مدیر جهاد کشاورزی رشت گفت: در حال حاضر نیمی از شالیزارهای رشت که بزرگترین شهرستان برنج خیز کشور هستند برای نشاء برنج آماده شده اند.

مسعود اسدی پرور گفت: شهرستان رشت بالغ بر ۶۲هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و در حال حاضر نیمی از این اراضی آماده کشت برنج هستند.

وی افزود: علاوه بر اینکه شخم اول در ۵۰ درصد از شالیزارهای رشت زده شده، در حال حاضر خزانه گیری نیز در پنج درصد از این شالیزارها انجام شده است.

اسدی پرور ادامه داد: با توجه به شیوع کرونا، به شالیکاران توصیه کرده ایم، حتما کشت مکانیزه این محصول را مد نظر قرار دهند و از بکارگیری کارگران غیربومی به جد خودداری کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته در ۶۲درصد از شالیزارهای شهرستان رشت کشت برنج به صورت مکانیزه انجام شده بود، خاطرنشان کرد: امسال برنامه ریزی کرده ایم، تا در بیش از ۷۰درصد از این شالیزارها کشت برنج به صورت مکانیزه انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: کشت مکانیزه برای مقابله با کرونا روش بسیار موثری در جلوگیری از بیشتر شدن این بیماری است و به همین دلیل طی مکاتباتی از فرمانداری رشت تقاضا کرده ایم تا سامانه تسهیلات خرید ماشین آلات کشاورزی را برای متقاضیان باز کنند تا کشاورزان بتوانند ماشین آلات مورد نیازشان را هر چه سریعتر خریداری کنند.

وی افزود: به دیگر کشاورزانی که اراضی شالیزاری شان تجهیز و نوسازی نشده است و معمولا زنان نشاء کار برای کشت این محصول اقدام می کنند، توصیه شده است تا حتما از اعضای خانواده خود و یا اقوام  یاری بگیرند.

اسدی پرور ادامه داد:  شهرستان رشت بالغ بر ۹۲ هزار بهره بردار برنج دارد و اغلب برنجی که در این شهرستان کشت می شود از نوع هاشمی است که از باکیفیت ترین برنج های کشور محسوب می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: امسال علاوه بر توزیع بذر گواهی شده هاشمی در بین کشاورزان رشت، بذر  ارقام دیگری از جمله خزر و آنام و… نیز در بین کشاورزان توزیع شده است.

وی تصریح کرد: به طور میانگین در شهرستان رشت ۱۴۰هزار تن برنج سفید تولید می شود و امیدواریم امسال تولید برنج این شهرستان با توجه به برنامه ریزی های انجام شده هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت برنج سفید رشت افزایش یابد. https://marjaonline.ir/

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا