تهدید «کرونا» به افت تا یک درصدی نرخ رشد اقتصادی چین، دامن گیر بازارهای جهانی هم شده است. به طوری که شاخص قیمت نفت در نخستین ماه از سال جدید میلادی تحت تاثیر افت تقاضای نفت چین، بزرگ ترین افت ماهانه قیمت خود در 30 سال گذشته را تجربه کرد.

دو روز قبل در حالی بازار نفت، آخرین روز کاری خود در نخستین ماه از سال ۲۰۲۰ را سپری کرد که قیمت نفت برنت به عنوان شاخص عمده بازار نفت در طول ۳۰ روز گذشته، تنها یک روز مثبت آن هم در اوایل ماه را به خود دید و سپس، با نزول شاخص روبه رو شد.

بدین ترتیب یک خبرگزاری از وقوع بزرگ ترین افت ماهانه شاخص قیمت نفت در ژانویه ۲۰۲۰ نسبت به ۳۰ سال گذشته خبر داد. اتفاقی که همزمان با شیوع بیماری کرونا در چین رخ داده و موجب شده است با افت سرعت چرخ اقتصاد چین، تقاضای نفت این کشور نیز افت کند. از آن جایی که چین روزانه ۸٫۴ میلیون بشکه نفت معادل حدود ۱۴ درصد از تولید نفت دنیا را وارد و مصرف می کند، این افت تقاضا، در بازار اثر محسوسی در یک ماه اخیر گذاشته است. دویچه وله در این زمینه به نقل از تحلیل گران اقتصادی پیش بینی کرده که نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ به جای ۶ درصد فقط ۵٫۶ درصد رشد خواهد کرد آن هم به این شرط که چین بتواند با شیوع ویروس کرونا مقابله کند. https://marjaonline.ir/

  • منبع خبر : آخرین خبر