مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه هم اکنون ذخیره آب سد سفیدرود حدود ۱۸۶ میلیون متر مکعب است، گفت: این میزان ذخیره نسبت به مشابه سال گذشته ۴۵ درصد و در قیاس با مدت مشابه ۲سال قبل ۷۸ درصدکاهش دارد.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از  ایرنا – وحید خرمی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان روز سه شنبه در این گفت و گو با اشاره به اینکه از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان، نیاز آبی ۱۷۱ هزار هکتار از سفیدرود تامین می شود، افزود: میزان ذخیره آب پشت سد سپیدرود در سال گذشته ۳۳۸ میلیون متر مکعب و ۲سال قبل آن حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان مصرف سالانه آب در استان را سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب عنوان و اظهار کرد: از این میزان ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی استفاده می شود.

وی ادامه داد: از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی استان؛ یک میلیارد متر مکعب به منابع آبی استان اتکاء دارد و بیش از ۲میلیارد متر مکعب دیگر مربوط به حوزه سد سفیدرود می‌باشد که حوضه آبریز آن خارج از استان است.

وی یادآور شد: مصرف آب استان در فصل کشاورزی ماهانه دست‌کم ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که باید امسال هم با برنامه ریزی دقیق آب کشاورزی استان را نیز همچون سال‌های گذشته تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با تاکید بر اینکه هیچ جایگزینی برای سد سفیدرود در استان نداریم، گفت: سد سفید رود همچون قلبی برای پیکره کشاورزی استان است.

خرمی با بیان اینکه باید به سمت کاهش و بهینه سازی مصرف برویم، گفت: این کاهش مصرف و بهینه سازی در سال گذشته تا حدی انجام شد اما امسال باید با توجه به منابع آب موجود بهینه سازی مصرف را بیش از پیش داشته باشیم.

وی تاکید کرد که امسال بارش برف در حوضه داخلی در شرق و غرب استان که ربطی به آورده سد سفید رود ندارد، نسبتا بد نیست؛ ضمن اینکه همواره کشاورزی در حوزه خارج استان از شرق و غرب سد سفیدرود زودتر شروع می شود ولی درباره سد سفیدرود به دلیل وابسته بودن آن به هشت استان دیگر مجبوریم تقویم زراعی را آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با ابراز امیدواری برای افزایش آورده سد سفید رود طی ماه‌های اسفند، فرودردین و اردیبهشت اظهار کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده که در خرداد ماه آورده چندانی نخواهیم داشت، بنابراین کشاورزان باید همچون قبل با تقویم زراعی و کشاورزی استان پیش بروند تا بتوانیم با برنامه ریزی دقیق مشکلات آب را در این بخش به حداقل برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه یکی از راه های استفاده بهینه از منابع آبی استان تکمیل سدهای در حال ساخت است، ادامه داد: درحال حاضر سد پلرود با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

خرمی با بیان اینکه آبگیری اولیه سد پلرود در سال ۱۴۰۳ انجام می شود، گفت: سد پلرود تقریبا در بالای شالیزارهاست و کمک شایانی به تامین آب می کند.

وی با بیان اینکه هنگامی که رودخانه پلرود وارد مدار شود با ذخیره سازی آب در زمستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب از این منابع مدیریت می شود، افزود: اگرچه سد پلرود کمک موثری برای بهینه سازی ۲۰۰ میلیون متر مکعب می کند اما هیچ سدی نمی تواند جایگزین سد سفیدرود شود چرا که فقط طی یک ماه از این سد ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای استان مصرف می شود.

سد مخزنی منجیل یا همان سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل با حجم اسمی یک‌هزار و ۷۶۵ میلیون متر مکعب احداث شده که حجم کنونی آن یک‌هزار و ۱۵۸ میلیون متر مکعب است.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

شهرستان های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

  • منبع خبر : ایرنا