استاندار گیلان با اشاره به قابلیت های تجاری و صادرات محور این استان در منطقه اوراسیا ، اظهار کرد: با اتمام پروژه های در حال اجرا ، گیلان به قطب صادرات کالاهای تولیدی کشور به روسیه و نیز کشورهای حاشیه خزر بدل می شود.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان؛اسدالله عباسی شامگاه یکشنبه در دیدار با سفیر ایران در روسیه و فعالان اقتصادی استان گیلان در مسکو ، به روابط حسنه ایران با اعضای اجلاس شانگهای و کشورهای اوراسیا اشاره و اظهار کرد: : رونق تجاری و اقتصادی میان استان های گیلان، مسکو، آستراخان و جمهوری داغستان مستلزم تقویت زیرساخت در بخش های مختلف است که در این سفر به آن پرداخته می شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش تعامل بین تجار ایران و روسی افزود: گسترش روابط تجار و بازرگانان بین دو کشور زمینه را برای توسعه اقتصادی فراهم می کند.

استاندار گیلان با تاکید بر تقویت زیرساخت های حمل و نقلی در حوزه های مختلف ریلی، دریایی، زمینی و هوایی اضافه کرد: پیوند کریدور شمال به جنوب که با حلقه اتصالی «گیلان» صورت می گیرد ، می تواند نقش مهمی را در تقویت روابط تجاری در منطقه ایفا کند.

عباسی با بیان اینکه اتصال کریدور شمال به جنوب فرصت طلایی برای گیلان است، گفت: اتصال خط ریلی رشت به آستارا با همکاری دو طرف سرعت بخشیده می شود.

وی با بیان اینکه بازار هدف روسیه برای گیلان بسیار اهمیت دارد، افزود: گیلان در حوزه کشاورزی دارای محصولات و تولیدات ارزشمند است که می تواند در بازار روسیه جا خوش کند.

استاندار گیلان با اشاره به قابلیت های تجاری و صادرات محور این استان در منطقه اوراسیا ، اظهار کرد: با اتمام پروژه های در حال اجرا ، گیلان به قطب صادرات کالاهای تولیدی کشور به روسیه و نیز کشورهای حاشیه خزر بدل می شود.

کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز در این نشست اظهار کرد: بسیار خرسندیم که پس از سفر رییس جمهور ایران اسلامی به روسیه ، استاندار گیلان نیز به همراه اقتصادی و سیاسی خود به روسیه سفر کردند.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد روابط گیلان با روسیه در ابعاد مختلف ، افزود: روابط ایران با روسیه از مدت ها پیش از طریق گیلان رقم خورده است.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به موقعیت استراتژیک آستراخان و داغستان برای ارتباط دوسویه با گیلان ، اضافه کرد: تقویت روابط گیلان با آستراخان و جمهوری داغستان برای توسعه سرمایه گذاری و تجارت خارجی بسیار اهمیت دارد.

جلالی کریدور شمال به جنوب را پروژه ای با اهمیت برای دو طرف خواند و گفت: نقش گیلان در اتصال کریدور شمال به جنوب بسیار حیاتی و مهم است.

وی با اشاره به معطلی چندین ساله پروژه خط ریلی رشت – آستارا ، افزود: دولت سیزدهم و نماینده عالی این دولت در گیلان به شدت پیگیر به سرانجام رسیدن پروژه رشت – آستارا است و در این خصوص تاکنون اقدامات خوب و ارزشمندی صورت گرفت.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به بررسی و پیگیری مساله گمرکات و لزوم حل این چالش ، بیان کرد: با حل مساله گمرکات که با تعامل دو طرف صورت می گیرد می توان به توسعه روابط  اقتصادی و تجاری خوش بین و امیدوار بود.
در جریان این نشست شماری از تجار ایرانی و روسی به بیان پیشنهادات و نقطه نظرات خود در جهت توسعه روابط  تجاری دو کشور پرداختند.

  • منبع خبر : استانداری گیلان