مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای گیلان اعلام کرد: آورد آب سدهای مخزنی شهربیجار و سفید رود در استان گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش را نشان می دهد.

  به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان ؛ مرتضی میرزایی گفت: درحال حاضر ۴۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد شهر بیجار ذخیره شده است، گفت: این میزان نسبت به ۱۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره سال گذشته در همین زمان بیش از ۶۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی عنوان کرد: هم اینک دبی ورودی آب به سد شهر بیجار به طور متوسط حدود نیم‌ متر مکعب بر ثانیه است اما طی سال گذشته در همین زمان بیش از سه متر مکعب بر ثانیه آب وارد مخزن سد شهر بیجار می شد.

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت) در ۳۵ کیلومتری شهر رشت واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD با حجم کل مخزن ۱۰۵ میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است. این سد، بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد، قرار گرفته است .

ذخیره آب سد سفیدرود ۳۶ درصد کاهش یافت

مدیر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برق‌آبی شرکت آب منطقه ای گیلان همچنین از کاهش ۳۶ درصدی ذخیره سد سفیدرود خبر داد و گفت: در حال حاضر ذخیره آب این سد ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۸۸ میلیون متر مکعب بوده است.

وی ورودی آب به سد سفیدرود را در حال حاضر ۱۲ متر بر ثانیه عنوان و بیان کرد: ورودی آب در سال گذشته در همین زمان ۲۰ متر مکعب بر ثانیه بود.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۱ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود تأمین می‌کند.

  • منبع خبر : آب منطقه ای گیلان