مدیر شبکه بهداشت و درمان لنگرود، با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا از بهمن ۹۹ آغاز شده است، تصریح کرد: در حال حاضر فرایند واکسیناسیون سیر صعودی دارد و تا پایان شهریور بیش از نیمی از جمعیت شهرستان را واکسینه می کنیم.

دکتر الهام عاشوری در جلسه شورای اداری شهرستان لنگرود، با اشاره به عملکرد ۲۰ ماهه شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، اظهار کرد: از زمان بروز بیماری کرونا تمامی توجهات به سمت درمان در بیمارستان ها معطوف شد، اما در حال حاضر پیشگیری را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: به جای اینکه بیمار به سمت بیمارستان بیاید، شبکه بهداشت و درمان به سمت بیمار می رود تا در مراحل اوبیه این بیماری را کنترل و از خیل بستری ها جلوگیری کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان لنگرود، با اشاره به آغاز طرح غربالگری کرونا در بهار سال ۹۹ به صورت تلفنی، تصریح کرد: این طرح رفته رفته کامل شد و از طریق برقراری تماس با خانوارها اقدام به راهنمایی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آنان کردیم.

عاشوری، از اجرای طرح بزرگ حاج قاسم سلیمانی جهت غربالگری بیماران کرونایی از آذر ۹۹ خبر داد و اضافه کرد: در قالب این طرح ۹۵ درصد خانوارها را غربالگری و سفیران سلامت را مشخص کردیم.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش تعداد مراجعین به مراکز جامع خدمات سلامت و مراکز ۱۶ ساعته شهرستان هستیم، عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت زرد داریم، اما با توجه به شروع خیز پنجم بیماری و وضعیت قرمز و نارنجی شهرستان های اطراف، احتمال تغییر رنگ لنگرود نیز وجود دارد لذا باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان لنگرود، یکی از فرصت های ایجاد شده در سایه تهدید بیماری کرونا را شناسایی جمعیت گمشده شهرستان دانست و افزود: بسیاری از خانوارها پرونده سلامت در مراکز بهداشت نداشتند و لذا با مراجعه به خانه ها این جمعیت گمشده را شناسایی کردیم.

وی تعداد کل موارد بستری مشکوک به کرونا در شهرستان لنگرود طی ۲۰ ماه اخیر را ۲۵۵۲ نفر دانست و یادآور شد: از این تعداد، ۲۱۷۷ نفر با بهبودی مرخص شدند و متاسفانه ۳۷۵ نفر فوت شدند. همچنین ۱۱ هزار و ۱۱۲ مورد مثبت در مراکز جامع خدمات سلامت و ۲۶۵۱ مورد مثبت سرپایی و بستری داشتیم.

عاشوری، از ردیابی و تحت پوشش قرار دادن بیش از ۱۱ هزار بیمار و اعضای خانوار آنان خبر داد و تصریح کرد: افتتاح بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی شهید حسین پور از دیگر اتفاقات مثبت یک سال اخیر است؛ این در حالی است که بیمارستان لنگرود بیمارستان معین شرق گیلان بود و طی این مدت هیچ بیماری با عدم پذیرش مواجه نشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان لنگرود، با اشاره به راه اندازی شش تخت آی.سی.یوی جدید و اضافه کردن امکانات سونوگرافی و سی.تی اسکن با تعرفه دولتی در شهرستان، گفت: سی.تی اسکن بخش خصوصی هزینه بسیار بالایی برای مردم داشت، اما با تعرفه دولتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هزینه خواهند کرد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا از بهمن ۹۹ آغاز شده است، تصریح کرد: در حال حاضر فرایند واکسیناسیون سیر صعودی دارد و تا پایان شهریور بیش از نیمی از جمعیت شهرستان را واکسینه می کنیم. تاکنون ۱۹ هزار و ۷۵۰ دوز واکسن به شهرستان داده شده که ۱۷ هزار و ۵۴۷ دوز را تزریق کردیم؛ البته ۱۱ هزار و ۶۴۵ نفر دوز اول و ۵۹۰۲ نفر دوز دوم را دریافت کردند.

عاشوری، از واکسینه شدن کامل هفت درصد جمعیت شهرستان خبر داد و اضافه کرد: ۱۲ درصد از افراد بالای ۱۸ سال به عنوان جامعه هدف واکسیناسیون، دوز نخست را زدند. همچنین ۳۸ درصد سالمندان بالای ۶۰ سال دوز دوم را تزریق کردند.

وی واکسیناسیون تجمیعی را نیازمند یاری ادارات و دستگاه ها دانست و گفت: جمعیت شهرنشین شهرستان لنگرود بسیار بالاست و لذا باید مکان بزرگی را جهت واکسیناسیون اختصاص دهیم و آن را برای تزریق واکسن تجهیز کنیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا