مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی در خصوص نحوه پرداخت وام ودیعه مسکن، واجدین شرایط، روش ثبت نام و نحوه باز پرداخت آن توضیحات لازم را ارائه کردند و مشخص شد گواهی کسر از حقوق یا حتی در رهن گذاشتن سهام عدالت، می‌توانند ضامن وام ودیعه مسکن باشد.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره وام ودیعه اجاره مسکن گفت: ساز و کار اعطای این تسهیلات در قالب دستورالعملی که بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌کنند اجرایی می‌شود، این وام به اسم مستأجر پرداخت شده اما به موجر داده می‌شود.
وی پرداخت این تسهیلات را در قالب سه مدل ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیونی عنوان و اظهار کرد: اقساط وام ۵۰ میلیونی برای تهرانی ۵۴۰ هزار تومان، وام ۳۰ میلیونی برای شهرهای بزرگ ۳۲۵ هزار تومان و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نرخ سود این تسهیلات را ۱۳ درصد اعلام کرد و گفت: مستأجر فقط سود این وام را پرداخت کرده و اصل وام پایان سال به بانک برگشت داده می‌شود.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه منابع این تسهیلات محدود و ۲۰ هزار میلیارد تومان است بر همین اساس مجبوریم دریافت کنندگان این تسهیلات را اولویت بندی کنیم.
به گفته اصلانی، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان و حقوق بگیران مشمول دریافت این وام می‌شوند.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه از هفته آینده اجرای تسهیلات ودیعه مسکن آغاز می‌شود، گفت: متقاضیان باید در سامانه TEM.MRUD.IR که همان سامانه طرح اقدام ملی مسکن است ثبت نام کنند. بر اساس اولویت‌های تعیین شده افراد مشمول این تسهیلات انتخاب می‌شوند.

از سوی دیگر معاون وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به این سوال که چه کسانی مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند، گفت: هرچند اولویت با خانواده‌های کم‌درآمد است ولی افرادی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند هم با ارائه فیش حقوقی از افرادی هستند که می‌توانند مشمول این وام شوند.

محمودزاده افزود: در این خانواده‌هایی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند اولویت با افرادی است که بیشترین تعداد فرزند و کمترین دریافتی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه زوجینی که امسال ازدواج کرده باشند هم در اولویت قرار دارند، تاکید کرد: این وام به مجردها تعلق نمی‌گیرد و همچنین کسانی که شغل آزاد دارند هم در اولویت پرداخت این تسهیلات نیستند البته اگر منابع مازاد در اختیارمان قرار بگیرد افراد با مشاغل آزاد هم می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان اقساط پرداختی هم گفت: درباره نحوه پرداخت این وام که مبلغ آن به مالک ارائه شود یا به مستأجر، بانک مرکزی در حال تصمیم‌گیری است اما مستأجر فقط اقساط سود آن را پرداخت خواهد کرد که برای وام ۵۰ میلیون تومانی با سود ۱۳ درصد قسط هر ماه تقریباً ۵۴۰ هزار تومان است.
معاون وزیر  درباره ارزش این وام ادامه داد: هر ۵۰ میلیون تومان معادل ۱.۵ میلیون تومان اجاره است بنابراین ۵۴۰ هزار تومان به معنای پرداخت یک سوم اجاره خواهد بود به عبارت دیگر مستأجر دو سوم قدرت پرداخت اجاره بیشتری خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ثبت‌نام‌ها برای دریافت وام ودیعه از هفته آینده آغاز می‌شود.

مرجع آنلاین

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر