نتایج سه‌شنبه بزرگ و رویداد‌های پس از آن نشان می‌دهد که آمریکا شاهد رقابت دوباره دونالد ترامپ و جو بایدن برای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری مرجع انلاین به نقل از خبرگزاری میزان «سه‌شنبه بزرگ» انتخاباتی آمریکا اغلب یکی از اولین نشانه‌های مهم در فصل رقابت‌های مقدماتی است. اما این رویداد امسال آخرین نشانه مهم درباره آینده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود، زیرا در حال حاضر نامزد اصلی هر یک از ۲ حزب مشخص شده است.

نیکی هیلی، آخرین رقیب باقی مانده دونالد ترامپ پس از شکست در همه رقابت‌های مقدماتی جمهوری خواهان که در روز سه‌شنبه بزرگ به رئیس‌جمهور سابق برگزار شد، از دور رقابت خارج شد.

در حالی که هیلی از حمایت از رقیب خود امتناع کرد، ترامپ با وجود سال‌ها خصومت، از حمایت میچ مک کانل، رئیس اقلیت سنا برخوردار شد.

ترامپ و بایدن در حال حاضر تلاش برای کسب سهم هیلی از آرا را آغاز کرده‌اند. ترامپ از حامیان هیلی دعوت کرد تا به آنچه «بزرگترین جنبش در تاریخ آمریکا» خوانده، بپیوندند.

بایدن نیز گفته است: در کمپین من جایی خالی برای حامیان هیلی وجود دارد.

پیروزی بایدن و ترامپ در رقابت‌های درون‌حزبی، نظرسنجی‌های بسیار نشان می‌دهد که رای دهندگان خواهان رقابت مجدد دونالد ترامپ و جو بایدن نیستند.

وال استریت ژورنال در گزارشی درباره نامزد‌های کنونی دو حزب اصلی آمریکا، نوشت: بایدن در مورد سن و سلامت جسمانی و شناختی خود برای ادامه خدمت با تردید مواجه است و باید بر محبوبیت‌های ضعیف غلبه کند تا برای دور دوم برنده شود.

نامزد‌ها باید رای‌دهندگانی را که بیش از هر زمان دیگری در سیاست مدرن، دو قطبی و در هم شکسته شده‌اند، متقاعد کنند.

کنوانسیون‌های احزاب ملی توجه کمتری را از سوی رای‌دهندگان و شبکه‌های تلویزیونی به خود جلب کرده و مشخص نیست که آیا روند معمول سه مناظره ریاست‌جمهوری قبل از انتخابات و تبادل معاونان رئیس‌جمهور وجود خواهد داشت یا خیر.

در صورت وقوع، مناظره‌ها کمتر بر برنامه‌های هر نامزد متمرکز خواهند بود؛ این بار همه می‌خواهند بدانند آیا لغزش‌های کلامی و موقعیت‌های نامناسب نشانه‌ای از زوال شناختی مرتبط با سن بالا است یا خیر.

هر دو نفر همان طور که به سمت مصافی مجدد در نوامبر پیش می‌روند آماده هستند تا انتخابات را به‌عنوان یک آزمون وجودی برای آینده کشورشان به تصویر بکشند.

در حالی‌که که این دو نامزد در روز سه‌شنبه بزرگ به پیروزی رسیدند، یکدیگر را تهدیدی برای آمریکا توصیف کردند.

در مینه‌سوتا، حدود ۲۰ درصد از رای‌دهندگان دموکرات در اعتراض به سیاست بایدن در غزه، رای خود را به عنوان «غیر متعهد» به صندوق انداختند.

تیم کارزار انتخاباتی ترامپ مطمئن است که رئیس‌جمهور سابق اواخر این ماه به آستانه تعداد لازم نمایندگان خواهد رسید.

بایدن و ترامپ نامزدی‌های حزب خود را دیگر قطعی کرده‌اند، اما برای هر دوی آن‌ها نشانه‌های هشداردهنده‌ای نیز وجود دارد.

جو بایدن شاهد این بود که بعضی از رای‌دهندگان حزب دموکرات از «غیر متعهد» در برگه‌های رای حمایت می‌کنند. هر چند معلوم نیست نتیجه چنین آرایی در ماه نوامبر چه خواهد بود، اما می‌تواند باعث ریزش پایگاه حامیان او در ایالت‌های کلیدی شود.

در سمت جمهوری‌خواهان، بسیاری از رای‌دهندگان مخالف ترامپ از هیلی حمایت کرده بودند.

نگرانی‌های ترامپ و بایدن

ترامپ قرار است روز ۲۵ مارس (۶ فروردین) در نیویورک در اولین محاکمه کیفری خود حضور پیدا کند؛ جایی که او به جعل سوابق تجاری برای مخفی کردن پرداخت پول‌های پنهان به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در طول دوران ریاست‌جمهوری خود متهم شده است.

ترامپ علاوه بر پرونده نیویورک با اتهامات مجزای فدرال و ایالت جورجیا به دلیل دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ مواجه است، هرچند مشخص نیست که آیا هر دو پرونده قبل از انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) به مرحله برگزاری دادگاه خواهند رسید یا خیر. او همچنین با اتهامات دیگری درباره نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده پس از ترک سمت خود مواجه است.

ترامپ در هر چهار پرونده کیفری خود را بی‌گناه دانسته و تلاش می‌کند که برگزاری دادگاه‌های آن‌ها را به تعویق بیندازد. کمپین انتخاباتی او با استناد به اینکه برگزاری دادگاه‌ها به تلاش‌های او برای پیروزی در انتخابات لطمه می‌زند خواهان اعطای مصونیت سیاسی به او شده و از دیوان عالی آمریکا خواسته‌اند دادگاه‌های مربوط به اتهامات دونالد ترامپ پیش از برگزاری انتخابات  ریاست‌جمهوری برگزار نشود.

از سوی دیگر جو بایدن هم با نگرانی‌های گسترده‌ای درباره سن بالای خود مواجه است. حواس پرتی‌های او و اشتباهاتی که در سخنرانی‌هایش داشته باعث شده تا بسیاری او را دیگر برای حضور در این سمت مناسب ندانند.

بایدن در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است و در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر رکورد خود را ارتقا خواهد داد.

  • منبع خبر : خبرگزاری میزان