تدابیر بهداشتی در مراکز اخذ رأی‌

تا برگزاری انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز ۲۸ خرداد تنها ۵ روز باقی مانده است ‌و روز به روز تنور انتخاباتی در استان‌ها گرم‌تر می‌شود و مردم خود را برای ثبت یک روز به‌یادماندنی در عرصه مشارکت سیاسی و اجتماعی آماده می‌کنند.

مقام معظم رهبری، توجه ویژه و خاصی نسبت به مقوله بااهمیت و حساس انتخابات داشته و دارند و با تأکید بر حضور گسترده مردم در این عرصه سرنوشت‌ساز، آنها را به مشارکت در تصمیم‌گیری و امور مهم سیاسی کشور دعوت می‌کنند.

مسئولان ستاد انتخابات تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا در ۲۸ خرداد ماه انتخاباتی پرشور و با مشارکت حداکثری مردم برگزار کنند تا بار دیگر توطئه دشمنان برای تفرقه‌افکنی و جلوگیری از حضور مردم پای صندوق‌های رأی با شکست مواجه شود.

استان سمنان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سیدعباس دانایی، مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری سمنان اظهار داشت: ۴۹۵نفر داوطلب برای ۱۱۱ کرسی شورای شهر در ۲۱ حوزه شهری استان سمنان با هم رقابت می‌کنند.

وی افزود: در مجموع از ۶۲۱ داوطلبی که در انتخابات شوراهای شهر در استان سمنان ثبت‌نام کردند ۹۰  درصد از داوطلبین صلاحیتشان تأیید شد.

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری سمنان بیان کرد: در روستا‌ها هم از ۲ هزار و ۲۴۹ داوطلبی که در ۳۰۷ روستای استان ثبت‌نام کردند ۹۷ درصد صلاحیتشان تأیید شد و ۲ هزار و ۳۱ نفر برای ۹۵۳ کرسی روستایی رقابت می‌کنند.

دانایی بیان کرد: مهلت تبلیغ کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان سمنان تا ساعت ۱۲ شب چهارشنبه مقرر شده است و از این ساعت به بعد هر گونه تبلیغاتی تخلف محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری نیز حامیان و ستادهای تبلیغاتی تا هفت صبح روز پنج‌شنبه مجاز به تبلیغات هستند.

مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری سمنان بیان کرد: تمامی لوازم و امکانات مورد نیاز برای برگزاری روند انتخابات در اختیار بخشداری‌ها و فرمانداری‌های سراسر استان سمنان قرار گرفته است.

دانایی اظهار داشت: امیدواریم حضور گسترده و باشکوه مردم در روز جمعه ۲۸ خردادماه را پای صندوق‌های اخذ رأی در سراسر استان سمنان شاهد باشیم.

استان کرمان

رضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمان، با اشاره به آخرین جزئیات روند برگزاری و فرآیند انتخابات در استان کرمان ابراز کرد: دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان کرمان مسئولیت نظارت مستقیم در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری در استان را به‌عهده دارد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان بر صفر تا صد همه موارد انتخابات ریاست‌جمهوری نظارت دارد گفت: حفظ و حراست از رأی مردم وظیفه ناظران انتخابات شورای نگهبان است و مردم ما مطمئن باشند اجازه نخواهیم داد ذره‌ای خلل و دخالت در رأی آنها ایجاد شود.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان کرمان با ابراز اینکه “در استان کرمان تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات ۲۸ خردادماه اندیشیده شده است و خوشبختانه هماهنگی خوبی با عوامل اجرایی، فرمانداری‌ها و استانداری در استان داریم” عنوان کرد: در سطح استان کرمان ۲ هزار و ۸۳۲ شعبه اخذ رأی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه چینش ناظران، ناظران مسئول، سرناظران و بازرسان ویژه در تمامی شعب انجام شده است گفت: میانگین ناظران ما ۳٫۵ نفر برای هر صندوق اخذ رأی است و پای هر صندوق اخذ رأی از دورافتاده‌ترین نقاط گرفته تا مرکز استان ناظران ما حضور و بر روند برگزاری انتخابات نظارت دارند.

رضایی با اعلام اینکه “تعداد ناظران هر صندوق با توجه به تعداد آرای آن صندوق است و با توجه به تعداد رأی‌دهندگان هر شعبه، تعداد ناظران ما نیز افزایش می‌یابد” اضافه کرد: در زمان حاضر تمامی تعرفه‌های رأی زیر نظر دفتر نظارت شهرستان‌های استان در شهرستان‌ها توزیع شده است.

وی با اشاره به اینکه در بحث صورت‌جلسات، دستگاه‌های احراز هویت، نحوه برگزاری، نحوه تنظیم صورت‌جلسات، نحوه شروع انتخابات هماهنگی خوبی بین دفتر نظارت و استانداری و فرمانداران سراسر استان وجود دارد گفت: روند انتخابات و مسیر طراحی‌شده برای برگزاری انتخاباتی امن و سالم در استان کرمان به‌خوبی پیش می‌رود.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان کرمان با یادآوری اینکه استان کرمان زادگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی سیدالشهدای جبهه مقاومت بوده و در دنیا نگاه ویژه‌ای به مردم کرمان است افزود: ما مسئولان استان نیز آماده برگزاری انتخاباتی باشکوه و پرشور در روز جمعه ۲۸ خردادماه در استان کرمان هستیم.

استان کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، با وجود اینکه تمام کاندیداها تعهدنامه‌‌ای را در زمینه رعایت موازین بهداشتی امضا کرده‌اند اما تجمعات و شلوغی ستادهای انتخاباتی حاکی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

کارشناسان و متولیان بهداشت اعتقاد دارند تبلیغات گسترده در ستادهای انتخاباتی و فراخوان کاندیداها برای سخنرانی در فضاهای بسته زنگ خطری جدی برای آغاز پیک پنجم کرونا است که در این صورت خسارت جبران‌ناپذیری به مردم تحمیل می‌شود.

کرمی مدیر گروه سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ماهیت انتخابات نیازمند فعالیت‌های تبلیغاتی است و چنانچه بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد می‌تواند سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با ابراز اینکه “اکنون در حال عبور از موج چهارم کرونا هستیم و تعداد مراجعات در حال کاهش است” عنوان کرد: یکی از دلایل ایجاد موج چهارم مسافرت‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها و دید و بازدیدها بود و اکنون نیز شرایط مشابه ایام پایان سال است و کاندیداها به‌شدت در حال فراخوان و برگزاری نشست‌ها هستند.

کرمی با تذکر اینکه “این نشست‌ها زمینه ایجاد پیک پنجم بیماری را فراهم می‌کنند” گفت: ستاد ملی و استانی کرونا پروتکل‌هایی را تنظیم کرده‌اند که وظایف کاندیداها و مردم در آن دیده شده است و کاندیداها باید در پوسترهای تبلیغاتی شعار «من ماسک می‌زنم» را درج کنند که به‌ندرت دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تجمعات انتخاباتی نباید در فضاهای بسته همچون مساجد و تالارها برگزار شود افزود: گزارش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد و حداکثر سخنرانی باید یک ساعت باشد و ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده باید در اختیار افراد قرار گیرد.

کرمی گفت: در چند روز اخیر براساس بازدیدهای میدانی و گزارش بازرسان بسیاری از کاندیداها پایبند به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نبوده‌اند و بیش از ۵۴ کاندیدا به مراجع انتخاباتی، اجرایی و قضایی استان معرفی شده‌اند.

وی افزود: در مرحله اول به متخلفان تذکر داده می‌شود و سپس از ارائه هرگونه خدمات به آن‌ها جلوگیری می‌شود و در مرحله آخر به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

بهرام‌زاده معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه تأکید کرد: از کاندیداها می‌خواهیم هواداران خود را به رعایت موازین قانونی و شرعی دعوت کنند.

وی عنوان کرد: ۲۷ شعبه ویژه از قضات دادسرا و دادگاه برای رسیدگی به جرایم انتخاباتی در استان تشکیل شده است و دادگستری با هرگونه اقدام خلاف قانون برخورد خواهد کرد.

بهرام‌زاده گفت: تاکنون چند مورد تخلف انتخاباتی از سوی نیروی انتظامی اعلام شده است و به آن‌ها (کاندیداها) تذکر داده شده است.

استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  بیرجند ، حمید ملانوری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده، در تمامی نقاط استان ارتباط داریم و می توانیم انتخابات را با سلامت برگزار کنیم.

به گفته وی یکی از زیرساخت‌های مهم و اصلی در انتخابات،  شبکه ارتباطی است که با استفاده از آن، انتخابات بدون دغدغه برگزار شود.

استاندار خراسان جنوبی توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را از ضروری ترین نیازهای جامعه امروزی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر تمام کسب و کارها، فعالیت‌های اقتصادی، آموزش، درمان، مسائل فرهنگی و…به حوزه ارتباطات وابسته هستند و در شرایط موجود و با توجه به نیاز روز جامعه، زیرساخت‌های ارتباطی باید توسعه یابد.

وی به دیدار خود با وزیر ارتباطات اشاره کرد و گفت: بر اساس دستوراتی که پیرو آن دیدار صادر شد و با توجه به اقداماتی که در حوزه‌های زیرمجموعه وزارتخانه در حال انجام است، تا پایان سال تقویت پوشش ارتباطی و بهره مندی کامل استان از اینترنت ۴G تقویت می شود.

ملانوری تصریح کرد: با توسعه این زیرساخت‌ها، شرایط برای فعالیت در کسب و کارهای مرتبط و به ویژه استارتاپ ها فراهم تر می‌شود

رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات خراسان جنوبی نیز گفت: فرآیند رأی گیری در روز جمعه ۲۸ خرداد ماه، ساعت ۷ صبح آغاز می شود.

مالکی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، انتخابات امسال یک ساعت زودتر از ادوار گذشته و رأس ساعت ۷ صبح برگزار می شود و با عنایت به اینکه شعب اخذ رأی رأس ساعت ۷ صبح دایر و آماده فعالیت هستند، لذا از همه هم استانی‌های عزیز درخواست می شود، همان ابتدای صبح برای انداختن رأی خود به صندوق اقدام کنند.

وی با اشاره به برنامه ستاد انتخابات کشور مبنی بر فعال کردن اپلیکیشن شعبه یاب گفت: مردم می توانند با مراجعه به این اپلیکیشن که بنا به اخبار ستاد انتخابات، ظرف روزهای آینده فعال خواهد شد، نزدیکترین و خلوت ترین شعبه به محل سکونت خود را انتخاب کنند.

رئیس کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات استان بیان کرد: همه افرادی که برای حضور در انتخابات در شعب اخذ رأی حضور پیدا می کنند، باید شناسنامه و کارت ملی خود را به همراه داشته باشند و به جهت رعایت ضوابط بهداشتی استفاده از ماسک برای همه رأی دهندگان و عوامل اجرایی انتخابات الزامی است.

وی  گفت: با توجه به این که تعرفه‌ها دست به دست می شوند، بهتر این است که افراد دستکش به همراه داشته باشند و بر اساس دستورالعمل ستاد انتخابات کشور، امسال اثر انگشت رأی دهندگان در فرآیند رأی گیری تعریف نشده است.

استان ایلام

حشمت اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از ایلام؛ اظهار داشت: زیر ساخت‌های مخابراتی برای برگزاری انتخابات در ایلام مهیا شده است.

مدیر مخابرات منطقه ایلام گفت:  تست پوشش‌دهی سامانه های مخابراتی در نقاط مختلف استان انجام و تجهیزات لازم جهت رفع مشکلات احتمالی دستگاه‌ها و سیستم‌های مخابراتی آماده است.

وی از تشکیل و استقرار اکیپ فنی جهت رفع خرابی در صورت بروز مشکل در حوزه های انتخابیه در سراسر استان خبر داد و یادآور شد: آمادگی لازم برای رفع سریع مشکلات ارتباطی در روز انتخابات وجود دارد و وضعیت مخابراتی شهرستان‌های استان و حوزه های انتخابیه توسط اکیپ های فنی رصد می‌شود.

به گزارش  تسنیم؛  ۴۵۹ هزار و ۵۷۳ نفر از مردم این استان واجد شرایط رای دادن بوده که از این تعداد ۲۲۵ هزار و ۶۷۲ نفر زن و ۲۳۳ هزار ۹۰۱ تن مرد هستند.

از مجموع افراد واجد شرایط رای در استان ۹ هزار و ۹۴۶ رای اولی در انتخابات هستند که از این میزان پنج هزار و ۶۰ مرد و چهار هزار و ۸۸۶ نفر زن هستند.

۸۵۰ شعبه بطور میانگین برای انتخابات پیش رو در نقاط مختلف استان در نظر گرفته شده است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای مجلس در ۲۸ خردادماه برگزار می شود.

استان یزد
وحید جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: به منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌های مسری به خصوص کرونا، در روز شلوغ انتخابات، نظارت‌های بهداشتی دقیقی در حوزه‌های انتخابات در سطح استان یزد، اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز انتخابات، ۲۳۰ ناظر بهداشتی به صورت ثابت یا سیار در حوزه‌های اخذ رای در استان حضور خواهند داشت.

جعفری با اشاره به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حوزه‌های انتخابیه افزود: اولویت با برگزاری انتخابات در فضای باز، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ۲ متر، استفاده از ماسک و گندزدایی محیط است.

مدیر گروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان یزد اظهار داشت: اخذ اثر انگشت در فرآیند انتخابات به خصوص در روز رأی‌گیری ممنوع است و در چیدمان میزها و صندلی‌ها برای رأی‌دهندگان و عوامل شعب فاصله دو متری حفظ شود همچنین، فاصله هشت متر مربع برای هر نفر و استفاده حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت محل برای حضور افراد در شعب باید رعایت شود.

جعفری تصریح کرد: رأی‌دهندگان از خودکار شخصی استفاده کنند و قبل و بعد از رأی دادن دست‌ها را با آب و صابون شست‌وشو دهند و یا اینکه ضدعفونی کنند.

مدیر گروه سلامت و محیط کار مرکز بهداشت استان یزد عنوان کرد: حفظ تهویه و تأمین هوای تازه در فضای سر بسته الزامی است و امکان شست‌وشو دست‌ها با صابون مایع در شعب وجود داشته باشد.

در همین حال، محمدعلی شاه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای یزد، ۴۱۱۷ نفر ثبت‌نام کرده بودند اظهار داشت: تاکنون ۳۰۱ نفر از داوطلبان در سطح استان به صورت قطعی انصراف خود را اعلام کردند و از رقابت‌های انتخاباتی کناره گرفتند و مابقی داوطلبان تایید صلاحیت شده استان در حال انجام فعالیت‌های تبلیغاتی خود هستند.

شاه حسینی بیان کرد: هرگونه فعالیت تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری بعد از ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه و هرگونه فعالیت تبلیغاتی نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا بعد از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: از تعداد افراد انصرافی ۹۰ نفر از داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهرها و ۲۱۱ نفر از داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی روستاها هستند و افراد باقی‌مانده ویژه انتخابات شوراهای اسلامی شهرها برای ۱۳۲ کرسی شورا به رقابت می‌پردازند.

دبیر ستاد انتخابات استان یزد افزود: اعضای شورای اسلامی شهر یزد ۱۱ عضو، شوراهای اسلامی سه شهر حمیدیا، میبد و اردکان هفت عضو و سایر شوراهای اسلامی شهرها در سطح استان از پنج عضو تشکیل می‌شوند.

شاه‌حسینی عنوان کرد: انتخابات شوراهای روستایی در ۳۹۷ روستای استان برگزار می‌شود که ۲۳ روستای استان دارای شورای اسلامی پنج نفره و مابقی روستاها به تعداد ۳۷۴ روستا شورای سه نفره دارند.

دبیرستاد انتخابات استان یزد با بیان اینکه سایر داوطلبان تایید صلاحیت شده استان در حال انجام فعالیت های تبلیغاتی هستند، خاطرنشان کرد: هرگونه فعالیت تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری بعد از ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه و هرگونه فعالیت تبلیغاتی نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا بعد از ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ممنوع است.

  • منبع خبر : خبرگزاری تسنیم