مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، افتتاح کتابخانه مرکزی را موجب افزوده شدن ۸۰۰۰ مترمربع به فضای کتابخانه‌های استان دانست و متذکر شد: حدود ۴۰۰ هزار جلد کتاب هم به قفسه کتابخانه‌های استان اضافه می‌شود.

پریسا کرمی ، با بیان اینکه ۱۰۱ باب کتابخانه عمومی در سطح ۱۷ شهرستان گیلان وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد ۸۵ باب کتابخانه نهادی، ۱۵ باب مشارکتی و یک باب مستقل است.

وی با اشاره به دایر بودن ۲۰ کتابخانه عمومی روستایی در گیلان، افزود: در روستاهایی که فاقد کتابخانه هستند طرح هایی همچون کوله کتاب را با هدف ارسال کتاب برای علاقمندان مطالعه اجرا کردیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۶ هزار جلد کتاب در سطح کتابخانه های عمومی استان وجود دارد، تصریح کرد: سال گذشته ۶۵ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی گیلان بودند که به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم تمدید این عضویت ها، در حال حاضر ۲۰ هزار عضو داریم.

کرمی، از راه اندازی بیش از ۷۵ شبکه اجتماعی در کتابخانه‌های عمومی و عضویت مجازی بیش از ۷۵ هزار نفر در این شبکه‌ها خبر داد و گفت: برگزاری برنامه‌های متنوع از جمله نشست‌های مجازی کتابخوان، پویش‌های فرهنگی، کارگاه‌های آموزشی و مشاوره با موضوعات روز، نمایشنامه خوانی، کارگاه‌های سواد رسانه و اجتماعی و مسابقات کتابخوانی از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد در شبکه‌های اجتماعی است.

وی برگزاری محافل ادبی، نشست‌های رونمایی کتاب، تجلیل از پیشکسوتان عرصه کتاب، تجلیل از فعالان قرآنی و دانش آموزان برتر، نقد کتاب، دعوت از رزمندگان دفاع مقدس و نیز رونمایی و اجرای طرح‌های ابتکاری برای سهولت دسترسی مردم به کتاب در زمان شیوع کرونا همچون «کتاب دوخان»، «الو کتاب»، «لک لک کتاب» و «بالاکا کتاب» را از دیگر برنامه‌ها دانست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، با بیان اینکه رشت چهار کتابخانه دارد، عنوان کرد: کتابخانه مرکزی رشت دارای پیشرفت ۹۵ درصدی است و پیش بینی می‌کنیم که این کتابخانه اوایل سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

وی افتتاح کتابخانه مرکزی را موجب افزوده شدن ۸۰۰۰ مترمربع به فضای کتابخانه‌های استان دانست و متذکر شد: حدود ۴۰۰ هزار جلد کتاب هم به قفسه کتابخانه‌های استان اضافه می‌شود.

کرمی، یکی از اقدامات مهم مجموعه کتابخانه‌های عمومی گیلان را ایجاد سه باب کتابخانه عمومی مادر و کودک دانست و تاکید کرد: این کتابخانه ها در شهرهای صومعه سرا، شفت و بندر انزلی با مشارکت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس استان راه اندازی شده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا