در این جلسه موضوع تمدید مجوز ۳ ساله در راستای تبصره ۳ و ماده ۷ موردبررسی قرار گرفت.
احمد رمضانپور نرگسی رئیس شورای اسلامی شهر رشت در این خصوص عنوان کرد: متأسفانه افرادی که نزدیک به دولت بودند، در این سال‌ها منابع و امکانات را به شهر و استان خود بردند. در بحث تراموا زمانی که در تصمیم‌گیری نهایی بودیم تا با دریافت مجوز از شورای عالی ترافیک به نتیجه زحمات سه‌ساله خود برسیم، یک‌باره نامه‌ای از سوی یکی از مقامات خوانده شد که موضوع نیمه‌کاره باقی ماند. رئیس کمیسیون بودجه مجلس یازدهم این بودجه را به‌ردیف خودش برای همگانی برده است و قطعاً به‌سادگی این مجوز را دریافت خواهند کرد. این یعنی وقتی ما در بدنه اجرایی دولت نفر نداریم چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، پس از مدت‌ها در دولت یک گیلانی به نام دکتر نوبخت جایگاهی داشت، اما از داخل و خارج از گیلان به او حمله کردند و حالا نتیجه‌اش چنین می‌شود، اگر ما ۱۰ نفر مانند آقای دکتر نوبخت داشتیم چه اتفاقی رخ نمی‌داد.
این مقام مسئول ادامه داد: بنده آمادگی این را دارم تا کاری که می‌توان در این دولت با حضور دکتر نوبخت را انجام داد، حداکثر تا بهمن‌ماه به نتیجه برسانیم. اگر ما بتوانیم با همان روش BOT کار را انجام دهیم، آن‌هم کاری که دولت در چند استان در حال انجام آن است قطعاً به نتایج خوبی خواهیم رسید.
ریاست شورای شهر رشت با اشاره به درخواست سه‌ساله تمدید این مجوز استفاده از تبصره سه و ماده ۷ توسط شرکت آب و فاضلاب استان گیلان اظهار داشت: ما نمی‌توانیم حق تصمیم‌گیری و نظارت را از شورای ششم سلب کنیم، اما می‌توانیم چهارچوب کار سه سال را ایجاد کنیم یعنی می‌توانیم ۲۰ درصد را بپذیریم، پروژه‌های مدنظر را تائید کنیم، در واقع مجوز ۳ ساله را ارائه کنیم اما به‌شرط تمدید سالانه تا این کار انجام شود و حق اعضای شورای دوره ششم را تضییع نکنیم.
رمضانپور همچنین تأکید کرد: ما نمی‌توانیم بودجه موجود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم این بودجه باید به مناطق محروم و محلات کم برخوردار تخصیص یابد، مردم از نظر نداشتن امکانات بهداشتی در محلات تحت‌فشار هستند، وقتی می‌توانیم با فشار آوردن به دولت بودجه لازم را فراهم کنیم نیازی نیست این بودجه را در آن بخش هزینه نماییم، بنده با این موضوع مخالف هستم و اصلاً به صلاح مردم شهر نیست.
وی تصریح کرد: نباید پول را از مردم دریافت کنیم و به‌جایی ببریم که دولت می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند اما در آنجایی که مردم به آن نیازمند هستند ما سرمایه‌گذاری نکنیم. این نظر بنده است و دوستان هر تصمیمی بگیرند در خدمت آنان می‌باشم.
 در ادامه جلسه فاطمه شیرزاد عضو کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت اظهار داشت: کمی از بابت زمان ارائه این لایحه در شورای پنجم که رو به پایان است، متعجب شدم البته از نظرات اعضای محترم شورا متوجه آن شدم که نظرات به‌صورت منحنی موافق و مخالف است.
وی افزود: ما طی دو سال گذشته به شرکت آب و فاضلاب استان گیلان کمک کردیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات مردم را با کمک این مجموعه برطرف کنیم.
   عضو کمیسیون بهداشت شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به طرح پیشنهادی دولت در خصوص تعیین عوارض در مرکز و کاهش اختیارات شوراها، اذعان داشت: سلب اختیار تعیین عوارض محلی توسط شوراها نوعی توهین به مردم و منتخبین آن‌ها در شوراهای اسلامی شهرهاست، اگر قرار است قدرت تصمیم‌گیری از شوراها گرفته شود همان بهتر که شوراها را تعطیل کنند.
   وی افزود: بنده از طریق رسانه‌ها در جریان جلسات کمیسیون عمران با شرکت آب و فاضلاب استان می‌باشد، از طرفی وزارت نیرو تصمیمی در خصوص بخشودگی قبوض مشترکین کم‌مصرف را داشته و از سوی دیگر نیز موضوع حذف اختیار وضع عوارض محلی توسط شورا وجود دارد و ما باید اکنون بیشترین توجه را به تصمیم‌گیری در خصوص تبصره سه داشته باشیم.
شیرزاد تأکید کرد: ما می‌بایست منافع مردم را به بیش‌ترین شکل ممکن در نظر بگیریم و همچنین باید تأکید کرد که مسئول تأمین کسری بودجه دولت مردم نیستند به‌خصوص در پروژه‌های عمرانی و خدمات‌رسانی، مردم نیز نباید جبران‌کننده ناتوانی‌ها و کسری بودجه و خزانه دولت باشند.
محمدحسن عاقل منش عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه عنوان کرد: با توجه به گزارش‌هایی که ارائه شد، دو بحث را مدنظر داریم یک بحث موضوع تمدید سه‌ساله با دو رویکرد است رویکرد نخست این است که با بحث ۲۰ درصد افزایش سالانه تمدید شود یا اینکه ۲۰ درصد سال اول را با مشتقات آن تائید کنیم و پس‌ازآن به شورای بعدی اجازه دهیم تا در این خصوص تصمیم‌گیری کنند و یا اینکه به‌صورت یک‌ساله این تصمیم‌گیری وجود داشته باشد.
 وی افزود گزینه تمدید به‌صورت یک‌ساله و یا تصمیم‌گیری شورای ششم در زمان حضور خود منطقی‌تر است و بنده ترجیح می‌دهند این دو گزینه را بپسند زیرا ما به شورای بعدی می‌بایست اجازه دهیم تا آنان بتوانند تصمیم مقتضی را با توجه به شرایط خود اخذ نمایند
 شورای اسلامی شهر رشت وی اضافه کرد در بحث پروژه‌ها از توضیحات ارائه‌شده کمک می‌گیرند ما در تعریف مناطق محروم باید لاکان‌شهر را نیز جزو همین مناطق در نظر بگیریم، اگر نتوانیم برای تصفیه‌خانه آن منطقه کاری انجام دهیم قطعاً به مردم آن محدوده ظلم کرده‌ایم، آن‌هم در شرایطی که بخش عمده‌ای از ساکنین شهر رشت مربوط به اهالی همان محدوده می‌شوند.
عاقل منش پیشنهاد داد: ما مجوز آن را می‌توانیم بدهیم که کار انجام شود اما درصورتی‌که دولت هر زمان بتواند هزینه‌ها را از طریق دیگر تأمین کند، امکان آن را داشته باشیم تا مبلغ در نظر گرفته‌شده برای بودجه را انتقال دهیم.
عضو شورای شهر رشت خاطرنشان کرد: در بحث پارک بانوان شهر ممکن است اعتبار نیاید و کاری که باید برای تصفیه‌خانه پارک بانوان اتفاق بیفتد الآن انجام نشود، اگر این اتفاق با مصوبه اعضای شورا انجام شود ما قدمی برای مردم برداشته‌ایم، در این مقطع هرچقدر بودجه برای شهر رشت بیاید برای عمران و آبادانی شهر رشت تلاش کرده‌ایم.
 در ادامه این جلسه بهراد ذاکری رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت، گفت: یک بخش‌هایی را دولت باید هزینه کند و ما باید به سمت مناطق کم برخوردار بروی و برای آنان خدمات ارائه کنیم. هزینه‌هایی که می‌توان از سمت دولت تأمین کرد نباید بر دوش مردم قرار بگیرد، احساس بنده بر این است که هر جا دولت دیده از طریقی دیگر بودجه تأمین می‌شود خودش کم‌کاری می‌کند.
این مقام مسئول ادامه داد: در بحث افزایش ۲۰ درصدی برای تبصره سه این سؤال وجود دارد که سال آینده افزایش تورم چقدر است؟ آقای روحانی می‌گوید سال آینده دلار ۱۱ هزار تومان است و باید دعا تا دلار ۹۰ هزار تومان نشود!
ذاکری تأکید کرد: ما باید این حق را به شورای بعدی بدهیم که در خصوص افزایش ۲۰ درصدی تصمیم بگیرد، ما باید مجوز افزایش را به مدت یک سال ارائه دهیم، نه بیشتر از آن تا فرصت تصمیم‌گیری برای شورای ششم نیز وجود داشته باشد، نکته دیگر اینکه این هزینه کرد در بحث کلان برای بنده قابل‌قبول نیست، ما باید بودجه را به سمت مناطق کم برخوردار شهر رشت هدایت نماییم.
رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت، اذعان داشت: اینکه افراد دیگری بخواهند خارج از شورا تصمیم‌گیری کنند مغایر با وظیفه‌ای است که مردم بر عهده اعضای شورا قرار داده‌اند.
رضا رسولی دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این خصوص اظهار داشت: فارغ از تمام نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که وجود دارد، این یک کار واقع‌بینانه است که یک مهندس می‌تواند با شناختی که از پروژه‌های عمرانی، شرایط اقتصادی، شرایط تحریم‌ها، افزایش قیمت‌ها، تورم و منافع عمومی شهر دارد، می‌تواند انجام دهد.
   وی ادامه داد: شاید تصمیمی که امروز ما می‌گیریم تصمیمی کارا باشد تا تصمیمی که بر اساس هزینه – فایده برای یک کار مشخص باشد. اصولاً بازه زمانی در یک پروژه عمرانی از آغاز تا مرحله اجرایی و نهایی بیش از یک سال زمان می‌برد، اگر خاطر دوستان باشد پیشنهاد بنده همواره چنین بوده است که زمان پروژه‌ها یک‌ساله نباشد.
   عضو شورای شهر رشت تأکید کرد: اگر چهار سال پیش علیرغم تمام اختلاف‌نظرها، به خاطر دغدغه‌هایی که داشتیم کار به این نقطه نمی‌رسید، همین امروز جاده لاکان کالکتور اصلی آن کار نشده بود، یا در خیابان ایران کار انجام‌نشده بود، اگر همین کارها انجام‌نشده بود مردم همان مشکلات قبلی وجود داشت.
 رسولی اضافه کرد: امروز دولت تدبیر و امید وجود دارد، قبل از آن دولت دیگر و قبل‌تر از آن نیز دولت‌های دیگری وجود داشته‌اند اما کاری انجام‌نشده و مشکلات همچنان ادامه داشته است، متأسفانه ما می‌دانیم که به خاطر تعدد مشکلات در کشور تمرکزی بر مشکلات ساماندهی رودخانه‌های شهر رشت و… وجود ندارد. نمونه چنین اتفاقاتی بحث تراموایی بود که به آن اشاره شد.
 عضو شورای اسلامی شهر رشت خاطرنشان کرد: در بحث تصفیه‌خانه گفته شد این موضوع وظیفه دولت است، اما امسال وقتی یک پروژه را تصویب می‌کنیم سال بعد با دو برابر قیمت نیز نمی‌توانیم آن پروژه را استارت بزنیم، اگر امروز تأمین اعتبار شود و مناقصه را اعلام کنند کار پیش می‌رود، اگر ما کمک کنیم تا آب و فاضلاب پروژه تصفیه‌خانه را با هر تعهدی در سال جاری جمع کند، کاری مثبت انجام‌شده است.
 وی افزود: با راه افتادن تصفیه‌خانه عملاً حدود ۵ کیلومتر از رودخانه گوهررود نیز پاک‌سازی می‌شود، یعنی تا پارک بانوان رودخانه پاک‌سازی می‌شود یعنی عملاً در رودخانه‌ها پیشرفت خواهیم داشت. گام بعدی نیز مربوط به کوی امام رضا (ع) است. هیچ ساختاری را نمی‌شود طی یک سال به نتیجه رساند، دوستان می‌خواهند شش ماه زمان را از دست بدهند و از ما مجوز بگیرند و شش ماه نیز زمان را از دست بدهند تا مناقصه برگزار کنند و این از دست دادن زمان است.
  رضا رسولی با بیان اینکه بنده معتقدم این موضوع سلب اختیار از شورای ششم نیست، گفت: باب پاسخگوی این فرآیند وجود دارد و این موضوع سبب می‌شود که دوستان در آب و فاضلاب فرصت داشته باشند تا کار خود را پیش ببرند و با اطمینان خاطر به نتیجه برسند، علاوه بر اینکه توزیع ۴۴ میلیارد تومان از نظر بنده منطقی انجام‌شده است، بخصوص با ۷ میلیارد نخست آن برای مناطق کم برخوردار موافق هستم.
 عضو شورای شهر رشت تصریح کرد: راه‌اندازی تصفیه‌خانه لجن یعنی راه افتادن کار تا مسکن مهر و عملاً کار بیشتر پیش می‌رود و رودخانه‌ها تا این مسیر پاک‌سازی می‌شود.
  • منبع خبر : شورای اسلامی شهر رشت