پروژه لیست هوشمند حق بیمه ، با هدف متمرکزسازی و تسهیل کلیه مراحل ارسال و پرداخت حق بیمه کارگاه‌ها و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمایان با فراهم شدن امکان ارائه بازخوردهای نظارتی و کنترلی به کارفرما در زمان آماده‌سازی و تکمیل لیست حق بیمه در تامین اجتماعی طراحی و اجرا و پس از طی کردن فاز آزمایشی به تدریج در سراسر کشور توسعه خواهد یافت تا با اجرای آن گام بزرگی در مسیر تحقق تأمین‌اجتماعی هوشمند برداشته شود.

به‌گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از روابط‌عمومی اداره کل تامین‌اجتماعی استان گیلان ، کیوان مرتضوی با اشاره به اینکه طراحی و ساخت پروژه هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان از ابتدای سال ۱۴۰۱ آغاز و با توجه به گستردگی و اهمیت پروژه، پس از طی کردن فاز آزمایشی در شعبه ۱۳ تهران، با مشارکت و همکاری حوزه بیمه‌ای سازمان  در شعب استان‌های سمنان، البرز، مرکزی، قزوین و ۸ شعبه استان تهران به‌‌صورت کامل عملیاتی و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده ، اذعان داشت پیش بینی میشود این خدمت نوین همسو با تحولات دیجیتالی به‌تدریج تا پایان سال در کلیه شعب تأمین‌اجتماعی سراسر کشور اجرایی گردد .

وی افزود: با توجه به رویکرد نوین سازمان تأمین‌اجتماعی مبنی بر یکپارچه‌سازی، هوشمندسازی و شفاف‌سازی و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر دستیابی به تأمین‌اجتماعی هوشمند، برنامه عملیاتی هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان در دستور کار مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت.
مدیرکل تامین اجتماعی گیلان در مورد مزایای اجرای این پروژه گفت: در این پروژه تلاش شده است تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی لیست‌های دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال شود و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.
کیوان مرتضوی همچنین اظهار داشت : در واقع با اجرای پروژه لیست هوشمند و تعمیم آن به‌صورت کشوری، تمامی پردازش‌های لیست حق بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز و هوشمند و همزمان با تکمیل لیست انجام می‌شود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.
وی مهم‌ترین مزایا و دستاوردهای لیست هوشمند را شامل پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریز دستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان دانست.
گفتنی است براساس اطلاعات آماری موجود؛ در آبان ماه سال جاری بالغ بر ۸۰ هزار لیست حق بیمه ارسالی به شعب تأمین‌اجتماعی در استانهای اجرا شده طرح در قالب لیست‌های هوشمند تکمیل و ارسال شده است.

  • منبع خبر : تامین اجتماعی گیلان