ثقتی طرح چهره به چهره را رویدادی اثرگذار برای مقابله جدی با آسیب‌های اجتماعی در گیلان خواند و گفت: با چنین رویدادهایی علاوه بر آسیب‌شناسی، می‌توان برای برون رفت از آسیب‌های اجتماعی راه‌حل‌های عملیاتی ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، «رضا ثقتی» جمعه،۲۴ دی در گردهمایی مربیان طرح چهره به چهره که در تالار مرکزی رشت برگزار شد اظهار داشت: اوج افتخار و شکوه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در زمان حجت الاسلام سلیمانی رقم خورد که بعد از آن هم دیگر چهره‌ها در حال ادامه دادن مقتدرانه همان راه و مسیر هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان عنوان کرد: بزرگترین پیامی که حضور آقای حجت الاسلام سلیمانی در گیلان و در این همایش می‌تواند برای ما داشته باشد در کنار استفاده از فرمایشات و رهنمودهایشان، این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این طرح و رویداد چشم انداز بلندی را برای خود ترسیم کرده و به دنبال اتفاقات بزرگ و اثرگذار است.

ثقتی با بیان اینکه در گفتمان فرهنگی دولت، مردم نقش آفرین هستند تصریح کرد: باور ما این است که در گفتمان فرهنگی دولت سیزدهم، دولت ایران قوی و دولت مردمی بحث عدالت فرهنگی در رأس قرار دارد و در کنار آن هم مردم محور بودن این گفتمان مورد توجه است به بیان دیگر اتفاقات و راهبری‌های بزرگ بایستی توسط خود مردم صحنه‌گردانی و ترویج شود.

وی نقش تسهیل‌گری، حمایت و پشتیبانی دولت و حاکمیت در امر فرهنگ را مورد تاکید قرار داد و افزود: در طرح چهره به چهره که یکی از اتفاقات بزرگ نظام اسلامی است، خود مردم و عناصر فعال فرهنگی تأثیرگذار خواهند بود، از طرفی گیلان در بسیاری از مؤلفه‌های فرهنگ و هنر نظیر سینما، تئاتر، قرآن و دین و کانون‌های مساجد به عنوان استان پیشرو محسوب می‌شود.

‏مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: تقدیم هشت هزار شهید در دوران هشت سال دفاع مقدس با وجود فاصله هزاران کیلومتری با مناطق مرزی کشور، استقرار و تشکیل اولین حکومت شیعی توسط برادران آل بویه در گیلان یا انقلاب بزرگ و به تعبیر مقام معظم رهبری انقلاب مینیاتوری میرزا کوچک جنگلی از جمله افتخارات بی بدیل این خطه به شمار می‌رود.

‏ثقتی با تاکید بر اینکه مردم گیلان همچنان به نظام مقدس اسلامی وفادارند و پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند گفت: در گیلان هنرمندانی داریم که به معنای واقعی کلمه هنرمندانی پیشرو هستند از سویی معتقدم اجرای طرح چهره به چهره به حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکید فراوانی دارد و حتما آثار درخشانی بر جای خواهد گذاشت.

وی حساسیت هنرمندان گیلانی روی مباحث فرهنگ عمومی و آسیب‌های اجتماعی و اجرای نمایش‌ها و تئاترهایی با این مضامین را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در حوزه گفتمان انقلاب، رویکرد جدید دولت مردمی و انقلابی و متعاقبا رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان این است که می‌خواهیم بدون لکنت از جریان و اهداف انقلاب دفاع و حمایت کنیم زیرا باور داریم درخت انقلاب فراختر و گسترده‌تر از همه باورها و گفتمان‌هاست.

‏مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه همه می‌توانند زیر چتر انقلاب اسلامی تنفس کنند و از فضای عطرآگین حوزه فرهنگ و تفکر انقلاب ناب حیات داشته و استفاده نمایند اضافه کرد: انقلاب تنها متعلق به یک جریان، گروه و باور و اندیشه نیست بلکه همه می‌توانند زیر چتر انقلاب حضور داشته باشند و رویکرد فرهنگی دولت سیزدهم نیز همین هدف را دنبال می‌کند.

ثقتی اذعان کرد: با آغاز به کار دولت سیزدهم و رئیس جمهور مردمی شور و انگیزه فراوانی در کشور شکل گرفته است و همین امر می‌تواند بسترساز بسیاری از

اتفاقات خوب و اثربخش خاصه در حوزه فرهنگ و هنر و ترویچ گفتمان انقلاب اسلامی باشد.

وی در ادامه به برخی از مشکلاتی که در مسیر بهره‌برداری و افتتاح رسمی تالار مرکزی شهر رشت رخ داد، اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه به همت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم با در اختیار قرار گرفتن تالار مرکزی شهر فرصت خوبی نصیب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه قرار است در راستای رفع یکسری نواقص بحث واگذاری تالار مرکزی شهر رشت به بخش خصوصی تا دو سال مطرح نشود عنوان کرد: هزینه نگهداری تالار که بسیار سرسام آور است توسط استانداری گیلان و سازمان برنامه و بودجه تامین شد شهرداری رشت هم که در مقابل اداره کل ارشاد بود، در کنار ما قرار گرفت و خیلی از اختلافات گذشته حل شد.

ثقتی با بیان اینکه اختلافات بین شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به صورت ریشه‌ای و بنیادین هم تا چند صباح دیگر حل و فصل می‌شود تصریح کرد: هفته گذشته تالار مرکزی شهر رشت در قالب یک رویداد سینمایی بازگشایی شد و این بزرگترین هدیه‌ای بود که دولت خدمتگذار به مردم، هنرمندان و فرهیختگان گیلان داد.

وی ظرفیت‌های موجود در تالار مرکزی شهر رشت را بسیار خوب ذکر کرد و در تشریح بیشتر این مطلب ابراز داشت: تالار مرکزی شهر رشت دارای چهار سالن است و با افتتاح آن بیش از بیست هزار متر مربع فضای فرهنگی به سرانه استان گیلان افزوده شد و یقینا این مکان با چنین ظرفیتی می‌‌تواند در حوزه فرهنگ و هنر علی‌الخصوص در حوزه‌ای که دین در آن محوریت دارد به عنوان یک پایگاه خوب مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان طلاق، اعتیاد، سرقت را از جمله آسیب‌هایی که در استان وجود دارد ذکر و خاطرنشان کرد: گیلان به نوعی پیرترین استان کشور نام گرفته است بنابراین بحث فرزندآوری در این استان از خط بحران هم گذشته و خانواده‌ها رغبت کمی نسبت به این موضوع دارند بنابراین می‌توانیم از طریق اجرای طرح چهره به چهره روی چنین مباحثی متمرکز شویم و ضمن آسیب‌شناسی برای آسیب‌های اجتماعی راه حل عملیاتی ارائه دهیم.

  • منبع خبر : ارشاد گیلان