رئیس کمیته استانی انتخاب روستای قرآنی گیلان با اشاره به اجرای طرح ملی انتخاب نخستین روستای قرآنی کشور و آغاز به کار این کمیته، گفت: دهیاران تا ۲۵ اسفند برای ثبت‌نام در این طرح فرصت دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، فیروز فاضلی با اشاره به انتشار فراخوان انتخاب نخستین روستای قرآنی کشور، گفت: این فراخوان از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

وی ادامه داد: طرح ملی «انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران» به‌منظور ساماندهی، تقویت و حمایت از فعالیت‌های دینی در روستاها، با هماهنگی و جلب مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و دینی ذیربط اجرا می‌شود.

فاضلی همچنین به برخی از اهداف اجرای این طرح ملی اشاره کرد و گفت: الگوسازی و جهت‌دهی فعالیت‌های قرآن و عترت در روستاها، توسعه و ترویج و جریان سازی فرهنگ قرآن و عترت در اقشار مختلف جامعه و تقویت هویت دینی و شبکه سازی فعالیت‌های قرآن و عترت در مناطق روستایی کشور از مهم‌ترین اهداف پیش بینی شده برای این طرح است.

وی با اشاره به نحوه ثبت نام و انتخاب روستاهای قرآنی، افزود: دهیاران می‌توانند برای ثبت نام در این طرح از طریق آدرس اینترنتی سامانه (ayat.farhang.gov.ir) و یا از طریق فراخوان عمومی، «لینک» مخصوص ثبت‌نام از دو مرجع رسمی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور اقدام کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اضافه کرد: این لینک در اختیار دفاتر کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌ها قرار خواهد گرفت و در نهایت توسط دهیاری‌های سراسر کشور تکمیل و در سامانه بارگذاری خواهد شد.

وی با اشاره به چگونگی شناسایی روستای قرآنی، گفت: در مرحله نخست دهیاران با ورود به سامانه، ضمن تکمیل کار برگ و پیوست مستندات مرتبط نسبت به بارگذاری آن در سامانه اقدام خواهند کرد.

فاضلی ادامه داد: در مرحله بعد، اطلاعات بارگذاری شده، توسط ادمین سامانه بر اساس استان‌ها دسته‌بندی و برای ارزیابی از طریق سامانه در اختیار مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها همان رؤسای هیأت‌های انتخاب استانی هستند، قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده، هیأت‌های استانی اعم از دستگاه‌های قرآنی استان، حداکثر سه روستا به عنوان روستاهای منتخب استانی انتخاب و ضمن انتخاب روستای برتر استان که یک روستا است، کار برگ و مستندات آن را برای انتخاب روستای قرآنی ایران به دبیرخانه دائمی ارسال خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اضافه کرد: روستای قرآنی ایران به صورت سالانه و طی مراسم رسمی با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مقامات و دستگاه‌های ذیربط معرفی می‌شود.

وی یاد آور شد: هیئت استانی به ریاست مدیرکل ارشاد، دبیری دفتر قرآن و عترت این اداره کل و عضویت اداره کل روستایی و شوراهای استانداری، دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان، سازمان تبلیغات، دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت استان تشکیل شده است.

فاضلی ادامه داد: دهیاران از اول تا ۲۵ اسفند ماه برای ثبت نام در سامانه برای شرکت در این طرح فرصت دارند.