حسین غلامی با انتقاد از افزایش ۱۵ درصدی مستمری‌های بازنشستگان کشوری، مطالبات اصلی و اساسی مستمری‌بگیران را برمی‌شمارد.

دولت در لایحه بودجه ۹۹، افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری را فقط ۱۵ درصد در نظر گرفته است؛ این در حالیست که براساس همه‌ی آمارهای رسمی، نرخ تورم فعلی و سال آینده، حداقل ۴۰ درصد است و اعداد خط فقر، همگی بالای ۵ میلیون تومان را نشان می‌دهند.

در این شرایط، تنها امیدی که بازنشستگان کشوری دارند، دستکاری اعداد افزایش حقوق و مستمری در صحن علنی مجلس است؛ قرار است لایحه بودجه بعد از انتخابات دوم اسفند ماه، به صحن علنی بیاید و یک امیدواری بسیار حداقلی وجود دارد که نمایندگان در صحن، اعداد و ارقام معیشتی را دستکاری کنند گرچه باید گفت وقتی رقم پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شده، دیگر بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان در صحن علنی، به چارچوب بودجه دست بزنند.

حسین غلامی (فعال صنفی بازنشستگان کشوری) در رابطه با عقب‌ماندگی مزدی بازنشستگان و تاثیر تورم می‌گوید: می‌دانیم و در زندگی روزمره نیز هر لحظه تجربه می‌کنیم که تورم به معنی افزایش متوسط سطح عمومی قیمت کالاها و مواد مصرفی است. اگر میزان حقوق برای تأمین سطح معیشت روزمرۀ یک خانوار (متوسط ۳/۳) را در نظر بگیریم، می‌بینیم که برای سال ۹۸ ارقام متفاوتی بیان شده است. از جمله ده میلیون تومانی که رسول خضری اعلام کرده و ۷ میلیون تومانی که سهیلا جلودارزاده دعوی نموده که هر دو عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هستند، ۶ میلیون تومانِ حسین راغفر (اقتصاددان) و حدود ۴ میلیون تومان (محاسبات بانک مرکزی و مرکز آمار) نیز رسانه‌ای شده است. اگر رقم ۶ میلیون تومان حسین راغفر را که با تورم سالیانه تطبیق بیشتری دارد، در نظر بگیریم. جدول زیر با درنظر گرفتن متوسط حقوق ۳ میلیون تومانی، کسری حقوق نسبت به خط فقر را بهتر نشان می‌دهد. https://marjaonline.ir/

  • منبع خبر : خبرگزاری ایلنا