معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جلسات بین بخشی زیرکارگروه های کاهش مصرف الکل - دخانیات و کم تحرکی با نمایندگان ادارات و دستگاه های مرتبط که در راستای تحقق اهداف سند پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر استان برگزار شد، سلامتی مردم و حفظ آن را بزرگترین رسالت همه ی دستگاه ها و سازمان ها برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری مرجع آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گیل وبدا؛ دکتر سید محمود رضوانی – معاون بهداشتی دانشگاه- در اولین جلسه هماهنگی بین بخشی کارگروه کاهش الکل و دخانیات و کم تحرکی که با حضور نمایندگان ادارات مرتبط در راستای اهداف سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط استان در سالن جلسات معاونت تشکیل شد، سلامتی مردم و حفظ آن را بزرگترین رسالت همه ی دستگاه ها و سازمان ها برشمرد و اظهار کرد: در بهترین شرایط، وزارت بهداشت و مجموعه های تحت پوشش مانند دانشگاه های علوم پزشکی تنها می توانند حداکثر ۲۵ درصد بهداشت و سلامت جامعه را تامین کند و حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت جامعه و مردم نیازمند همکاری همه سازمان ها و دستگاه ها است.

وی افزود: اگر افراد سالمی در کشور، استان و منطقه نداشته باشیم مطمئنا خدمات و اقداماتی که هر دستگاه و سازمان بنا بر شرح وظایف خود انجام می دهد، بی فایده است بنابراین همه باید به این باور برسیم که حفظ و ارتقای سلامت مردم مهمترین و بزرگترین رسالتی است که مسئول آن هستیم.

دکتر رضوانی بی اعتنایی به این رسالت را مورد نکوهش قرار داد و گفت: هدف سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر که تدوین شده، پیشگیری از بروز بیماری های متعدد مانند سرطان، دیابت، فشار خون بالا و …در استان است که متاسفانه گیلان در این بیماری ها جزو استان های نخست کشور است.

معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: وظایف همه دستگاه های استان در سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط استان پیش بینی شده است تا بتوانیم همه با هم در حفظ و ارتقای سلامت مردم استان نقش آفرینی کنیم.

در ادامه ی این جلسه که به همت گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر تشکیل شد، دکتر غلامرضا صادقی- رییس این گروه- بخش های مختلف سند فوق را تشریح کرد.

در ادامه، گزارشی از وضعیت گیلان در مصرف الکل و دخانیات در قیاس با استان های دیگر ارائه شد و وظایف دستگاه های مختلف از جمله پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بهزیستی، صنعت، معدن و تجارت استان و … در این باره که در سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر استان ذکر شده، تشریح و کاهش مصرف الکل به میزان ۱۰ درصد و کاهش مصرف دخانیات به میزان ۳۰ درصد از جمله اهداف کارگروه فوق عنوان شد.

در بخش دوم این نشست، در اولین جلسه هماهنگی زیرکارگروه فعالیت بدنی با محوریت پیگیری اهداف سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط استان ، کاهش نسبی در شیوع فعالیت بدنی ناکافی( کم تحرکی) به میزان ۲۰ درصد که از اهداف این سند است، مورد بحث و بررسی قرار قرار گرفت و وظایف سازمان ها و دستگاه های مرتبط در تحقق این هدف بررسی شد.

  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان