این روزها غالب رسانه های مهم جهان در بخش های خبری خود درباره «ویروس چینی» صحبت می کنند. ویروس چینی که از آن به «کرونای جدید» تعبیر می‌شود، در تازه ترین شوک، به عربستان رسیده و یک پرستار هندی را در یکی از بیمارستان های این کشور مبتلا کرده است. وزارت امور خارجه هند پنج شنبه شب اعلام کرد: یک پرستار هندی در عربستان به ویروس ناشناخته چینی مبتلا شده است.

در توئیت «ویلامویل مریداران» وزیر مشاور در امور خارجه هند نوشته است: ابتلای این پرستار به بیماری ناشناخته پس از آن صورت می‌گیرد که ۱۰۰ پرستار شاغل در بیمارستان الحیات عربستان معاینه شدند.
در عین حال سازمان بهداشت جهانی دیروز جمعه اعلام کرد: هنوز ابعاد کرونا در حدی نیست که یک بحران بین المللی محسوب شود.بی بی سی ظهر دیروز براساس گزارش صبح دیروز سازمان بهداشت چین نوشت: «شمار مبتلایان به این بیماری ویروسی تنفسی به سرعت افزایش یافته و تاکنون ۲۵ نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند. طبق آخرین آمار، ۸۳۰ مورد ابتلا به این بیماری در چین تایید شده و با توجه به تعداد مراجعان به مراکز درمانی، انتظار می‌رود این رقم به زودی از مرز هزار نفر عبور کند. همچنین این خبر حاکی است، ویروس کرونای جدید تاکنون علاوه بر۲۵ استان و منطقه خودمختار چین و سرزمین اصلی چین در هنگ کنگ، ماکائو، تایوان، آمریکا و ژاپن یک مورد، تایلند سه مورد و کره جنوبی هم یک مورد مشاهده شده است.
نکته جالب این‌جاست که چینی ها احداث بیمارستانی ویژه مبتلایان به این ویروس را آغاز کرده اند.
قرنطینه ۱۹ میلیون چینی
به گزارش بی اف ام، بعد از شهر «ووهان» با ۱۱ میلیون نفر جمعیت که مرکز بیماری مسری مرموزی است که از شروع سال میلادی جدید، گریبان مردم چین را گرفته، شهر «هوان‌گانگ» با ۷٫۵ میلیون نفر جمعیت، وارد قرنطینه شد.این شهر در ۷۰ کیلومتری شرق ووهان قرار دارد و تا اطلاع ثانوی تردد به آن ممنوع است.
اقدامات ایران برای کرونا
در همین توئیت وزارت امور خارجه از ایرانیانی که قصد سفر به چین را دارند خواسته است که قبل از پرواز به آن کشور، وضعیت بهداشتی شهر مقصد خود را بررسی کنند. همچنین، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از کنترل مسافران ورودی از چین در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) از نظر علایم ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا خبر داد.
به گفته وی، اگر علایمی از بیماری در میان مسافران مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود.
هنوز اطلاعات کرونا کامل نیست
گویا به ایرنا گفته است: هنوز اطلاعات درباره این بیماری کامل نیست و راه انتقال آن هم به طور قطعی مشخص نشده است. آن چه تاکنون مشخص شده این است که بیشتر افراد مبتلا به این ویروس، به یک بازار فروش محصولات دریایی مراجعه کرده‌اند، اما مشخص شده است که حتی این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود.دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود هفت روز است و علایم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. این علایم شامل تب، بدن درد، گلو درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی و سردرد است.برخی دچار علایم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند.وی درباره اقدام دیگر مقابله ای در کشور گفت: روش تشخیص این بیماری مشخص شده و آلمانی‌ها کیت تشخیص این بیماری را تهیه کرده‌اند. در ایران نیز اقدام کردیم تا کیت تشخیصی را تهیه کنیم و آزمایشگاه مرجع سلامت از هر نظر برای شناسایی ویروس کرونا ۲۰۱۹ مجهز است. https://marjaonline.ir/

  • منبع خبر : آخرین خبر