دکتر حسین نحوی نژاد بیان داشت : بر طبق نظام نامه نظارتی ستاد اشتغال و کارآفرینی بهزیستی کشور بر عملکرد استانها، بهزیستی گیلان ، رتبه عالی را در بین استانهاتی کشور کسب نمود که این مهم مرهون تلاش و همت همکاران بهزیستی استان بویژه واحد اشتغال و کارآفرینی استان و شهرستانها بوده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان بطور خلاصه عملکرد بهزیستی استان در راه اشتغالزایی پایدار جامعه هدف بهزیستی شامل موارد زیر عنوان نمود :

مجموع تسهیلات مصوب قرض الحسنه بند( ب ) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۹  به بهزیستی استان گیلان به میزان ۶۱۰میلیارد ریال بوده که کل این رقم تا پایان سال به بهزیستی استان تخصیص داده شد. لازم به ذکر است که از این میزان،مبلغ۵۹۰ میلیارد ریال ( ۹۷ درصد) از تسهیلات در راه ایجاد اشتغال پایدار مددجویان محترم سازمان جذب شده است.

در ضمن تعداد برش اشتغال در سال ۹۹ تعداد ۱۶۴۶ نفر بوده که با رشد ۶ درصدی نسبت به برش اولیه ، تعداد اشتغال پایدار ایجاد شده در سال ۹۹ ،  تعداد ۱۷۴۵ نفر بود است که در سامانه پورتال سازمان نیز ثبت شده است.

تعداد نفرات معرفی شده به آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد در سال۹۹ به تعداد۳۵۷ نفر و مبلغ اعتبار هزینه شده در این راستا با احتساب ۴۰ درصد سهم بهزیستی ۵۵۲/۳ میلیارد ریال بوده است.  تعداد افراد برخوردار از سهم بیمه کارفرمایی در سال ۹۹،  ۵۵ نفر و تعداد افراد برخوردار از سهم بیمه خویش فرمایی در سال  ۹۹نیز ۲۴۸ نفر و نهایتا تعداد افراد بهره مند از حق ارتقاء کارایی معلولین نیز ۸ نفر بوده است.

از چالشهای جذب تسهیلات تبصره ۱۶ میتوان به نداشتن ضامنین مورد تایید از سوی برخی بانکها توسط جامعه هدف ، کم بودن تقریبی مقدار تسهیلات با توجه به تورم اقتصادی موجود در جامعه در سال ۹۹ (در سال ۹۹ سقف تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی بوده که در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰۰ میلیون ریال ارتقا یافت) و نداشتن  زمان تنفس در بازپرداخت اقساط بانکی برای جامعه هدف سازمان اشاره نمود.

از نقاط قوت تسهیلات تبصره ۱۶ نیز می توان به نرخ سود مناسب تسهیلات اعطایی ،  تعداد مناسب بانکهای عامل جهت پرداخت تسهیلات بانکی وامکان تغییر بانک عامل درصورت مغایر بودن شرایط بانکی اشاره نمود.

  • منبع خبر : بهزیستی گیلان