مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان گفت: قرار بر این است که ۱۵۰۰ مسکن تا پایان دولت به ایثارگران در گیلان داده شود که اکنون ۵۰۰ مورد آماده شده است.

 عبدالله‌ پاکاری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخشی از مطالبات ایثارگران مربوط به مطالبات جامعه ایثارگری و پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی خانواده‌های شهدا بوده و بخشی مربوط به دستگاه‌های خدمات رسان مانند مراکز درمانی است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان ابراز داشت: به دلیل عدم تأمین منابع بدهی‌هایی داشتیم و در ماه‌های گذشته اجرای تعهداتمان به تعویق افتاد اما اکنون تقریباً تا آذر ماه مراکز درمانی مطالبات خود را دریافت کردند در مورد ایثارگران نیز پرداخت‌های بیمه دی در خصوص هزینه‌های درمانی ایثارگران به زودی انجام می‌شود.

پاکاری با بیان اینکه بدهی‌هایی به مراکز آموزشی داشتیم که تقریباً تسویه شده و فقط دانشگاه گیلان مانده که پیگیر آن هستیم عنوان داشت: بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه اشتغال موضوعات متنوعی را دنبال کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح تکاک در راستای توسعه کارآفرینی ایثارگران کشور اجرا شد تا ایثارگران پروژه‌های خود را به صورت مشارکتی با حوزه اقتصاد بنیاد شهید انجام دهند و بعد در طول چند سال رفته رفته کل پروژه به ایثارگر محول شود که این طرح در گیلان عملیاتی نشد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان تصریح کرد: در حوزه اشتغال علاوه بر تسهیلات اشتغال، استخدام‌های دولتی، سهمیه‌های استخدامی، تفاهم نامه‌ای در ۲ حوزه مسکن و اشتغال با استاندار امضاء کردند که ما باید در ۲ الی ۳ سال اخیر ۲ هزار فرصت شغلی را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه تأکید ما بر این است که ایثارگران جذب شده در دستگاه‌ها رسمی شوند که عملاً در بعضی از دستگاه ها انجام نشد ابراز داشت: در ۶ ماه گذشته مجلس استفساریه‌ای را به تصویب رساند و سازمان اداری استخدام آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

پاکاری بیان کرد: برخی شرکتی‌ها یا حجمی‌ها هنوز با مشکل مواجه هستند و در استان گیلان حدود ۶۰۰ نفر تاکنون برای تبدیل وضعیت از بنیاد نامه گرفته‌اند؛ برای رفع مشکل این گروه از ایثارگران در بودجه ۱۴۰۰ الحاقی تبصره ۲۱ مطرح شده که ایثارگران شرکتی پروژه‌ای و حتی حجمی هم باید تبدیل وضعیت شوند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان گفت: کمیسیون ماده ۱۶ رسیدگی به شکایات ایثارگران جانبازان وجود دارد که شمول قانون آن فقط برای جانبازان بوده و ما تقاضا داشتیم تا اکنون با توجه به تغییر شرایط باید اشتغال را برای فرزندان جانباران نیز تسری دهند.

پاکاری با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج آن رسالت اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران است افزود: در این راستا تلاش ما بر این است که این موضوع را به شکل یک گفتمان عمومی مطرح کنیم و بنیاد شهید به تنهایی قادر به اجرای این امر نیست.

وی عنوان داشت: ماده ۶۳ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران  در خصوص تشکیل شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده که ریاست آن را رییس جمهور بر عهده دارد و وزارت خانه‌های مرتبط عضو آن هستند و در شورای استانی نیز ریاست شورا را استاندار برعهده دارد که جلسات مستمر در این عرصه برگزار می‌شود.

پاکاری با اشاره به اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزود: جمع‌آوری ۲۲۰ هزار اسناد شهدا اعم از اسناد نوشتاری و غیر نوشتاری یکی از این اقدامات بوده همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران حدود ۶۰ تألیف در حوزه ایثار و شهادت داشته است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ایام بزرگداشت شهدا برنامه‌های فرهنگی انجام شده و امسال کنگره بزرگداشت شهدای زن نیز برگزار شد؛ چندین نماهنگ و تولیدات فرهنگی نیز اجرا شد و دومین وصیت نامه کامل شهدا هفته گذشته رونمایی شد لذا ساخت نماهنگی در تراز ملی برای شهید انصاری در دست اقدام است.

پاکاری با بیان اینکه در حوزه درمان ۱۰۰ درصد خدمات درمانی به عهده بنیاد شهید در قالب بیمه تکمیلی یا پایه پوشش داده می‌شود گفت: تقریباً در خصوص بدهی بنیاد شهید به بیمه دی به روز هستیم و اکنون وضعیت همکاری مراکز درمانی با بنیاد به مراتب بهتر شده و حدود ۴۰۰ مراکز درمانی با بیمه دی در گیلان همکاری دارند.

وی افزود: مجتمع‌های توان بخشی از سال‌های قبل به شکل ملی به همه استان‌ها ابلاغ شد و گیلان نیز این پروژه آغاز شده اما به جهت مشکلات حقوقی متوقف شد و در سال ۹۷ تصمیم گرفته شد که بخش توانبخشی آن را آغاز کنیم که مقدمات آن فراهم شد اما دستگاه‌های نظارتی تأکید کردند که تا رفع مشکلات حقوقی اقدامات باید متوقف شود.

پاکاری با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم در این زمینه در حال انجام است عنوان داشت: اکنون پروژه به یکی از واحدها در بنیاد شهید تعمیم داده شده تا پیگیر رفع مشکلات حقوقی آن باشند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان تصریح کرد:  پیشنهاد داده شده تا این پروژه در مکانی که متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده و عرصه خوبی در مرکز شهر است اجرا شود که مطالعات در این باره در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان ابراز داشت: خدمات در حوزه مسکن ایثارگران به چند شکل است که بخشی مربوط به اعطاء زمین بوده و وزارت راه و شهرسازی مکلف شده به ایثارگران واجد شرایط زمینی برای ساخت مسکن اعطاء کند که در گیلان ۱۲ هزار مشمول داشتیم و تا امروز ۷ هزار نفر از این امکانات بهره‌مند شدند.

پاکاری با بیان اینکه گیلان از لحاظ واگذاری زمین شرایط خاصی دارد افزود: تفاهم نامه‌ای بین بنیاد مرکز با استانداری امضاء شده و قرار بر این است تا پایان دولت هزار و ۵۰۰ مسکن به ایثارگران داده شود که تا امروز حدود ۵۰۰ مورد آماده شده علاوه بر آن تبصره‌های خرید یا ساخت مسکن نیز است.

پاکاری تصریح کرد: در سال گذشته مقدار سرانه در مرکز استان ۱۲۰ میلیون تومان، در بقیه شهرستان‌ها ۱۰۰ تومان و در روستاها ۶۰ میلیون تومان بود که اکنون با توجه به تورم،برای خرید خانه ایثارگران کافی  نیست.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم