رئیس دادگستری شهرستان مرزی بندر آستارا، گفت: متأسفانه شاهد بالا رفتن اختلافات زوجین در جامعه هستیم و نهادهای فرهنگی جامعه باید اقدام عاجل کنند.

عباس جاذب، رئیس دادگستری شهرستان بندر آستار در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: نماز جمعه یک نهاد عظیمی است و برای تشکیل یک خانواده سالم، پرداختن به فرهنگ قرآنی و مسایل دینی توصیه شده است.

وی با بیان اینکه مردم باید قانونمند باشند و نسبت به آن احترام بگذارند، ادامه داد: پدر و مادرها باید برای بالندگی خانواده های خود برنامه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه شاهد بالا رفتن اختلافات زوجین در جامعه هستیم، افزود: شاهد جدایی هایی هستیم که پس از دو ماه از ازدواج آنها رخ می‌دهد و این مبین این است که خانواده ها نقش تربیتی خود را درست ایفا نکرده اند.

وی با اشاره بر اینکه طلاق در روند زندگی آینده زن و مرد تأثیر مستقیم می‌گذارد، خاطرنشان کرد: این پدیده آسیب‌های زیادی را دارد که علاوه بر زوجین، گریبان فرزندان آنها را هم می گیرد.

جاذب با تأکید بر اینکه نهادهای فرهنگی جامعه باید در این زمینه اقدام عاجل داشته باشند، اضافه کرد: شهرداری ها و سایر نهادهای فرهنگی می توانند با ارائه برنامه ها، زمینه های تقویت بنیان خانواده ها را فراهم کنند.

رئیس دادگستری آستارا با بیان اینکه وضعیت طلاق در این شهرستان حاد است، تصریح کرد: وقتی در یک ماه ۳۰ طلاق توافقی به دادگستری شهرستان می آید، یعنی چقدر این شهرستان ظرفیت دارد که مداوم طلاق ثبت کنیم و باید یک آسیب شناسی اساسی شود.

وی با بیان اینکه هستند جوانانی را که ۲۵ سال سن دارند و ازدواج می کنند ولی در حال تجربه زندگی مجردی می باشند، یادآور شد: در بیشتر پرونده‌ها زوجین همدیگر را به داشتن رابطه نامشروع متهم می‌کنند.

رئیس دادگستری آستارا اضافه کرد: زوجین دارای چه شغل و چه موقعیت اجتماعی باشند، مهم نیست، باید این را بدانند که طلاق به شکل مستقیم بر فرزندان آنها تأثیرگذار است و عاطفه را از بین می‌برد و یا کم رنگ می کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه مردم در جامعه مدرن و قانونی باید به قانون تمکین کنند، توضیح داد: این دلیل نمی‌شود که قانون بر علیه خواسته افراد باشد و افراد در جامعه هرگونه که می خواهند رفتار کنند.

وی با انتقاد از اینکه هیچ نهاد فرهنگی در مورد قانون و اهمیت بنیان خانواده در جامعه کار نکرده است، یادآور شد: بخش عظیمی از مردم جامعه ما حداقل های قانونی را نمی‌دانند و رسانه‌ها باید در این زمینه آگاهی بخشی کنند.

مسئولی که نمازجمعه نرود صلاحیت ندارد

یاسر همدمی، دادستان آستارا نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: حضور در نمازجمعه از شرایط جذب افراد به سیستم اداری و نهادی می باشد.

وی با اشاره به اینکه کسی که در نماز جمعه شرکت نمی کند، صلاحیت اداره کردن ادارات ما را ندارند، گفت: جایگاه نماز جمعه بر همگان محفوظ است و در آموزه های دینی ما هم بر آن تأکید شده است.

همدمی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دوران کرونا، گفت: ستاد اقامه نماز جمعه شهرستان آستارا در این ایام برنامه‌های مختلفی را داشته است تا اهمیت نماز جمعه را در جامعه حفظ نماید.

وی در پایان عدم نظارت کافی خانواده‌ها بر فرزندان را از مهمترین عوامل بروز مشکلات اجتماعی برشمرد و تأکید کرد: یکی از عوامل رفتارهای ناهنجار جامعه، گوشی‌های تلفن همراه می باشد که عدم کنترل آن توسط والدین منجر می شود که شاهد وقوع جرایم دیگر باشیم.

  • منبع خبر : ایسنا