استاندار گیلان در حاشیه کاشت نهال در پارک جنگلی سراوان رشت بر ضرورت حفظ و احیای عرصه‌های طبیعی و جنگل‌های ارزشمند گیلان تاکید کرد و گفت: این مهم در بستر تشریک مساعی و تعامل منطقی مجموعه‌ی دست اندرکاران دولتی با مردم و سازمان‌های مردم نهاد به نتایج مطلوب خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ اسدالله عباسی پویش ملی ایران سرسبز – ایران قوی را آغازی برای احیای طبیعت متنوع ایران و متناسب با اقلیم و جغرافیای خاص هر استان عنوان کرد و افزود: در گیلان سرسبز نیز می‌توان فرایند کاشت نهال و احیای جنگل را در بستر جایگزینی گونه‌های بومی عملی ساخت و گام مهمی در راستای  حفظ و بازسازی جنگل‌های هیرکانی گیلان برداشت.

وی همچنین به اداره‌ی کل منابع طبیعی گیلان دستور داد تا پایان فصل نهالکاری یعنی تا اواخر فروردین ماه سال آینده گونه‌های مختلف بومی را رایگان در اختیار مردم قرار دهد تا  با مشارکت همگانی در پویش نهالکاری، زمینه‌ی ارتقاء سرانه‌ی فضای سبز در مناطق شهری و احیای عرصه‌های طبیعی و جنگلی در مناطق روستایی و بالادست فراهم آید.

استاندار در ادامه از برنامه ریزی برای تشکیل صندوق توسعه‌ی استان از سال آینده خبر داد و افزود: با راه اندازی این صندوق از محل درآمد‌های اختصاصی دستگاه‌های دولتی استان برای اجرای طرح‌های استانی هزینه خواهد شد و با این کار محدودیت اختصاص منابع برای حفظ و احیای عرصه‌های جنگلی  نیز برطرف می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی گیلان نیز از برنامه ریزی این اداره کل برای کاشت دو و نیم میلیون اصله نهال در مناطق مختلف استان خبر داد و

افزود: این کار از امروز آغاز شده و تا ۴ ماه آینده ادامه دارد.

میر حامد اختری همچنین اضافه کرد: با تحقق این هدف، زمینه‌ی حفظ، صیانت و احیای ۳ هزار و پانصد هکتار از اراضی جنگلی و عرصه‌های طبیعی استان فراهم می‌شود.

در دهه‌ی گذشته حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی و طبیعی گیلان نهالکاری، حفاظت و صیانت شده است.

  • منبع خبر : منابع طبیعی گیلان