یک روانشناس بالینی، کووید و کم تحرکی را دو پاندمی جهانی در ایام قرنطینه کرونایی دانست و اظهار کرد: انجام ورزش روزانه یک مکانیزم کنترلی برای افرادی است که به بیماری های خاص ابتلا دارند و یا از اختلالات روانی خفیف تا متوسط رنج می برند.

اعظم پورحسنی، با بیان اینکه ویروس کرونا کلیه گروه های سنی را تحت تاثیر خودش قرار داده است، گفت: در دوران شیوع ویروس های جهش یافته کرونا سالمندان، مبتلایان به بیماری های خاص و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند.

وی مهمترین پیامد اپیدمی کرونا را قرنطینه خانگی دانست و افزود: قرنطینه یک اقدام پیشگیرانه و ضروری برای محافظت از خود و خانواده در برابر کووید۱۹ است، اما این قرنطینه خودش عوارضی دارد که هم بر روی جسم و هم بر روی روان تاثیر منفی می گذارد.

این روانشناس بالینی، با تاکید بر لزوم مراقبت از سلامت جسمی و روانی افراد جامعه به ویژه کودکان به عنوان یک عامل اساسی در دوران پیشگیری از کرونا، عنوان کرد: سلامت جسمی و روانی کودکان بسیار حائز اهمیت است و باید برای تامین سلامت کودکان در دوران پاندمی کیفیت زندگی را به سمت مطلوب و بالاتر ببریم.

پورحسنی، کیفیت زندگی را حاصل تعامل تنگاتنگ دو مولفه جسم و روان دانست و خاطرنشان کرد: والدین برای اینکه کودک سالم و شاد داشته باشند، باید فرزندپروری مثبت را آموزش ببینند و فرزندپروری مثبت به معنی تعامل مثبت والدین با فرزند، تحسین فرزند، توجه مثبت به او، دادن پاداش و امتیاز به موقع به او و آموزش دادن او به منظور الگوبرداری است.

وی نخستین مزیت فرزندپروری مثبت را کاش تنش های خانوادگی به ویژه در دوران قرنطینه دانست و ادامه داد: امروزه با وقت گذراندن بیشتر اعضای خانواده در منزل تنش های خانوادگی بالا رفته است و فرزندپروری مثبت به آرامش اعضا کمک میکند.

این روانشناس بالینی، با بیان اینکه فرزندپروری مثبت در کودکان ایجاد عزت نفس و در نهایت ایجاد اعتماد به نفس می کند، گفت: باید به کودک خوراک روان داد تا از اختلالات روانی پیشگیری کند و افزایش و تثبیت رفتارهای مطلوب و کاهش رفتارهای نامطلوب او را به همراه داشته باشد.

وی سلامت جسمی فرزندان را در گرو سلامت محل زندگی دانست و بیان کرد: در دوران همه گیری کرونا برای اینکه سلامت بدنی فرزندان را تامین کنیم باید پروتکل های بهداشتی رعایت شود تا فرزندان در معرض ویروس قرار نگیرند. همچنین تغذیه مناسب به منظور پیشگیری از بیماری های تنفسی به ویژه کویید مهم است.

پورحسنی، تغذیه مناسب را شامل تعادل در مصرغ مقادیر کافی مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن دانست و اضافه کرد: مصرف مواد غذایی شش گانه از جمله غلات، پروتئینی ها، تخم مرغ، حبوبات و مغزدانه ها، شیر و فراورده ها لبنی و سبزی جات و میوه ها ضروری است لذا والدین برای ارتقای سطح ایمنی بدن فرزندان منابع غذایی حاوی ویتامین های اِی، ای، دی و سی را فراهم کنند تا سلامت مناسب برای فرزندان در دوران پیشگیری اتفاق بیفتد.

این روانشناس، در ادامه به اهمیت ورزش در دوران پاندمی کرونا اشاره کرد و متذکر شد: امروزه مسئله آپارتمان نشینی و قرنطینه خانواده ها را دچار کم تحرکی کرده است، در حالی که فعالیت های ورزشی منظم در محیط خانه یک استراتژی لازم برای زندگی سالم و جلوگیری از ابتلا به ویروس و حفظ تناسب اندام در طی بحران کروناست.

وی سبک زندگی کم تحرک را یکی از پیامدهای کرونا دانست و اضافه کرد: اعضای خانواده به ویژه فرزندان اغلب مقابل تلویزیون و رایانه هستند و دچار چاقی شده اند.

پورحسنی، کووید و کم تحرکی را دو پاندمی جهانی در ایام قرنطینه کرونایی دانست و اظهار کرد: انجام ورزش روزانه یک مکانیزم کنترلی برای افرادی است که به بیماری های خاص ابتلا دارند و یا از اختلالات روانی خفیف تا متوسط رنج می برند؛ همچنین ورزش یک مکانیزم محافظتی برای افراد فاقد ابتلا به بیماری ها محسوب می شود.

این روانشناس بالینی، کودکان و نوجوانان پنج تا ۱۷ سال را نیازمند فعالیت بدنی روزانه ۶۰ دقیقه ای دانست و گفت: افرادی که مبتلا به بیماری هستند، متناسب با وضعیت جسمانی خود در هفته به ۱۵۰ دقیقه ورزش نیاز دارند.

وی دراز و نشست و اسکات صندلی و آمادگی جسمانی را ورزش های مناسب کورکان در داخل خانه دانست که بدون سر و صدا انجام می شود و عنوان کرد: کودکان و نوجوانان در ورزش های خود باید حرکت داشته باشند و پیاده روی در داخل خانه نیز توصیه می شود تا کم تحرکی جبران شود.

پورحسنی، فعالیت بدنی متناسب را لازمه فرزندپروری مثبت دانست و یادآور شد: والدین حتما از مشاوران کمک بگیرند تا برای فرزندان در ایام قرنطینه برنامه ریزی مناسب داشته باشند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا