فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه عملیات بهسازی سایت زباله سراوان از سرعت خوبی برخوردار بوده و تاکنون ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: تمام تلاش‌ها بر این است که پهنه سراوان در کوتاه‌ترین زمان به طبیعت بازگردد اما اندکی زمان‌بر است.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از ایسنا – لندفیل سراوان که شامل کوهی از زباله در دل طبیعت پوشیده از درختان جنگلی بوده، چالشی حدود ۴۰ ساله است که ساماندهی آن همواره دغدغه مهم مسئولان کشوری و استانی و مطالبه جدی ساکنین منطقه است.

در سفری که رئیس جمهور در هشتم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ به استان گیلان داشت، مصوبات و اعتباراتی در نظر گرفته شد که از جمله آنها تصویب ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند در استان گیلان بود و ۱۰۰ میلیارد تومان آن در اردیبهشت ماه سال جاری به دستگاه مجری با نظارت استانداری گیلان اختصاص یافت و سبب شد تا ساماندهی و بهسازی سایت زباله سرعت گرفت.

در ادامه برای حل راهبردی این چالش، اجرای فازهای سوم و چهارم ۵۰۰ تنی کود آلی شهرداری رشت، ساخت کارخانه‌ زباله سوز، احداث تصفیه خانه شیرابه‌های حاصل از زباله‌های سراوان و بهسازی و پوشش محل دفن زباله در دستور کار قرار گرفت.

سایت زباله سراوان مشکلات متعددی را برای مردم ساکن در منطقه ایجاد کرده اما همواره آنها مصمم در انتظار وعده مسئولین جهت ساماندهی کوه زباله چهل ساله هستند؛ اکنون با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و وعده‌های مسئولین مقرر شده بود «تا پایان سال ۱۴۰۱ محل دفن زباله سراوان تعطیل شود و ظرف چند ماه مراحل بهسازی نهایی و درختکاری آن در ابتدای سال آینده به سرانجام برسد». حال که در روزهای پایانی سال به سر می‌بریم اهالی منطقه سراوان پیگیر این امر هستند.

با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ هستیم، امروز، ۲۲ اسفند ماه بازدیدی برای ارائه آخرین اقدامات صورت گرفته به اهالی سراوان و اصحاب رسانه برنامه‌ریزی شد که در این بازدید حمیدرضا امام‌پناهی، فرماندار شهرستان رشت، سرپرست شهرداری و رئیس شورای شهر رشت، امام جمعه و دادستان سنگر و مدیرعامل شرکت کود آلی گیلان هم حضور داشتند و ارائه گزارش کردند.

بهره‌برداری از تصفیه خانه شیرابه پس از بهسازی

حمیدرضا امام‌پناهی، فرماندار شهرستان رشت در حاشیه بازدید از سایت زباله سراوان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی بازدیدی که امروز با همراهی امام‌جمعه و دادستان سنگر، سرپرست شهرداری و رئیس شورای شهر رشت و حضور جمعی از مردم سراوان از لندفیل سراوان داشتیم، عملیات بهسازی از سرعت خوبی برخوردار بوده و تاکنون ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی با بیان اینکه معضل ۳۸ ساله زباله سراوان با اراده دولت سیزدهم و تاکید رئیس جمهور همراه با انجام عملیات بهسازی در حال ساماندهی است، افزود: تمام تلاش‌ها بر این است که پهنه سراوان در کوتاه‌ترین زمان به طبیعت بازگردد اما اندکی زمان‌بر است.

فرماندار شهرستان رشت گفت: پس از بهسازی هدف بهره‌برداری از تصفیه خانه شیرابه است و پیمانکار تعهد دارد که تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، در این راستا نماینده سازمان انرژی اتمی هم چندماه قبل با پیگیری استاندار به استان آمد تا در بحث تصفیه شیرابه با نصب دستگاهی اقدام شود که راه‌اندازی تصفیه خانه نیازمند اتمام عملیات بهسازی است.

امام‌پناهی بیان کرد: همزمان با بهسازی سراوان توسعه دو خط کود آلی هم پیگیری شد که به زودی تا  پایان سال خط سه و چهار کود آلی به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تفکیک روزانه از ۵۰۰ تن به بیش‌ از ۸۰۰ تن افزایش می‌یابد؛ تمام زباله‌های ورودی فرآوری می‌شود و در نهایت ریجکتی‌ها(دورریزها) تا زمان آماده‌سازی زباله‌سوز مدیریت می‌شود.

جزئیات عملیات بهسازی دفن‌گاه سراوان

علی ربیعی، مشاور شرکت اجرایی پروژه بهسازی و ساماندهی دفن‌گاه سراوان هم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پروژه ساماندهی مرکز دفن سراوان حدود ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عمده فعالیت ها شامل ساماندهی زباله‌های دفن شده، پشته سازی برای جلوگیری از رانش زباله‌ها و همچنین پوشش کل روی زباله‌ها و اجرای چاه‌های زه‌کش برای خروج گازهای مدفون شده محل دفن‌گاه زباله است.

وی افزود: شیرابه‌ها در نهایت توسط لوله‌های زه‌کش به یک حوضچه‌ای که در انتهای کار و در نقطه خط‌الغرب این سایت قرار دارد، جمع آوری می‌شود و سپس با سیستم پمپاژ به تصفیه خانه شیرآبه انتقال می‌یابد و در نهایت کار تصفیه شیرابه انجام می‌شود. روی پوشش زباله‌ها هم امکان اجرای فضای سبز وجود دارد که نوع خاصی از درختان و گیاهان باید کاشته شود؛ البته باید از میزان خاصی نفوذ در خاک عبور نکند، نوع پوشش سبز نیازمند نگاه کارشناسانه محیط زیست است.

ربیعی مدت تعهد اجرای پروژه را یک ساله عنوان کرد و گفت: عملیات بهسازی دفن‌گاه زباله از آبان‌ماه سال‌جاری آغاز شده؛ میزان زباله‌ای که در قرارداد تعهد شده ۳۰۰ مترمکعب است که بستگی دارد تصمیم نهایی در مورد ادامه کار به چه صورت باشد و اینکه آیا ورودی زباله به دفن‌گاه خواهیم داشت یا خیر؟

وی با بیان اینکه ادامه پروژه به حمایت‌های مالی و جانبی نظیر مباحث محیط زیستی بستگی دارد، اضافه کرد: تاخیراتی در روند اجرای پروژه به دلیل قطع درختان اتفاق افتاد که برطرف شد.

وی گفت: منطقه‌ای که در حال حاضر هستیم قبلا مملو از زباله بود و حدود ۱۳ متر با سنگ لاشه دیواره ایجاد کردیم و در نهایت روی آن یک دیوار خاک مسلح به ارتفاع ۹ متر و طول ۳۰۰ متر برای جلوگیری از رانش زباله‌ها احداث خواهد شد و با اجرای لوله‌های زه‌کش‌های از جنس پلی اتیلن شیرابه‌ها به حوضچه تصفیه خانه منتقل می‌شود.

مسئولین در فکر دفن‌گاه جدید زباله هستند

یوسف یزدانی، سرپرست شهرداری رشت نیز در این بازدید گفت: از اواخر آذرماه سال‌جاری عملیات بهسازی دفن‌گاه زباله سراوان آغاز شد که همزمان بر افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی هم تمرکز کردیم و در این سه ماه سعی بر این بود پروژه را با قدرت پیش ببریم؛ حتی برای تامین مصالح از ادارت مختلف کمک گرفتیم و در حال حاضر از برنامه زمان‌بندی پیش بینی شده جلوتر هم هستیم.

وی با بیان اینکه خروجی کود آلی دیگر زباله نیست، افزود: خط سه و چهار کود آلی هم طی چند روز آتی به بهره‌برداری می‌رسد؛ بخشی از زباله‌ها تبدیل به کمپوست می‌شود و بخش دیگر هم به عنوان ریجکت باید به دفن‌گاه منتقل شود لذا مسئولین در فکر دفن‌گاه جدید زباله هستند تا زمانی که زباله‌سوز راه اندازی شود که در این صورت هیچ ریجکتی نخواهیم داشت.

یزدانی در خصوص دفن‌گاه جدید عنوان کرد: قانون‌گذار بحث مدفن جدید را به وزارت کشور و محیط زیست واگذار کرده لذا شهرداری فقط مجری است که محل جدید دفن باید به شهرداری ابلاغ شود و همه تلاش‌ مسئولین بر این است که مکان جدید در جایی باشد تا آسیبی به طبیعت نرسد.

مطالبه اصلی ساکنین سراوان؛ عدم ورود زباله به منطقه

مرتضی بشارتی، یکی از اهالی سراوان نیز اظهار کرد: مطالبه اول مردم سراوان این است که طبق وعده مسئولین زباله به سروان نیاید ولی همچنان زباله وارد سراوان می‌شود. ساماندهی سایت و پیگیری قضایی این اتفاق از دیگر مطالبات مردم منطقه است که بهسازی در حال انجام بوده اما پیگیری و برخورد قضایی با عاملانی که مسبب این ابرچالش محیط زیستی بودند از دیگر مطالبات ماست.

وی افزود: همانطور که مستندات آن موجود است مسئولین وعده داده بودند که پایان امسال، پایان ورود زباله به سراوان خواهد بود و نهال‌کاری در منطقه آغاز می‌شود؛ البته عملیات بهسازی در حال انجام است اما همچنان زباله ریجکتی به منطقه وارد می‌شود.

سعید بشری، مدیرعامل کارخانه کود آلی گیلان هم با بیان اینکه با افتتاح دو خط جدید سوله افزایش ظرفیت کود آلی از ۵۰۰ تن به ۱۰۰۰ تن در روز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: تاکنون دو خط کود آلی داشتیم که از سال ۷۵ شروع به کار کرده بودند و ساخت دو خط جدید از دو سال قبل آغاز شده و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد. با راه‌اندازی خطوط جدید ۵۰ درصد از زباله‌های ورودی به کود آلی و کمپوست تبدیل می‌شود و ۵۰ درصد هم به عنوان ریجکتی به دفن‌گاه یا زباله‌سوز حمل می‌شود.

  • منبع خبر : ایسنا