاف هم خواهند رفت.

ایران موفق شد با یک کامبک بسبار زیبا تیم ملی ژاپن را شکست دهد و با روحیه مضاعف به مصاف قطری برود که با احتساب وقت‌های تلف شده ۱۴۰ دقیقه مقابل ازبکستان بازی کرد و به سختی موفق به پیروزی شد. حال باید منتظر بمانیم ببینیم که ایران می‌تواند پس از ۴۸ سال به فینال رقابت‌ها راه یابد و بار دیگر جام قهرمانی را به ارمغان بیاورد یا خیر.

  • منبع خبر : خبرگزاری میزان