مفاد ماده 38 قانون تامین اجتماعی با هدف آشنایی بیشتر جامعه کارفرمایی برای رعایت مفاد مندرج در قراردادهای پیمانکاری تشریح گردید .

به گزارش مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل تامین اجتماعی گیلان ، براساس ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی ، در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار میشود کارفرما باید در قراردادی که منعقد میکند ، مقاطعه کار را متعهد نماید که کارکنان خود ، همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعی را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی بپردازد .

در این قانون پیش بینی شده است که پرداخت ۵ درصد بهای کل کار مقاطعه کار از طرف کارفرما موکول به ارائه مفتصاحساب از طرف سازمان خواهد بود .

در مورد مقاطعه کارانی که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود را در موعد مقرر به تامین اجتماعی تسلیم و پرداخت میکنند معادل حق بیمه پرداختی بنا به درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد .

هرگاه کارفرما آخرین قسط مقاطعه کار را بدون مطالبه مفاصاحساب بپردازد ، مسئول پرداخت حق بیمه و خسارات مربوطه خواهد بود و حق دارد وجوهی را که از این بابت به سازمان پرداخته است از مقاطعه کار مطالبه و وصول نماید .

کلیه وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و همچنین شهرداری ها و اتاق اصناف و موسسات غیردولتی و خیریه و عام المنفعه مشمول مقررات این ماده می باشند .

  • منبع خبر : سازمان تامین اجتماعی اداره کل گیلان