رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به توزیع بذرهای گواهی شده برنج از هفته آینده، تصریح کرد: امسال ۱۷۰۰ تن انواع بذر اصلاح و گواهی شده در کلاس مادری را تولید کردیم که شامل ارقام هاشمی، خزر، گیلانه، شیرودی، رش، آنام، گیلار و کیان است.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین  به نقل از ایسنا – صالح محمدی رئیس جهاد کشاورزی گیلان، بذر را اساس تولید محصولات زراعی دانست و اظهار کرد: بذر اولین و مهمترین نهاده کشاورزی محسوب می شود و بدون استفاده از بذر خوب و استاندارد نمی توانیم به حداکثر محصول برسیم.

وی توسعه کشاورزی نوین را در ارتباط مستقیم با بذرهای اصلاح و گواهی شده دانست و افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان هر ساله نسبت به ارائه برنامه های پیشنهادی تولید بذر به شرکت های تولیدکننده اقدام می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به محدودیت های منابع آبی و لزوم حرکت به سمت کشاورزی مبتنی بر علم و دانش، تصریح کرد: امسال ۱۷۰۰ تن انواع بذر اصلاح و گواهی شده در کلاس مادری را تولید کردیم که شامل ارقام هاشمی، خزر، گیلانه، شیرودی، رش، آنام، گیلار و کیان است؛ این بذرها متناسب با درخواست تولیدکنندگان دارای تنوع بوده و در اختیار شالیکاران قرار می گیرد.

محمدی هدف از تولید و فرهنگ سازی بذرهای اصلاح و گواهی شده را افزایش کیفیت محصولات کشاورزی دانست و بیان کرد: استفاده از این بذرها موجب افزایش عملکرد نیز می شود، زیرا عاری از سایر ارقام بوده و ناخالصی بذرهای ناقص را ندارد؛ همچنین عاری از بذر علف های هرز بوده و بیماری های گیاهی را ایجاد نمی کند.

وی یکنواختی و خلوص در محصول را یکی از مولفه های پایداری زراعت برنج دانست و گفت: استفاده از بذرهای گواهی شده علاوه بر یکنواختی در مزرعه، یکنواختی در بازار را فراهم می کند.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان، با بیان اینکه بذرهای مذکور از هفته آینده در مراکز مجاز و کارگزاری های کددار و تعاونی ها توزیع می شود، خاطرنشان کرد: استفاده از این بذرها به افزایش عملکرد و مصرف بهینه آب کمک می کند.

  • منبع خبر : ایسنا