هنوز درک این مساله برای اکثر مردم راحت نیست که قدرت خرید اقشار متوسط به شدت طی دوسال گذشته کاهش یافته و خودروهایی که روزگاری با کمتر از پنجاه میلیون تومان قابل خرید بودند، اکنون قیمتی بیش از 130 میلیون پیدا کرده‌اند.

افزایش شدید قیمت خودرو طی دو سال گذشته از یک سو و افت ارزش پول ملی از سوی دیگر، اغلب خریداران خودروهای تولید داخل را که از اقشار متوسط بوده‌اند با مشکلات جدی مواجه کرده است.

برای مثال همین بازه صد میلیون تومان قیمت خودرو، روزگاری جولان‌گاه کراس‌اوورهای چینی همچون چری تیگو ۵ یا جک S5 بود و یک کارمند با پس انداز چند ساله یا استفاده از شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو یا کرمان موتور، می‌توانست مالک یک خودرو استاندارد و مجهز به امکانات روز باشد.

اکنون قیمت این خودروها به سه یا چهار برابر بهای اولیه افزایش یافته است و به همین دلیل افراد زیادی توانایی خرید آن‌ها را ندارند. این مساله کم و بیش در مورد خودروهای داخلی نیز مشاهده می‌شود و خرید خودرو از نوع وطنی نیز امروزه برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست.

افزایش قیمت خودرو حتی خرید خودرو از نوع کارکرده را نیز برای افراد به دردسری تازه تبدیل کرده است. برای مثال اگر در سال گذشته می‌توانستید با مبلغی کمتر از ۵۰ میلیون تومان یک سمند یا پژو ۴۰۵ کارکرده و نسبتا سالم خریداری کنید، اکنون ناچار خواهید شد برای خرید چنین خودرویی حدود هفتاد درصد بهای بیشتری را پرداخت کنید.

در حال حاضر اکثر خودروهای بازه قیمتی کمتر از صد میلیون تومان را خودروهای کارکرده تشکیل داده‌اند و تنها اندکی از نمونه‌های صفرکیلومتر را می‌توان در این محدوده یافت که اکثر آن‌ها تیپ‌های مختلف پراید هستند. در ادامه به بررسی قیمت خودرو در بازه کمتر از صد میلیون تومان خواهیم پرداخت. البته برای بررسی بهتر، این محدوده گسترده به چند زیربازه تقسیم شده است. در ادامه با ما همراه شوید تا بازار خودرو امروز کشور را بهتر مورد بررسی قرار دهیم.

حوزه نخست، خودروهای کمتر از بیست میلیون تومان
در این بازه خودروهای کارکرده مسن دیده می‌شوند که اکثر آن‌ها بیشتر از بیست سال عمر کرده‌اند یا آن‌که بر اثر تصادفات به شدت آسیب دیده‌اند. تا بازه قیمتی کمتر از ۲۵ میلیون تومان نیز کم و بیش چنین خودروهایی در بازار وجود دارد.

خرید این‌گونه خودروها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که با خرید این خودروها محصولی مستهلک و مسن را خریداری خواهید کرد که شما را به طور مکرر درگیر هزینه‌های تعمیرات خواهد کرد. لازم به ذکر است که هزینه تعمیرات خودرو در طی سه سال اخیر افزایش قابل توجهی پیدا کرده و اگر خودرویی مناسب را خریداری نکنید، متحمل ضررهای فراوانی خواهید شد.

تنها مزیتی که خرید خودروهای این بازه برای خریدار فراهم می‌کند، ایجاد فرصتی برای دوری جستن از سیستم حمل و نقل عمومی و ایجاد شرایط مناسب‌تر از نظر بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است. در شرایطی که اپیدمی کووید ۱۹ روز به روز بیشتر قربانی می‌گیرد، داشتن یک خودرو شخصی حتی از ارزان‌ترین نوع آن نیز می‌تواند غنیمت باشد.
خودروهایی که با بودجه‌ای کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد:

خودرو سال ساخت رنگ وضعیت بدنه کارکرد
پراید ۱۳۷۳ سفید دور رنگ ۳۰۰ هزار کیلومتر
پراید ۱۳۸۱ یشمی دور رنگ ۵۰۰ هزار کیلومتر
پیکان ۱۳۷۷ سفید دور رنگ ۳۰۰ هزار کیلومتر
پژو آردی ۱۳۸۰ سفید دور رنگ ۳۰۰ هزار کیلومتر
رنو پی کی ۱۳۸۴ مشکی دو لکه رنگ ۲۳۷ هزار کیلومتر

حوزه دوم، خودروهای بین ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان
خریداران خودرو در این بازه قیمتی می‌توانند خودروهای کارکرده مورد اطمینان‌تری را خریداری کنند که برای مصارف روزمره یا استفاده به عنوان خودرو دوم یا سوم قابل اعتماد است. البته باید یادآور شویم این بازه قیمتی در روزگاری نه چندان دور جولان گاه مدل‌های کم کارکرد یا صفر کیلومتر از پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ یا سمند بود.

خودروهای این بازه قیمتی اندکی متنوع‌تر نیز هستند و علاوه بر مدل‌های مختلف پراید، قادر به خرید نسخه‌های مدل پایین پژو و سمند نیز هستید. البته به واسطه استهلاک بالای خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ یا سمند، خرید این خودروها در این محدوده پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است تا تمرکز خود را بر روی خرید یک پراید سالم و قابل اعتماد بگذارید.
در این بازه قیمتی برای متقاضیان خودروهای عمومی همچون وانت بارها یا تاکسی‌ها نیز گزینه‌های اندکی به چشم می‌خورد. البته این خودروها نیز مسن هستند و کارکرد بسیار بالایی دارند، به همین دلیل بایستی در خرید آن‌ها دقت لازم را به خرج دهید.
خودروهایی که با بودجه‌ای کمتر از ۴۰ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد:

خودرو سال ساخت رنگ وضعیت بدنه کارکرد
پیکان وانت ۱۳۸۷ سفید چند لکه رنگ ۵۰۰ هزار کیلومتر
پژو ۴۰۵ تاکسی ۱۳۸۶ زرد چند لکه رنگ ۷۵۰ هزار کیلومتر
پراید ۱۳۸۸ سفید چند لکه رنگ ۱۵۰ هزار کیلومتر
سمند ۱۳۸۲ بژ چند لکه رنگ ۴۰۰ هزار کیلومتر
پژو ۴۰۵ ۱۳۸۰ مشکی دور رنگ ۳۰۰ هزار کیلومتر
وانت مزدا ۱۶۰۰ ۱۳۷۹ سبز چند لکه رنگ ۴۰۰ هزار کیلومتر

حوزه سوم، خودروهای بین ۵۰ الی ۸۰ میلیون تومان
در این بازه با طیف گسترده‌ای از گزینه‌های قابل انتخاب روبرو خواهید بود که شامل اکثر خودروهای تولید داخل طی دو دهه گذشته می‌شود. در حقیقت خودروهای کارکرده‌ای که سال گذشته با مبلغی کمتر از ۶۰ میلیون تومان قابل خرید بودند، اکنون به این بازه کوچ کرده‌اند.

به همین دلیل این محدوده شامل خودروهای کارکرده قابل قبولی می‌شود که در صورت جستجوی اصولی و انجام یک خرید خودرو منطقی، شما مالک خودرویی نسبتا سالم و قابل قبول خواهید شد که طی چند سال آینده پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود.
علاوه بر آن در این بازه از قیمت خودرو به نسخه‌های مدل بالا از تولیدات ارزان‌قیمت سایپا یعنی خودروهایی همچون تیبا و پراید برخورد خواهید کرد که خرید آن‌ها برای افراد محتاط مناسب به نظر می‌رسد. علاوه بر آن وانت بارها و تاکسی‌های سالم‌تری نیز در این بازه یافت می‌شود.

خودروهایی که با بودجه‌ای کمتر از ۸۰ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد:

خودرو سال ساخت رنگ وضعیت بدنه کارکرد
پژو ۴۰۵ ۱۳۹۳ خاکستری یک لکه رنگ ۱۳۰ هزار کیلومتر
سمند EF7 ۱۳۹۰ سفید یک لکه رنگ ۱۳۰ هزار کیلومتر
پژو پارس ۱۳۸۷ سفید دو لکه رنگ ۲۰۰ هزار کیلومتر
پژو ۲۰۶ تیپ دو ۱۳۸۹ خاکستری چند لکه رنگ ۱۸۵ هزار کیلومتر
پژو ۴۰۵ تاکسی ۱۳۸۸ سبز چند لکه رنگ ۳۳۰ هزار کیلومتر
وانت آریسان ۱۳۹۴ سفید بدون رنگ ۱۰۰ هزار کیلومتر
پراید ۱۳۹۵ خاکستری بدون رنگ ۱۴۰ هزار کیلومتر
پراید ۱۳۹۳ سفید بدون رنگ ۱۳۰ هزار کیلومتر
تیبا دو ۱۳۹۵ آلبالویی بدون رنگ ۱۳۰ هزار کیلومتر

حوزه چهارم، خودروهای بین ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان
در این بازه که آخرین محدوده قیمت خودرو مورد بررسی ماست، مناسب‌ترین گزینه‌ها برای خرید حضور دارند. خودروهایی کم سن و سال که معمولا کارکرد پایینی داشته و از بدنه‌ای سالم نیز برخوردار هستند. البته جمع‌آوری مبلغی در حدود صد میلیون تومان برای خرید یک خودرو کارکرده در شرایط امروز چندان ساده نیست!

نمونه‌های مختلفی از محصولات سال‌های اخیر سایپا و ایران خودرو نظیر رانا، ساینا و تیبا را می‌توان در این بازه یافت و البته پرایدهای صفر کیلومتر نیز در این محدوده قیمتی قابل خریداری هستند. البته پرداخت مبالغ گزافی برای خرید چنین خودروهایی به هیچ عنوان منطقی به نظر می‌رسد اما در وضعیت فعلی بازار خودرو چاره‌ای جز این وجود ندارد.

خودروهایی که با بودجه‌ای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد:

خودرو سال ساخت رنگ وضعیت بدنه کارکرد
پژو ۴۰۵ تاکسی ۱۳۹۶ زرد بدون رنگ ۳۰ هزار کیلومتر
رانا ۱۳۹۱ نقره ای بدون رنگ ۱۳۰ هزار کیلومتر
ساینا ۱۳۹۸ سفید بدون رنگ ۳۷ هزار کیلومتر
سمند ال ایکس ۱۳۹۵ سفید بدون رنگ ۹۰ هزار کیلومتر
پژو ۴۰۵ ۱۳۹۳ خاکستری بدون رنگ ۱۳۵ هزار کیلومتر
تندر ۹۰ ۱۳۹۱ سفید چند لکه رنگ ۱۶۰ هزار کیلومتر
پراید ۱۳۹۸ خاکستری بدون رنگ صفرکیلومتر

 

مرجع آنلاین

  • منبع خبر : آخرین خبر